2012. júl 07.

F1 A Pirelli a csapatokra, a csapatok pedig a szabályokra panaszkodnak

írta: FormaNet
F1 A Pirelli a csapatokra, a csapatok pedig a szabályokra panaszkodnak

A Pirelli szerint nem egyszerű a megoldás arra a problémára, hogy a versenyzők miért is nem futottak elvárható mennyiségű kört az esős körülmények között megrendezett silverstone-i pénteki szabadedzéseken, melyek után a csapatok, a pilóták és a rajongók is elégedetlenségüket fejezték ki.

A Pirelli a csapatokat okolja.jpg

Mindösszesen csak néhány pilóta futott hosszabb, értékelhető etapot az extrém esőgumikon Silverstone-ban, ugyanis a hétvége hátralévő részében mind az időmérőn, mind a futamon is szükség lehet még az esőgumikra - és a jelenlegi Formula-1 szabályok, mindösszesen négy szett intermediate, és három szett új esőgumit engedélyeznek a teljes hétvégére.

Javaslatok már voltak arra vonatkozóan, hogy a szabálymódosítása lehetővé tegye a csapatok számára, hogy egy használt esős készletet vasárnapra egy teljesen új szettre cserélhessenek - egy ilyen szabály elfogadása esetén valószínűleg nagyobb lett volna a forgalom a pályán a forgalom.

A FOTA elnöke, a McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh pénteken ezzel az üggyel kapcsolatban a versenyigazgatóval, Charlie Whitinggal konzultált, aki egyetértett a felvetéssel, ám a Pirellinél másként értékelték a kialakult helyzetet. 

A Pirelli motorsport igazgatója, Paul Hembery szkeptikus abban tekintetben, hogy ez javított volna a helyzeten és nem tetszését fejezte ki a csapatok felé. A szakember nem gondolja, hogy a csapatok azért ne teljesítettek volna hosszabb etapokat, csak mert a gumikkal spóroltak, ugyanis ezek a gumik erősek. Véleménye szerint hiába kapna minden csapat egy új szett gumit, akkor sem lenne nagyobb különbség és nagyobb aktivitás ilyen körülmények között.

"Az esőgumikat, úgy terveztük, hogy 60 kört kibírjanak, szóval senki nem mondhatja, hogy nincs elegendő mennyiségű gumi, ugyanis 180 körre elegendő van" - nyilatkozta Hembery az Autosportnak.

"Ha úgy gondolod, hogy hátrányba kerülsz azzal, hogy a többi versenyzővel ellentétben, kihajtasz a pályára, akkor a legegyszerűbb megoldás a példájukat követni, és arra hivatkozni, hogy nem volt kellő mennyiségű az abroncsok száma"- nyilatkozta kissé ironikusan a Pirelli igazgatója.

"Ha például hat szett esőgumit használhattak volna, többet lettek volna a pályán? Amúgy is egy évben hány olyan futamhétvégénk van, amikor három napon keresztül csak esik? Ötévente talán egy. Tulajdonképpen akkor azért költsünk évente fél- vagy akár egymillióval többet, hogy alkalomadtán, amikor ilyen szituáció áll elő, felkészültebbek legyünk?"

Hembery azt állítja, hogy a rossz körülmények Silverstone-ban sokkal inkább tartották vissza a pilótákat a körözgetéstől, mint a gumihelyzet.

"Nyílván nem akarhatjuk, hogy 80 ezer ember nézze azt, hogy az autók nincsenek a pályán, de tegyük fel magunknak a kérdést, hogy mit tettek volna akkor, ha több gumi van?"

"Néhány csapat több kört futott ma és azt nyilatkozták, hogy értelmetlen volt, mert a körülmények nagyon rosszak voltak, de azt hiszem tényleg az a kényelmesebb, ha a gumik mennyiségére terelik az egész felelősségét. Vajon, ha több gumit használhatnának mit csináltak volna ma? Kicsit többet mentek volna? Talán. Jóval többet? Valószínűleg nem."

"Vajon miért mész ki olyan körülmények között, amikor akár ki is csúszhatsz? Akkor is meg lehetne várni az arra megfelelőbb időt. Kimehetnél a szabadedzés legvégén is. Vagy miért indulsz el egyáltalán a futamon, ha szakad az eső? Rengeteg és rengeteg olyan tényező van, ami szerepelhetne. Azt a legegyszerűbb mondani, hogy nincs elegendő szett gumi."

Hembery szerint a további nagy probléma a Pirelli számára, hogy az előírásoknak megfelelően, teljes esős napok esetén az aznapi használatlan slick gumikat meg kell semmisíteni.

"A mai nap 200 használatlan slick gumit kellett darabokra vágnunk és összetördelnünk. Ez mind költségekbe került. A sport egy ideje ugyan firtatja a költségcsökkentést, de nekünk is van ugyanúgy üzleti és költség része a sport vonatkozásában."

Paul Hembery elég határozottan kiállt a szurkolók mellett is, akik a pénteki napon nagyjából semmit nem láthattak a kiadott pénzükért, és ezt néhány pilóta is hasonlóan látja.

Mark Webber rendkívül együtt érzően nyilatkozott ez ügyben: "Ez egy igazi szégyen volt a rajongók felé, minden csapat és pilóta rájuk gondolt elsősorban, mert nem volt a legjobb nap az esemény megrendezéséhez.
Nem mindig tudják, hogy mi miért nem megyünk ki, különösen ilyenkor, amikor hasonló körülmények fognak uralkodni a hétvége hátralevő részében is."

Lewis Hamilton hazai közönsége előtt szeretett volna autózni, de ez most nem úgy sikerült, ahogy szerette volna: "Nagyon csalódott vagyok és elsősorban nem az autó vagy a csapat miatt. A rajongók miatt vagyok sokkal inkább csalódott, akik ma nem láthattak szinte semmit. Remélem a folytatásban sokkal nagyobb élményben lesz részük és elégedettebbek lesznek."

A világbajnoki címvédő Sebastian Vettel is együttérzését fejezte ki a szurkolók felé: "A legsajnálatosabb a rajongók helyzete, hogy ott ülnek a lelátókon és várják az autókat, hogy kiguruljanak a garázsból, de azok nem jönnek."

000 facebook_banner.jpg

A Ferrari technikai igazgatója Pat Fry kicsit viccesebben nyilatkozott a nap kapcsán, igaz, hogy a szurkolókra konkrétan nem tért ki, de egy humoros értékelést adott a pénteki napról:

"Fogalmazzunk úgy, hogy a mai nap érdekesebb lett volna, ha összehasonlítjuk a tortellinit a tagliatellével – vagy akár a pármai sonkát a Jamon Serranóval (egy spanyol sonka fajta - a szerk.), nem pedig három órán keresztül a boxutca falán ücsörgünk,úgy, hogy közben nem tudunk értékelhető miért kört futni."

FormaNet, Németh Dániel

001_fórum logo.png

banner felirat 1.jpg

Szólj hozzá

f1 pirelli forma1 lewis hamilton formula1 silverstone mark webber sebastian vettel brit nagydíj 2012