2012. jún 25.

F1 Valencia frappáns választ adott

írta: FormaNet
F1 Valencia frappáns választ adott

Az Európa Nagydíjra előzetesen számtalan szurkoló rálegyintett, és valljuk be, az elmúlt négy valenciai futam alapján senki sem várt nagy izgalmakat a vasárnapi versenytől. Részben ezt tükrözték a jegyeladások is, hiszen idén  az eddigi futamok közül most adták el a legkevesebb jegyet a szervezők. Azután valami történt, és talán az utolsó valenciában rendezett Európa Nagydíj úgy marad meg a rajongók emlékezetében, mint az egyébként is izgalmas 2012-es szezon egyik legjobb versenye. Jöjjön néhány momentum az elmúlt hétvégéből.

alonso-schumi-valencia.JPG 

Mr. Ferrari

Nagyon sok rajongót meglepetésként ért, amikor Fernando Alonso csütörtökön kijelentette, hogy a leendő csapattársával kapcsolatban a döntés nem az övé, de van beleszólása a kiválasztásba, így természetesen figyelembe veszik véleményét. Ez nem csupán azt jelenti, hogy a maranellói gárda már valóban keresheti Felipe Massa utódját, hanem azt is, hogy a spanyol világbajnoknak milyen jelentős befolyása van a csapatnál. Ez a befolyás pedig nem az Alonso hátterében szponzorként a csapattal együttműködő óriásbanknak, a Santandernek szól. A szombati gyenge időmérő után a vasárnapi verseny ismét egyértelművé tette, hogy idén mi mindent köszönhet a kétszeres bajnoknak a Ferrari. Az F2012 szezon eleji formája, és a számtalan probléma ellenére jelenleg Fernando Alonso húsz ponttal vezeti a világbajnoki pontversenyt Mark Webber előtt, és ez magáért beszél. Nem véletlen az, ahogy a csapat értékeli Alonsót, és kiemelt szerepe a Massa rajongók számára sem tűnhet érdemtelennek.

Mr. Pole

A hétvége szabadedzései, és az időmérő első két szakasza a köridők alapján az idén már megszokott, szoros - akár meglepetésektől sem mentes - rajtsorrendet ígért. Meglepetés az volt, például a Red Bull ausztrál pilótájának, Mark Webbernek a szereplése, aki DRS problémának köszönhetően már az első szakaszban kiesett. Arra sem sokan számítottak, hogy a két Ferrari nem jut be a legjobb tízbe, ám ami az igazi meglepetés az a négy tizedmásodperces különbség volt, amivel Sebastian Vettel a Q3-ban megtett egyetlen körén maga mögé utasította Lewis Hamiltont, és ezzel megszerezte élete 33. pole pozícióját. A Red Bullnál ismét talált valamit Adrian Newey, amit sokan azonnal szabálytalannak véltek, ám eddig nem érkezett hivatalos panasz az új padlólemez ellen. Vetteltől a 33. időmérő győzelmet már nem valószínű, hogy elveszik, különösen azután, hogy fölényes vezetése ellenére, technikai hiba miatt végül nem ért célba.

Valencia utoljára megmutatta

Fordulatokban és izgalmakban gazdag Európa Nagydíjat láthattunk a valenciai pályán talán utoljára. Ki gondolta volna ezt? Jenson Button, a McLaren kissé gyengélkedő formában lévő pilótája szombaton például így jósolt a másnapi versenyre: "Valenciában vagyunk, nem sok minden fog történni a versenyen. Errefelé nem lehet előzni."

A pálya magas hőmérséklete azonban több gumiproblémához vezetett, mint azt a csapatok várták, így a tervezett taktikák, az egytől három kerékcseréig mind átértékelődtek, és az ettől folyamatosan változó teljesítmények lehetővé tettek számtalan előzést. Elmondható tehát, hogy látványos, előzésekben gazdag futamnak lehettünk szemtanúi, és bár a végeredmény tekintetében Sebastian Vettel ( és Lewis Hamilton) kiesése megváltoztatta a befutók sorrendjét, ettől függetlenül elmondható, hogy a szezon egyik – ha nem a legjobb – versenyén vagyunk túl. A futam után a remekül teljesítő, a 19. helyről negyedikként célba érő Mark Webber így fogalmazott: "Azt hiszem, a legtöbb pilóta az év pályái közül ezt az aszfaltcsíkot az utolsó háromba sorolná, de ma egy megfelelően jó versenyt futottunk. Még ha ez néhány ember számára nem is kellemes."

Schumacher kritikusai lecsendesedhetnek

Valenciában a hétszeres világbajnok 2010-es visszatérése óta első alkalommal állhatott fel a dobogóra, ami ugyan tovább tartott, mint azt sokan várták, de végül megtörtént. A német legenda utoljára 2006-ban a Kínai Nagydíjon pezsgőzhetett ekkora nyilvánosság előtt, így érthető az az elragadtatás, amivel Fernando Alonsóval és Kimi Räikkönennel együtt ünnepelt. Vitathatatlan, hogy a szerencse is közrejátszott Schumacher eredményében, hiszen néhányan kiestek előle, ám ha figyelembe vesszük a 43 esztendős pilóta idei pechszériáját, nyugodtan kijelenthetjük, hogy nem érdemtelenül állt fel a dobogó harmadik fokára. A leintést követően a versenyirányítás Schumachert is vizsgálta a Hamilton-Maldonado incidens utáni sárga zászlós periódusban történő DRS használata miatt, ami a felvételek alapján egyértelműsíthető volt, de mivel Schumacher ekkor már kellően lelassított, így végül helybenhagyták eredményét. Sokan érezhetik úgy, hogy a stewardok helyesen döntöttek.

Csak 23 pilóta a rajtrácson

Timo Glock bélfertőzése miatt orvosai tanácsára nem sorakozott fel a rajtrácsra Valenciában. Az önmagában is sajnálatos tény egy érdekes problémára mindenképpen felhívta a figyelmet. Felmerült a kérdés, hogy lehet-e helyettesíteni Glockkot, például a Marussia tesztpilótájával, Maria de Villotával, aki szintén ott volt a helyszínen. Villota PR rendezvényeken vett részt Spanyolországban, de mivel nem rendelkezett az induláshoz szükséges szuper liszensszel, így nem állhatott fel a rajtrácsra Glock helyett. Ha engedélye meglett volna, akkor sem valószínű, hogy megtörtént volna a helyettesítés, hiszen versenyzői képességei nem egyértelműek.

000 facebook_banner.jpg

A gumimelegítőkről

A valenciai paddockban hétvégén az a pletyka keringett, hogy a jövőbeni új szabályok kapcsán, költségtakarékossági szempontok miatt terítékre kerülhet, hogy a Formula-1-ben olyan új generációs abroncsokat kellene bevezetni, melyek melegítő paplanok nélkül használhatók. Mindez pénzt takarítana meg, hiszen a berendezések, illetve azok szállítása máris kikerülne a költségvetésből. Michael Schumacher mindenesetre elég viccesnek találta az ötletet: "Azt hiszem, hideg gumikat maximum az alacsony fogyasztású szériákban használnak, mint például a Formula Ford és Formula-3. De a Formula-1 a motorsportok csúcsa, a rendelkezésre álló erővel és sebességgel együtt... nem, nem szeretném ezt és nem is látom ennek szükségét, vagy okát."

A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh ugyanakkor nem zárkózik el az ötlettől, bár leszögezte, hogy ezekkel az abroncsokkal nem lehetne bevezetni ezt a tiltást, hiszen a jelenlegi gumik megfelelő működéséhez elengedhetetlen a magas hőmérséklet.

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

f1 valencia európa nagydíj formula-1