F1 Az FIA szabálytalannak minősítette a Red Bull padlólemezét
Az Formula-1 irányító testülete, az FIA szabályellenesnek találta a Red Bull idei versenyautójának padlólemezét, ami azt jelenti, hogy az energiaitalosoknak még a jövő heti Kanadai Nagydíj előtt módosítaniuk kell a kérdéses területet.

Az elmúlt éveket többször is heves viták övezték, amelyekben egy-egy technikai elem állt a középpontban. Ezek általában mindig egy-egy mérnöki csoport furfangos szabályértelmezésére voltak visszavezethetők. Az elmúlt hétvégén a Red Bull került ismét terítékre.
Több csapat, köztük a Ferrari illetve a McLaren-Mercedes kétségbe vonta a rivális Red Bull padlólemezének szabályosságát. Noha a regnáló világbajnok istálló hasonló megoldással versenyez már a szezon kezdete óta, valamiért mégis most emeltek hangot a riválisok. Valószínűsíthetően megpróbálták adoptálni a megoldást, de az számukra nem hozta azt a teljesítménybeli előnyt, melyet a Red Bull esetén feltételeznek. Az idei szoros erőviszonyok mellett ugyanakkor minden egyes ezredmásodpercnek nagy szerepe van.
A Red Bull padlólemezén apró rések találhatók, melyekről úgy tartják az említett csapatoknál, hogy azok nem felelnek meg a technikai szabályok szellemiségének.
A Technikai Szabályzat 3.12.5-ös szabálya kimondja, hogy minden egyes résznek, amely a referencia és az úgynevezett megemelt síkfelület (padlólemez és a kopólemez magassága – szerk.) között található, egységes, szilárd, folyamatos és merev felületet kell képeznie minden körülmény, minden külső behatás mellett. A pilótafülke elejétől számított 450 mm-re engedélyezettek a teljesen zárt rések, amelyeken keresztül nem lehet látni az autó egyetlen részét sem alulról nézve.
Több csapat is alkalmaz réseket a padlólemezén, többek között a Ferrari és a Sauber. A Forma-1-es autók egyik legnagyobb turbulenciáját keltő elemei az abroncsok, amelyek egyrészt légellenállást generálnak, másrészt zavarják a légáramlatok autóról való leválását. Éppen emiatt próbálják a csapatok a lehető legjobban csökkenteni ennek mértékét. A kipufogó gázok aerodinamikai szerepének megnövekedésével ráadásul -részben- éppen abba a kritikus zónába terelik a gázokat, amelyekbe az abroncsok is tartoznak. A vágásokkal levegőt próbálnak elterelni, melyekkel csökkenteni szándékoznak a nagy légnyomásbeli különbséget az adott területen, ezáltal tisztázni a légáramlatokat.
A szabály tehát azt célozza meg, hogy megakadályozza a rések használatát. A rések, a lyukak és a bevágások pontos definícióit azonban nem tartalmazza a szabálykönyv, s épp ez az, amely a probléma forrását jelenti. Érdemes bevezetni a szakzsargonba a bevágás fogalmát a Ferrari és a Sauber megoldására vonatkozóan, a lyuk definícióját a Red Bull kivitelezésére. A Ferrari és a Sauber bevágásai rések, amelyek teljesen kivezetnek a padlólemez széléig, így nem veszi körbe őket teljesen a lemez, ezért technikai értelemben nem is tekintendőek lyuknak. A Red Bull megoldása egyértelműen lyukat képez, amely tilos. A padlólemezen lévő rést azonban a belső oldalról egy apró vertikális terelőidom övezi. Ez azonban a karosszéria részét képezi, így ebben a furfangos értelmezésben ezt a rést három oldalról a padlólemez, belső falánál pedig egy a karosszériához tartozó idom veszi körbe. Ezáltal pedig nem is jelent rést a padlólemezben, hanem –technikai értelemben- bevágást. A Red Bullnál éppen ezzel próbálnak érvelni.
Az FIA a Monacói Nagydíj hétvégéjén történő panaszok után újra felülvizsgálta a szabályokat, és pénteken este állást foglalt az ügyben. A testület már az összes csapatot értesítette döntéséről, mely szerint a padlólemezen kialakított lyukak illegálisnak minősülnek, illetve egyértelművé tette, hogy a Red Bullnak már a Kanadai Nagydíjra módosítania kell padlólemezét. Az indoklásban az FIA egy félreértéssel magyarázza a pontosítás utáni újabb döntést, mégpedig, hogy szabályzat ugyan nem tiltja ezeket a lyukakat, ám egyéb (fent említett - a szerk.)technikai vonatkozásokból következtetni lehet belőlük arra, hogy az ilyen megoldások nem megengedettek.
„Miután Monacóban számos vita folyt erről, melynek során egyértelművé vált, hogy bizonyos félreértések történtek, ezért úgy érezzük, fontos egyértelműen tisztázni, hogy semmiféle körülzárt nyílás nem helyezhető erre a területre.”
„Azzal érveltek ( a Red Bull) hogy mivel a szabályzat konkrétan nem mondja ki, hogy nem lehet lyukakat elhelyezni erre a területre, ezért a megoldás engedélyezett kell, hogy legyen.”
„Nem értünk egyet ezzel a nézettel, és úgy gondoljuk, hogy ezek a nyílások nem lehetnek ott. Ha engedélyezett lett volna, akkor a Technikai Szabályzat 3.12.5-ös cikkelyének második paragrafusa teljesen felesleges lenne” – állt az FIA állásfoglalásában.
Mivel a Monacói nagydíj után egy csapat sem óvott, ezért a mostani döntés nem befolyásolja a Red Bull eddigi eredményeit, ám a következő versenyre módosítania kell az RB8-asok padlólemezét.
Szöveg: Szabó Balázs, Varga Viktória