F1 A Red Bullnál üldözési mánia ütötte fel a fejét?
Dietrich Mateschitz bizalmasa, a Red Bull és a Toro Rosso F1-es alakulatának főtanácsadója, Helmut Marko határozottan úgy véli, hogy az utóbbi időkben a Red Bull Racing számára egyre nehezebb az élet a paddockban.
A regnáló világbajnok energiaitalos csapat a tavalyi év dominanciája után idén is számtalan támadásnak volt (és van) kitéve. Folyamatosan csalással és jogsértéssel vádolják az alakulatot, leginkább a műszaki vonatkozások terén, és egyes fejlesztéseiket az FIA is szabálytalannak ítélte, így annak megszüntetésére kötelezte őket.
Legutóbb például Sebastian Vettel – az idei évben szokatlan – kvalifikációs fölénye miatt került az RB8 a figyelem és találgatások középpontjába, és az új alkalmazást, a dupla padlólemezt többen próbálták illegálisnak feltűntetni. A valenciai versenyt követően az FIA is kivizsgálta ezt a területet, és bár hajszállal, de végül átment az ellenőrzésen a konstrukció.
A műszaki megoldások mellett gyakran éri a Red Bullt az a vád, hogy megszegi a (egyébként a csapatok által önként vállalt) költségcsökkentési megállapodást. Talán a számtalan támadás és kritika miatt az alakulatnál már-már az üldözési mánia jelei tapasztalhatóak, hiszen az Európa Nagydíj után mind Helmut Marko, mind pedig a regnáló bajnok, Sebastian Vettel próbálta azt sugallni, hogy a biztonsági autót a német hatalmas előnyének lenullázása miatt küldte be a versenyirányítás.
Marko szerint a szabályalkalmazások és a büntetések tekintetében is kettős standard érvényesül, és erre példaként hozta fel Vettel barcelonai boxutca-áthajtásos büntetését a sárga zászló alatti DRS használattal kapcsolatban, összevetve Michael Schumacher Valenciában történt esetével.
A versenybíróság a két esetet jelentősen megkülönböztette egymástól, hiszen míg Vettel (és mellesleg Felipe Massa is) Barcelonában nem csak DRS-t használta a sárga zászló alatt, hanem a megengedett sebességet is túllépte, addig Schumacher múlt hétvégi esetében sebességtúllépésről szó nem volt. Olyan szabály pedig nincs, amely tiltatná a DRS használatát a sárga zászlós szakaszokban, mindössze a sebességcsökkentésre vonatkozó előírás van.
Helmut Marko bár korábban tagadta, hogy összeesküvés elméleteket gyártana, de most igen érdekes véleményt fogalmazott meg a közelmúltban történt esetekről.
"Mikor a versenyhétvégére gondolunk, minden nagyon szépnek és egyszerűnek tűnik, de a valóság teljesen más. Túlságosan sok a politika" - nyilatkozta az osztrák szakember.
"Amikor Martin Whitmarsh kellemes napot kíván nekem, akkor valóban aggódni kezdek, és azon töprengek, hogy vajon ezt mire fel mondta."
Marko határozottan úgy véli, hogy a Red Bull helyzete az F1-es paddockban meglehetősen nehéz.
"Az elsődleges ok az, hogy mi nem autógyártók, és nem nagy hagyományokkal rendelkező konstruktőrök vagyunk. Ami még a többieknek fájhat, hogy a Ferrari mellett nekünk is sikerült elérnünk egy remek üzletet Bernie Ecclestone-nal, és nem csak a költségvetés, hanem tekintélyünk vonatkozásában is. Ez az, amiért jelenleg valóban nehéz az életünk."
FormaNet, Varga Viktória