F1 A meglepetés szezon első félideje Ferrari sikert hozott
A soron következő Német Nagydíjjal elérkezünk a 2012-es Formula-1-es idény feléhez. Kilenc futamot követően, egy egyedülálló évadban, már hét futamgyőztest regisztrálhattunk. Vajon folytatódik ez a tendencia a sorozat második felében is?
Az évadnyitó Ausztrál Nagydíjat Jenson Button nyerte a McLaren-Mercedesszel, azóta a világbajnok pilóta kisebb mélyrepülésben van és nem tudja hozni a tőle elvárt eredményeket.
Meglepetést okozva a Ferrari spanyol világbajnoka, Fernando Alonso nyerte a kaotikus és izgalmakkal teli Maláj Nagydíjat. A Ferrari az évad azon szakaszában még szenvedett az autóval olyannyira, hogy már akkor többen leírták az olasz istállót. Azóta a legnagyobbat fejlődő csapatnak nevezhetik magukat, a kétszeres világbajnok spanyol pedig vezeti az egyéni pontversenyt.
Kínában a Mercedesnél versenyző Nico Rosberg szerezte meg élete első F1-es győzelmét, majd a zavargások miatt sokáig bizonytalan Bahreini Nagydíjon Sebastian Vettel senkitől sem zavartatva behúzta idei első diadalát a szahíri pályacsíkon.
Az ötödik nagydíjon, a Williams kissé forrófejű, venezuelai pilótája állhatott a dobogó legfelső fokára. Sir frank Williams csapata az elmúlt években a középmezőny végén vergődött, a tavalyi évük volt a mélypont, de 2012-re visszataláltak régi önmagukhoz. Éppen ezért egy váratlan, de elvárt győzelmet hozott a csapatának Pastor Maldonado, aki szintén élete első királykategóriás győzelmét aratta a Spanyol Nagydíj, barcelonai helyszínén.
Az izgalmakkal teli évben, sokáig azt gondolta mindenki, hogy lesz egy 8. győztes a 8 helyszínen, de a különleges rekord megszakadt. Mark Webber volt az egyik duplázója az idei évnek, hisz ő nyerte meg a luxus és csillogás legpatinásabb helyszínéül szolgáló Monacói Nagydíjat, és az egy héttel ezelőtti Brit Nagydíjat. Az ausztrál veteránon kívül Alonso tudott ez idáig duplázni, és Malajzia után Valenciában egy rendkívüli versenyt futva, locsolhatta a pezsgőt hazai közönsége előtt, a dobogó legfelső fokáról. A Ferrari sztárpilótája az egyetlen versenyző a mezőnyben, aki eddig minden egyes futamon pontszerzőként ért célba ebben az évben, így nem meglepő, hogy vezeti a bajnoki pontversenyt.
Kanadában 2008 világbajnokát, Lewis Hamiltont intette le elsőként a kockás zászló. A brit végig nagyon határozottan és jó tempóban versenyzett, bár kellett a győzelméhez a Ferrari eltaktikázása is, melyet az idén nagy port kavaró Pirelli gumik elkopásának köszönhetett.
Tény, hogy a 2011-es szezon után (ahol Sebastian Vettelt próbálták elkapni a riválisok) egy sokkal izgalmasabb és nyitottabb bajnokságot láthatunk, ahol többen bejelentkeztek mind a győzelmekért, mind pedig a világbajnoki trófeáért. Mindeközben sok mindennek szemtanúi lehettünk: szinte az összes versenyző megélte az „egyszer fent egyszer lent" szindrómát, fantasztikus új pilóták mutatkoztak be, és nem mellesleg hihetetlen, már-már vicces bakikat is láthattunk.
Versenyképes csapatok
Sokan úgy gondolták, az idei világbajnokság legnagyobb esélyesei, a címvédő Red Bull istálló pilótapárosa, Sebastian Vettel, Mark Webber, valamint a McLaren-Mercedes alakulat versenyzői Lewis Hamilton és Jenson Button lehetnek. Most azonban nagyon úgy tűnik, hogy egy rendkívüli fejlődést bemutatva, a Ferrari spanyol világbajnoka Fernando Alonso lesz a red bullos srácok legnagyobb kihívója.
Idén egy teljesen eltérő beállítású, és különböző pontokon kiemelkedő teljesítményt nyújtó autókat sorakoztat fel a mezőny.
A Williams például nagyon jó a lassú kanyarokban, míg a Saubernek a gyors kanyarok fekszenek jobban. A Red Bull szinte mindenhol jól teljesít és a „fekete lónak" titulált, eddig nyeretlen Lotus istálló, rendkívül gyors a hosszú egyenesekben. Éppen ez az, ami kiszámíthatatlanná teszi, hogy mely versenypályán, mely csapat pilótája lesz a legjobb és leggyorsabb.
A Lotus és a Sauber csapat okozhatta talán az idei év legnagyobb meglepetését.
Teljesítményük alapján jelenleg a Mercedesszel és McLarennel vannak fej-fej mellett, azzal a különbséggel, hogy sem Kimi Räikkönen - Romain Grosjean párosa, sem pedig Kobajasi Kamui - Sergio Pérez duó nem tud még győzelmet felmutatni. A lotusos fiúk, illetve Pérez nem egyszer már közel állt hozzá, de a győzelem még várat magára.
A sereghajtók, nem változtak
Mindeközben a rajtrács hátsó szegmense nem igazán változott. A kiscsapatok tovább folytatják az egymás közötti harcot. A HRT nem tudott különösebb fejlődést bemutatni, míg a Marussia (egykori Virgin csapat) valamivel stabilabb teljesítményt nyújt az idei évben, mint korábban. A Caterham istálló (egykori Lotus) mutatta talán a legnagyobb fejlődést a felsorolt három istálló közül az idei szezonban. Heikki Kovalainen és Vitalij Petrov esetenként fel tudják venni a versenyt a Toro Rosso és a Force India pilótáival, de egyelőre ez nem állandósult.
Meglepetések
Mint azt az utolsó versenyen is láthattuk, a McLaren egyelőre eltűnt az élről, és nagyon úgy néz ki, hogy szükségük lesz valami változtatásra, amennyiben Button és Hamilton továbbra is a győzelemért szeretne harcolni. Túl kell lépni a régi sebeken, de egy gyengélkedő autóval, sorozatos boxutcai bakikkal vagy eltaktikázásokkal nehéz dolguk lesz az angol srácoknak. A szezon elején úgy tűnt, hogy a csapat tetemes előnyt épített fel a többiekkel szemben, de a jelenlegi állás szerint ez mára ködbe veszett. A többiek nagyobb fejlődést produkáltak, pedig a wokingiak rengeteg új fejlesztést vittek hazai nagydíjukra is, de Hamiltonék az esőnek köszönhetően nem tudták rendesen letesztelni azokat, így nem tudtak különösebb előrelépést felmutatni.
Legvakmerőbb pilóta
A legvitatottabb teljesítményt mutató pilóta megosztja a rajongókat és a csapat tagjait, valamint a többi versenyzőt is. Nevén nevezve Pastor Maldonado, aki nyolc év után tudott újra futamot nyerni a Williams csapatnak, ugyanakkor Lewis Hamiltonnal és Sergio Pérezzel történő incidensei után elnyerte a mezőny legveszélyesebb pilótája „címet" is. Előbb Valenciában a brit világbajnokot távolította el útjából egy veszélyes manővert követően, majd a rá következő futamon, Silverstone-ban, Perezt ütötte ki egy vitatott előzési manővernél. Sokak szerint veszélyes amit csinál, de mégis csak egy a királykategóriában versenyző pilóta, aki jól vezet, és nem véletlenül van ott, ahol.
Legszerencsésebb futamgyőztes
A Scuderia Ferrari hatalmas rajongótábort tudhat maga mögött, de talán még a legnagyobb rajongók sem gondolták volna, hogy az Európa Nagydíjat, Valenciában ők nyerhetik meg. Fernando Alonso a csapat első számú pilótája, a 11. helyről kezdhette meg a futamot, végül fantasztikus versenyzéssel, hibátlan csapatmunkával és taktikával, na meg egy kis szerencsével 29. Formula-1-es győzelmét ünnepelhette.
Alonso fantasztikus előzésekkel tarkítva gázolt át a mezőnyön, többek között Jenson Buttont és Nico Rosberget is állva hagyta. Ezt követően még kettőt lépett előrébb, és máris a harmadik helyen találta magát, amikor is a biztonsági autó bejött a pályára, Jean-Eric Vergne és Heikki Kovalainen ütközése miatt. A biztonsági autós szakasz után, Romain Grosjean feladni kényszerült a versenyt a Renault motor meghibásodása miatt, ezzel a spanyol újabb helyet lépett előre, majd szerencséje folytatódott, amikor az élen álló Sebastian Vettel alatt is (hasonlóan a Lotus franciájához) megállt a gép. Az már csak hab volt a tortán, amikor Maldonado kiütötte Hamiltont és ezzel tulajdonképpen Fernando az összes riválisát pályán kívül tudhatta, miközben 20 pontos előnyt is kiépített.
A második felvonás
Nem tudni, hogy a Ferrari sikere meddig tart még. A legtöbb rajongó csak reméli, hogy a szezon második fele úgy alakul, mint az első és a Red Bull sem fogja kisajátítani a pódium legfelső fokát. A legnagyobb kérdőjel jelenleg a McLren, ahol továbbra is állítják, hogy nincs alapvető probléma az idei konstrukcióval.
Meglepetéseket okozhat még a Williams, a Force India és a Sauber istálló is, hisz mindhárom alakulat megmutatta már, hogy ideális körülmények között igazán versenyképesek tudnak lenni.
A mezőny fekete lovaként emlegetett Lotus istálló, Kimi Räkkönennel és Romain Grosjeannal, vajon mikor szakítja meg a nyeretlen szériáját, és mikor húzzák be első-, már régóta megérett futamgyőzelmüket a 2012-es idényben? És vajon Michael Schumacher végérvényesen maga mögött tudhatja idei pechszériáját? Várhatóan mindenre kérdést kapunk egy izgalmakkal teli második félidőben, talán már a soron következő Német Nagydíjon.
FormaNet, Németh Dániel