2012. máj 17.

F1 A nagy Pirelli vita - Mateschitz és pilóták véleménye a gumihelyzetről

írta: FormaNet
F1 A nagy Pirelli vita - Mateschitz és pilóták véleménye a gumihelyzetről

Lassan közhelyszerűvé válik arról írni, hogy idén a száguldó cirkuszban minden versenyen más futamgyőztest, és nem mellesleg más-más csapatot láthattunk a dobogó tetején. A Pirelli idei abroncsai igencsak megkavarták a száguldó cirkusz erőviszonyait, és ezt a tényt sokan sokféleképpen véleményezik. Michael Schumacher Bahreinben tett nyilatkozatával - mely szerint a gumik túlzott szerepet kapnak a versenyeken - egy vita indult el, érvek és ellenérvek ütköznek, és nem csak a Formula-1 főszereplői, de a szurkolók is megosztottak ebben a kérdésben. Egy dolog azonban bizonyos. A kiszámíthatatlanság meghozta a várt izgalmakat, és akár tudomásul vesszük akár nem, a gumitaktika, megváltozott helyzetekhez való alkalmazkodás mindig is az F1 része volt. Idén ezt úgy is nevezhetjük, hogy a nagy Pirelli vita.

  
A napokban a Red Bull milliárdos tulajdonosa, Dietrich Mateschizt is megszólalt az ügyben, és szavaiból egyszerre tűnt ki dicséret és kritika egyaránt. Az üzletember szerint az idei szezonkezdés a szurkolók szemszögéből szenzációsra sikeredett, de azt is hozzátette, hogy a mostani F1 kissé a lottóhoz hasonlatos.
 
Mateschitz elismeri, hogy a jelenlegi kiszámíthatatlan erőviszonyok remek szórakozást nyújtanak a szurkolók számára, és az abroncsok miatt a versenyek sorsoláshoz hasonlítanak, mivel az istállóknak nem sikerült még megérteniük a gumik működését.
 
 
„Az F1 sokkal izgalmasabb és kiszámíthatatlanabb, mint valaha volt. Nyilvánvaló, hogy a szezon előtti szabályváltoztatások okozzák, hogy a top csapatok közelebb kerültek egymáshoz. Mindig magabiztos vagyok, és az RB8 lehetőségeit illetően továbbra sincsenek kétségeim.”
 
„Az F1-et mindenkinek újra kell tanulnia. Egyféle lutrivá vált, és meg kell találni azt a módot, ahogy a gumik a legjobban dolgoznak. Nem hiszem, hogy csupán az volt a cél, hogy több előzés és több izgalom legyen a versenyeken. Feltételezem, jelenleg nincs senki, aki valóban értené ezeket az abroncsokat.”
 
Az osztrák üzletember megfogalmazásában ott rejlik egyféle hazabeszélés, hiszen az idei szezonkezdés egyik vesztese a Red Bull, annak ellenére is, hogy jelenleg Sebastian Vettel pontegyenlőséggel vezeti a bajnokságot. A tavaly tapasztalt dominanciája azonban már a múlté.
 
A Ferrari kétszeres világbajnoka, Fernando Alonso Barcelonában annak a véleményének adott hangot, hogy Schumacher kritikáinak nem kell túlzott jelentőséget tulajdonítani.
 
„Nem értek egyet azzal, hogy Michael folyamatosan kritizálja a Pirellit. Ő mondott egy dolgot, de azt hiszem ezt kissé talán már eltúlozzák.”
 
Alonso a kétszeres világbajnok, annak ellenére, hogy nemrégiben arról beszélt, hogy számára is jobb lenne, némi stabilitás a teljesítmények vonatkozásában, Sebastian Vettel véleményével ért egyet ebben a kérdésben, aki úgy fogalmazott: „Az autó kívülről egészen eltérő benyomást kelt. Manapság sokkal jobban kell vigyázni az abroncsokra, mint 2-3-4 évvel ezelőtt. Vegyük a 2009-es évet, amikor még nem volt tiltott a tankolás. Az új gumik sokkal hosszabb ideig tartottak, nem láthattunk ilyen mértékű kopást – akkor az időmérőn is úgy lehetett nyomni, ahogy akartuk.”
 
„Most teli tankkal nehezebb az autó, és ez jobban igénybe veszi a gumikat. Felteszünk egy új szettet, 20 körön keresztül megyünk vele, és az etapok szintje is eltér a pár évvel ezelőtti szinttől. Nagyobb a kopás, ezért jobban csúszkálhatunk annál a pilótánál, aki két körrel korábban ment ki (kerékcserére).”
 
„Kívülről nézve azonban jobbak a versenyek, mivel ilyen dolgok történnek. A mostani (barcelonai) verseny a tavalyi évhez képest változott néhány dologban, és ez sokkal jobb. Például egy korábbi versenyen Barcelonában 60 körön keresztül mentem Felipe mögött, és nem tudtam megelőzni. Most azonban tudjuk, hogy van rá esély.”
 
Nagyon nehéz a pilótafülkén kívül teljesen megítélni, hogy a versenyzők az idei abroncsokon valójában mennyire tudják kihozni a maximumot egy-egy futamból. Vajon Mark Webbernek az idei abroncsokon sikerült volna a tavalyi, Kínai Nagydíjon mutatott bravúrja, amikor a 18. helyről indulva végül a harmadik helyen ért célba?
 
Webber így válaszolt: „Azt mondanám, „nem” a válasz erre a kérdésre” – bár az ausztrál azt is hozzá tette, hogy nem csupán az idei gumikon múlna a dolog.
 
„Az előző évben az volt a harmadik verseny, és addigra mindenki sokat tanult (az abroncsokról), többet, mint jelenleg, és a stratégiánk alapján jól dolgoztak az abroncsok, így a versenyen agresszívek lehettünk.”
 
„Most a gumik kicsit különböznek, és láthatjuk, hogy különböző csapatok elégedettek (az eredménnyel). Egyszer fent, egyszer lent, eltérően teljesítenek a különféle helyszíneken, még szombattól vasárnapra is. Szóval a kérdés valójában az, hogy mi az amit akarsz, és ezért mit tudsz változtatni? De nem gondolnám, hogy ez nagyon drasztikus lenne.”
 
Öt különböző versenyen öt különböző pilóta nyert, és lehetne az a benyomás, hogy az időmérőnek már nincs akkora jelentősége, mint az előző években volt, ám Ausztráliában, Kínában és Bahreinben is az a pilóta nyert, aki a rajt után elsőként ért az első kanyarba. Minden bizonnyal Pastor Maldonado sem ünnepelhetett volna futamgyőzelmet, ha a második, vagy harmadik sorból indul.
 
Az időmérőn megszerzett első hely, ha az tiszta futást eredményez a versenyen, sokat segíthet abban, hogy a gumikkal az autó kíméletesen bánjon. Lewis Hamilton szerint az a gumi amely tiszta pályán 15 kört kibír radikális kopás nélkül, az forgalomban - ahol a lecsökkent leszorítóerő, és az ebből adódó megcsúszások miatt magasabb a termikus kopás - csupán 12-13 körre elég.
 
A pilóták új generációjának egy tagja, Bruno Senna úgy véli, a jelenlegi Pirelli abroncsok igenis jók a versenyzésre.
 
„A pilóták szemszögéből nézve a dolgot, mi mindig azt szeretnénk, hogy a gumik lehetővé tegyék, hogy olyan keményen nyomhassuk amennyire csak lehet. Valójában ha megnézzük a Formula-1 utolsó nyolc évét, akkor azt látjuk, hogy olyan keményen nyomhatták az egész verseny alatt, ahogy csak akarták, mert jók voltak az autók, és jók voltak a gumik is.”
 
„A jelenlegi helyzet mindenki számára egyforma. Michael nagyon hozzászokhatott, hogy alacsony üzemanyagszinttel rövidebb etapokat ment, és olyan keményen nyomhatta, ahogy csak akarta. Lehet, hogy ez tette naggyá, és ezért nyerhetett annyi bajnokságot, de most alkalmazkodnia kell a helyzethez.”
 
 
„Nem gondolom, hogy Sebastian Vettel gond nélkül lett világbajnok, a Bridgestone vagy a Pirelli gumikon. Mindenkinek joga van a saját véleményéhez, de azt hiszem a legtöbb pilóta elégedett a jelenlegi versenyekkel.”
 
„Azt gondolom, sokkal szórakoztatóbb úgy harcolni a többi sráccal, hogy számít, hogyan kezelik ők a gumit, és hogyan kezelem én. Ez érdekesebbé tette a versenyeket. Néha éppen te vagy hátul, és az emberek megelőznek, ami nem jó érzés. Néha meg támadni tudsz másokat, ami viszont remek dolog. Ezek a döntések tették a versenyzést sokkal kevésbé unalmassá, mint amilyen ezelőtt volt.”
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
      

 

Szólj hozzá

pirelli forma1 lewis hamilton fernando alonso mateschitz mark webber sebastian vettel brunoi senna