2012. jún 22.

F1 A motorháború elkezdődött, a Cosworth kivonulása után újabb csaták lehetnek

írta: FormaNet
F1 A motorháború elkezdődött, a Cosworth kivonulása után újabb csaták lehetnek

Amikor az FIA arról döntött, hogy a Formula-1-ben csak egy gumiszállító legyen, azzal a kétezres évekre jellemző gumiháborúnak is véget vetett, legalábbis a gumiszállítóval megkötött szerződés időtartamára. Most azonban talán még ennél is komolyabb csatározásra kell felkészülnie a szériának, melyet nevezhetnénk akár motorháborúnak is. A motorok csatározása még csak bontogatja szárnyait, egy áldozata azonban úgy tűnik, már van. Egyre nagyobb az esély arra, hogy a független, brit gyártó, a Cosworth jövőre szerepel utoljára a király-kategóriában.

Cosworth_engine_01.jpg 

A motorháború már a kezdetekkor több fronton zajlik. A fő front a 2014-től bevezetésre kerülő 1,6-os turbómotorok támogatói és ellenzői között húzódik. Az a legfőbb kérdés jelenleg, hogy (bár a döntés hivatalos) sikerül-e az FIA által évek óta szorgalmazott, majd a fejlesztések időigényes volta miatt egy évvel elhalasztott motorformulát 2014-ben bevezetni. A további csatározások is ennek a harcnak a függvényei.

A szemben álló felek mindegyike komoly támogatókat tudhat maga mögött. A bevezetés mellett érvelők, a Nemzetközi Automobil Szövetség, a Mercedes, a Renault (a két csapat közúti autógyártásban kialakított alapvető üzleti érdekei okán), a McLaren, és a Renault-val szorosan együttműködő Red Bull.

Az ellenzők, a Formula-1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone, a rendező pályák újonnan alakult szervezete, és a csapatok azon része, akik félnek a jelentős költségnövekedéstől. A Ferrari egyelőre nyíltan nem tört lándzsát, ám a maranellóiak üzleti érdekei nem támogatnak egy ilyen változást, így most a költségcsökkentés élharcosainak maszkja mögé bújva próbálják támogatni az ellenzők táborát. Az ellenzők legfőbb érve a hanghatások csökkenése, ezért úgy vélik, jelentős nézőszámot veszíthetnek a versenyeken.

Amennyiben a csata abba az irányba dől el, hogy az új motorformula bevezetésre kerül, harc indulhat meg a 12 istálló kegyeiért. Jelenleg négy gyártó szállítja erőforrásokat a szériában: a Mercedes, a Renault, a Ferrari, és a Cosworth.

Az első három gyártó helyzete már csak a rövidtávú érdekek alapján is stabilnak mondható, ám a Cosworth, amely az előző években két ügyfelét is elveszítette (Williams Caterham), nem valószínű, hogy 2014-től megtalálná üzleti számításait a szériában, már csak a magas fejlesztési költségek miatt sem. A jelenlegi, évek óta semmiféle fejlesztést nem igénylő (a szabályok tiltják a motorok fejlesztéseit) motorokkal még megéri foglalkoznia a brit gyártónak úgy is, hogy a mezőny legvégén kullogó Marussia és HRT a vevő, ám komolyabb fejlesztésbe kezdeni az 1,6-os turbók kapcán hatalmas üzleti kockázatot jelentene.

A paddockben szinte egységes a vélemény arról, hogy a Cosworth utolsó évét tölti a szériában.

A Renault sportigazgatója Jean-Francois Caubet igen egyértelmű véleményt fogalmazott meg:"A Cosworth biztosan befejezi."

A brit gyártó kilépésével azonban nem egyértelmű, hogy a bennmaradó három cég szerzi meg a Marussiát és a HRT-t, mert a jelenlegi szabályok szerint már negyedik ügyfele csak az FIA külön engedélyével lehet a motorszállítóknak. (Erre eddig egyetlen példa volt, a Williams-Renault szerződés kapcsán)

Egy jelenleg szérián kívüli gyártó már tavaly jelezte érkezést. Az egykori BAR csapatfőnök, Craig Pollock PURE cége piacszerzési ambíciókkal igyekszik reflektorfénybe kerülni, és természetesen nekik mindenképpen jól jön a Cosworth egyelőre csak feltételezett kivonulása. Ebben a cégvezető Pollock azonban egészen biztos: „A Cosworth nem tud ott lenni 2014-ben."

A jelenleg is a szériába szállító motorgyártól közül a Renault az aki a legagresszívebb piacszerzési politikát igyekszik folytatni, és szeretné elérni az FIA-nál, hogy a nyílt piaci verseny alapján oldják fel azt a korlátot, mely meghatározza hogy egy gyártónak hány ügyfele lehet. A franciák többször is hangoztatták, hogy akár hat csapatot is el tudnának látni erőforrásokkal. Coubet erről nemrégiben így fogalmazott: „Én a nyitott piacot erőltetném, mert mi a Formula-1 vagyunk, és rendeletekkel nem tudunk megoldani minden problémát."

000 facebook_banner.jpg

A Cosworth tehát 2005-ös önálló gyártókét történő debütálása után (közben 2006 után volt 3 év kihagyás) úgy tűnik, hogy jövő év végén jó időre elhagyhatja a szériát. A hivatalos bejelentéssel ugyan még várnak, hiszen nagy kérdés, hogy valóban sikerül-e az új formula bevezetése, ami mellesleg egy új széria, a GP1 létrejöttével is fenyeget (Ecclestone megbízásából Flavio Briattore már dolgozik egy az F1-hez hasonló szabályrendszer kialakításán), ám ha a hivatalos bejelentés megtörténik, az minden bizonnyal egy újabb háborút generálhat a cég eddigi piaci részesedésének megszerzéséért. Az FIA szerette volna az új formulával az egykori gyártókat, a Hondát, Toyotát...stb is visszacsábítani, ám egyelőre úgy tűnik, ezek a gyártók nem mozdultak rá az ötletre.

Hogy végül a két kiscsapat tulajdonosai hogyan döntenek a bennmaradás kapcsán, még nem tudni, ám ők azok, akik a jelenlegi finanszírozást is csak nyögvenyelősen tudják megoldani, így az új motorok magasabb költségei miatt akár dönthetnek úgy, hogy eladják az alakulatokat. Ez is lehetne egy alternatíva az egykori gyártók visszatérésére, hiszen egy működő istállót átvenni sokkal kisebb költséget jelent, mint egy újat felépíteni.

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

mercedes ferrari f1 renault forma1 pure formula1 cosworth f1 motorok f1 motorháború