2012. júl 25.

F1 FIA: A Red Bullnak módosítania kell a motorvezérlésen

írta: FormaNet
F1 FIA: A Red Bullnak módosítania kell a motorvezérlésen

Az Autosport értesülései szerint az FIA felszólította a Red Bull Racinget, hogy a soron következő Magyar Nagydíjra módosítsanak motorvezérlésükön. A szabálytalan alkalmazás már közvetlen a hockenheimi verseny előtt is nagy port kavart, végül a csapat nem kapott büntetést.

Red Bull motorvezérlés visszaállítás.jpg

Az elmúlt hétvégén a McLaren a futam előtt megóvta az energiaitalios csapat autóinak motorvezérlését,ennek köszönhetően az FIA műszaki delegáltja vizsgálta az RB8 motortérképezését. A vizsgálat amiatt indult el, mert az RB8-asok Renault motorjainak forgatónyomatéka a középső fordulatszám tartományban kisebb értéket mutatott a megengedettnél. Az ügy továbbra sem zárult le, ráadásul az elmúlt időszakban a két csapat viszonya sem mondható valami felhőtlennek, emlékezzünk csak vissza Vettel-Hamilton előzésére, vagy akár a Vettel-Button incidensre.

Az Autosport értesülése szerint, az FIA rövidesen, még a Magyar Nagydíj szabadedzései előtt kiad egy, a motorprogramozásról szóló pontosítás, mely konkretizálja a beállításokat.
A dokumentum, valószínűleg tisztázza a helyzetet és világossá teszik azt, hogy a Red Bull istálló megoldása a következőkben nem elfogadható, így a jövőben kizárják az ilyen megoldások lehetőségét.

Egyes források szerint az FIA írásban fekteti le azokat a specifikus határértéket melyeket alkalmazni lehet majd, a teljes fordulatszám tartományban - mivel a Red Bull Racingnél jóval kevesebb nyomatékot mutatott a motortérkép adata, a lehetséges maximum forgatónyomatékhoz képest, a középső fordulatszám tartományban.

Ennek alapján érthető - mivel az új határérték csak minimális, két százalék körüli eltérést engedélyez - hogy a Red Bull Németországban a motortérkép adatai alapján, jelentősen eltért ettől az értéktől.

Ennek a megoldásnak köszönhetően a Red Bull minimalizálni tudta az kerekek kipörgését és több gázt juttatott a motorba, aminek segítségével aerodinamika szempontból tudtak javítani az autón, mivel a hátsó részbe ezáltal több kipufogógázt tudtak juttatni.

Bár a Formula-1 technikai delegáltja, Jo Bauer szerint a „bikák" motorvezérlése szabálytalannak minősült Németországban, a versenybírák nem értettek egyet ebben, bár a csapat magyarázatát és indokait sem is fogadták el a történtekről.

000 facebook_banner.jpg

A csapatfőnök Christian Horner remélte, hogy ezt az ügyet le tudják zárni Hockenheimben, ugyanis ő úgy véli, sosem volt kétséges, hogy csapata megfelel a műszaki előírásoknak.

„Sajnos, ha egy gyors autód van, akkor rögtön felmerülnek ezek a kérdések" – nyilatkozta Horner.

„A Formula-1 üzleti versengés is."

„A szabályok feketén-fehéren le vannak fektetve, és miután (stewardok) megvizsgálták a bizonyítékokat és az adatokat, nem találtak semmit, meg voltak elégedve. Ilyen a Formula-1 természete. Természetes, hogy mindig vannak csapatok, akik spekulálnak."

Ha az FIA tisztázza és pontosítja is a szabályokat, ami azt jelenti, hogy a Red Bullnak módosítania is kell a motorvezérlésen, és ezzel visszaállnak az eddigi beállításokra, egyáltalán nem biztos, hogy a csapat bárminemű hátrányba kerülne emiatt, hiszen az eddigi beállításokkal is versenyképesek voltak az RB8-asok a szezon korábbi részében.

 

Szöveg: FormaNet, Német Dániel

001_fórum logo.png

hotel phőnix tisza.gif

Szólj hozzá

f1 forma1 red bull magyar nagydíj fia formula1 motorvezérlés