2012. júl 05.

F1 A szuper DRS legújabb interpretációja?

írta: FormaNet
F1 A szuper DRS legújabb interpretációja?

Egyes, a McLarenhez közeli források szerint több csapat is dolgozik a Mercedes által bemutatott kettős DRS kifejlesztésén, sőt egyes vélemények alapján, az eredeti koncepcióhoz képest továbbgondolt megoldásokkal fognak előállni bizonyos csapatok.

Lewis Hamilton Valencia 2012.jpg

Az év elején a Mercedes meglepte az ellenfeleket egy átértelmezett DRS rendszerrel, melynek funkcióját az első szárnnyal is összekötötték. Lényegében a megoldásuk azon alapul, hogy nyitott DRS-nél levegő áramlik egy csatornán az első szárny irányába az egész sasszén át előre, majd ott a szárny vezető panelja alatt kilépve részlegesen zárja az elem hatásfokát. Ez 4-5 km/óra sebességelőnyt jelent az egyenesekben, a nagyobb előny, melyet nyújt, pedig az, hogy a kanyarokból kimenet hamarabb aktiválhatóvá teszi az állítható hátsó szárnyat azáltal, hogy csökkenti az első szárny által generált leszorítóerőt is, így a kocsi balansza az ideális tartomány közelében marad.

Mivel a DRS-t csak az időmérő edzésen lehet folyamatosan használni, a futamokon csak egy vagy két előzési zónában, egy-egy rövidebb egyenesen, a rendszer első sorban a kvalifikáción nyújt előnyt. Emiatt - illetve a hatalmas fejlesztési költségek okán - sok csapat az első kísérletezések után mellékvágányra állította saját "szuper DRS-ének" kidolgozását.

000 facebook_banner.jpg

Ugyanakkor a tehetősebb istállók – Red Bull, Ferrari, McLaren, Lotus – nem vetette el teljesen az ötletet, mivel az a versenybeállításokra is gyakorol pozitív hatást. Az autók hasfalmagasságának a leszorítóerő szab gátat. Általában úgy állítják be a magasságot a mérnökök, hogy az egyenesek végét választják viszonyítási pontnak: mivel a kocsi az egyenes végén termeli a legnagyobb terhet az első tengelyre, úgy kell a kocsi magasságát beállítani, hogy ekkor se koptassa el az autó úgynevezett kopólemezét.

Ha a szárny által generált leszorítóerőt sikerült valamilyen formában redukálni, értelemszerűen csökken a terhelés mértéke. Emiatt alacsonyabbra lehet állítani a kocsit és ezáltal a kanyarokban is leszorítóerő nyerhető.

Ráadásul ezt a kialakítást támogatják a Formula-1 szabályai is: mivel a verseny nagy részében hatalmas mennyiségű üzemanyaggal köröznek (kezdetben 150 kg az időmérős körön megtankolt 5 kilogrammhoz képest), így a kocsik sokkal lassabban mennek a futamon, és a terhelés is kisebb az alacsonyabb légsebesség miatt.

Szöveg: FormaNet, Szabó Balázs

1_ f1technika_.jpg

001_fórum logo.png

banner felirat 1.jpg

Szólj hozzá