2012. máj 23.

F1 A BBC listáján Lewis Hamilton minden idők 15. legnagyobb F1-es pilótája

írta: FormaNet
F1 A BBC listáján Lewis Hamilton minden idők 15. legnagyobb F1-es pilótája

A száguldó cirkusz a hétvégén idei hatodik versenyére készül Monacóban, és figyelembe véve a szezon első öt futamának alakulását, nem kizárt, hogy vasárnap egy hatodik futamgyőztest ünnepelhet a 2012-es évben a széria. Az eddigi öt nyertes mellett többen is jó eséllyel pályáznak a trófeára, ilyen az idei év egyik legegyenletesebb teljesítményét nyújtó – de eddig győzelmet nem szerző - Lewis Hamilton, akit a BBC az F1-es pilótákat minősítő profiljában minden idők 15. legnagyobb Formula-1-es versenyzőjének választott.

 
 
Idén hat világbajnokot szerepel a királykategóriában, és ebből a különleges alkalomból a BBC F1-es stábja egy egész idényen át tartó lista összeállítására készül. A minden idők legjobb 20 F1-es versenyzőjének listája minden egyes nagydíj előtt egy névvel bővül, és ebbe az előkelő társaságba került be most Lewis Hamilton, aki eddigi pályafutása alapján a 15. helyet foglalhatja el. (A lista a 20. helyről indult a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt, és a szezonzáró Brazil Nagydíj előtt tudhatjuk meg, hogy a BBC szerint ki minden idők legjobb Formula-1-es versenyzője.)
 
A BBC honlapján a Monacói Nagydíj előtt Murray Walker idézi fel azokat az eseményeket, eredményeket melyek alapján a McLaren pilóta bekerülhetett ebbe az elit klubba.
 
Hamilton 2007-ben csatlakozott a Formula-1-hez a McLaren színeiben, és belépése robbanásszerű volt. Már első évében gyakran legyőzte akkori csapattársát, a regnáló világbajnokot, Fernando Alonsót. Az olasz F-1-es rajongók a rendkívüli eredményei, és versenyen mutatott teljesítménye alapján első F1-es évében a megtisztelő "Il Phenomeno" becenévvel illeték a brit pilótát.
 
Tehetsége párosult azzal, hogy a versenyek során rendkívül precíz és pontos volt, ez pedig már első évében azt a képet alakította ki róla, hogy rendkívüli, zseniális képességű pilóta érkezett a szériába. A legtöbben már akkor úgy vélték, ilyen őstehetség csak nagyon ritkán fordult meg a szériában.
 
Hamilton már első évében bizonyította, hogy olyan helyen is képes előzni, ahol a többségnek eszébe sem jut, versenytempója pedig a legnagyobbakkal volt csak összemérhető.
Jelenlegi csapattársa, Jenson Button így vélekedett erről: "Lewis az egyik leggyorsabb pilóta, aki valaha versenyzett az F1-ben.”
 
Az első év a csapaton belül komoly ellentéteket szült a pilóták között, hiszen Alonso nem nagyon tudta feldolgozni, hogy egy újonc ekkora kihívást jelenthet a számára, egy teljesen hasonló autóval. Az év hatalmas és rendkívül kiélezett küzdelmet hozott, és végül egy ponttal mindketten lemaradtak a világbajnoki címről. Pontegyenlőség mellett Hamilton helyezései miatt végül második lett Kimi Räikkönen mögött, míg Alonso a harmadik helyen végzett.
 
A Formula-1 történelme során nem sokszor fordult ez elő, hogy egy bemutatkozó pilóta ilyen eredményeket mondhatott magáénak, sőt csak centikkel maradt le attól, hogy bajnok legyen. A brit pilóta a következő évben felért a csúcsra.
 
 
A 2008-as év is kiélezett küzdelmet hozott, Lewis legfőbb riválisa abban az évben a Ferrari színeiben versenyző Felipe Massa volt, és minden idők legszorosabb szezonjában néhány másodpercig a brazil pilóta is világbajnoknak érezhette magáz. Végül Timo Glock szárazpályás gumijának, és az esőnek köszönhetően a Brazil Nagydíj utolsó fél percében dőlt el a cím sorsa, Lewis Hamilton egy pont előnnyel lett világbajnok Felipe Massa előtt.
 
Lewis abban az évben feliratkozott többek között a Monacói Nagydíj győzteseinek listájára egy esős monacói versenyen, ami minden pilóta számára kiemelt jelentőséggel bír.
 
A következő, 2009-es év nem Hamiltonról, és nem a McLarenről szólt. A Brawn GP, és Hamilton jelenlegi csapattársa, Jenson Button a szezon első felében akkora előnyre tett szert, ami elég volt az év végére ahhoz, hogy mind az egyéni, mind a konstruktőri világbajnoki címet elhódítsa Ross Brawn alakulata. A McLaren az elmúlt évek legrosszabb autójával versenyzett, ennek ellenére Lewis Magyarországon, és Szingapúrban is győzni tudott, ám az autónak is köszönhetően kilenc alkalommal pontszerzés nélkül kellett a versenyekről távoznia. Csapattársa, a finn Heikki Kovalainen ugyan azzal az MP4-24-gyel a dobogóra sem ért fel.
 
A Red Bull már 2009-ben megmutatta, hogy odaért a topcsapatokhoz, így a 2010-es év rendkívül izgalmas, az utolsó pillanatig több esélyes versenyszezonja az év második felétől már szintén nem a McLarenek időszaka volt. Alonso és Vettel csatája volt kiemelkedő, különösen az utolsó versenyen. Hamilton abban az évben háromszor állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára.
 
A 2011-es év egyértelmű Red Bull dominanciát hozott, Lewis Hamilton szezonja, köszönhetően többek között az egykori baráttal, Felipe Massával folytatott párharcnak, igen kaotikusra és ellentmondásosra sikeredett. Három futamgyőzelmet azonban a gondok ellenére is sikerült begyűjtenie, ám az a koncentráltság és precizitás, mely az első években jellemző volt a brit pilótára, nyomokban volt csak felismerhető.
 
Az idei szezon előtt azonban a 27 éves pilóta megfogadta, hogy visszatér régi önmagához, azután, hogy tavalyi évet eddigi legrosszabb szezonjának nevezte.
 
"Képtelen vagyok az életemmel kapcsolatban megérteni, hogyan csináltam 2007-ben, de megpróbálom valahogy megismételni” – nyilatkozta Lewis.
 
A különbség talán az lehet, hogy idén megfontolás tárgyát képezi az, ami 2007-ben teljesen természetes volt.
 
Lewis Hamilton meglehetősen megosztó alakja az F1-nek, hiszen akik szeretik, azok éppen azért szeretik, mert bátor, harcos, és olyan dolgokra is képes a pályán, ami a legtöbb pilótának eszébe sem jutna. Ebből azonban a tavalyi évben sok problémája adódott függetlenül attól, hogy hibáztatható avagy sem, ám akik nem szeretik, azok szintén éppen ezen tulajdonságai miatt nem szeretik.
 
 
Az idei hozzáállása - nyilatkozatai alapján - a „lassú víz partot mos”, ahol a fő hangsúly az egyenletes és következetes teljesítményen van, nem feltétlenül harcolni a plusz pontokért, inkább megtartani a meglévőt. Hogy ez milyen eredményre vezet, még nem tudható, ám az bizonyos, hogy a győzelemhez ennél azért több kell. És nyugodtan kijelenthetjük, hogy a szurkolói sem feltétlenül ezt várják tőle. Természetesen senkinek sem hiányoznak a tavalyi évre jellemző koccanások, ütközések, de a Hamilton féle harcosság a jelenlegi F1 egyik nagy értéke.
 
Jelenleg három harmadik- és két nyolcadik helyével a harmadik helyen áll a pilóták pontversenyében, mindössze nyolc ponttal lemaradva az élen álló Vettel-Alonso párostól, ami azt jelenti, hogy egy futamgyőzelem is jelentősen megváltoztathatja a sorrendet. Hamiltontól pedig ezt várná mindenki.
 
Az a pilóta, aki a BBC jelenlegi listáján olyan neveket utasított maga mögé, mint a háromszoros világbajnok, Nelson Piquet, vagy Emerson Fittipaldi, Jack Brabham, Graham Hill, vagy éppen a tragikus sorsú Jochen Rindt, nem engedheti meg magának, hogy óvatossága beleszürkítse a mezőnybe. Azt a bizonyos 15. helyet nem egy óvatos duhaj kapta, hanem egy harcos pilóta, aki bármilyen autóval, és a legkülönbözőbb körülmények között is képes volt már nyerni, eddigi pályafutása során. 
 
BBC listája:
20. Jochen Rindt
19. Graham Hill
18. Jack Brabham
17. Emerson Fittipaldi
16. Nelson Piquet
15. Lewis Hamilton
A következő (14.) név a Kanadai Nagydíj előtt kerül fel a BBC 20-as listájára.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 

 

 

 

 

Szólj hozzá

bbc mclaren forma1 lewis hamilton monacói nagydíj