F1 Akiknek már sikerült - A jelenlegi mezőny hungaroringi győztesei
Ismét eltelt egy év és 27. alkalommal is hazánkba érkezett a száguldó cirkusz. Az idei szezon ráadásul egyedülállónak nevezhető, hiszen hat világbajnokot tudhatunk a mezőnyben egy olyan évben, ahol egymásnak adogatják a labdákat a versenyzők. Vajon a soron következő Magyar Nagydíj, egy újabb futamgyőztest hoz, esetleg valaki begyűjtheti második, harmadik, vagy akár negyedik győzelmét? Az mindenesetre tény, hogy a listavezető Fernando Alonsónak bőven akad kihívója, köztük olyanok is, akik már legalább egyszer kisajátították a dobogó legfelső fokát a Hungaroringen.
Persze maga Fernando Alonso is bezsebelt már győzelmet hazánkban, és nem is akármilyet! 2003-ban szenzációs versenyzéssel akkor minden idők legfiatalabb futamgyőzteseként szerezte meg első királykategóriás diadalát, és nem mellesleg a Hungaroring első spanyol győztese lett. Ráadásul az akkor hatszoros világbajnok Michael Schumachert is lekörözte a Renault-ban ülő fiatal tehetség.
Azóta három dobogós helyezést, kettő harmadik(2004,2011) és egy második (2010) helyet tud felmutatni. 2005-ben, még a Renault színeiben, egy rendkívül izgalmas szezonban, ahol Kimi Räikkönennel uralták az évet a 11. lett, míg 2006-ban és 2009-ben feladni kényszerült a versenyt, ráadásul mindkétszer egy rosszul rögzített kerékanya miatt.
A Ferrari 2007-es világbajnokát, Kimi Räikkönent két év után ismét láthatjuk a Hungaroringen száguldozni. Kimi mindig is hazai futamának tekintette a Magyar Nagydíjat, hisz minden évben rengeteg finn érkezik a futamra, hogy neki szurkoljon. A Jégember Alonsóhoz hasonlóan szintén csak egyszer tudott diadalmaskodni a magyar ringen, mégpedig 2005-ben, a jubileumi 20. Magyar Nagydíjon. A hőség ellenére (akkoriban a Mercedes motorok rendkívül megbízhatatlanok voltak, főleg magas hőmérsékletben), gond nélkül behúzta az első helyet, akkor még a McLaren Mercedes színeiben. A finn háromszor végzett a dobogó második fokán hazánkban, 2003-ban, 2007-ben és 2009-ben, de az utóbbi kettőnél már a Ferrari színeiben. Műszaki hiba miatt 2004-ben fel kellett adnia a küzdelmet, az akkori megbízhatatlan Mercedes motornak köszönhetően, míg a 2006-os kaotikus futamon Vitantonio Liuzzi Toro Rossója felöklelte a finn versenygépét, így mindketten kiestek a versenyből. Räikkönen és a Lotus idei teljesítményét tekintve nem kizárt, hogy „hazai futamán” megörvendezteti rajongóit egy második hungaroringi győzelemmel.
Mark Webbert a Red Bull Racing istálló pilótáját 2010-ben a 25. jubileumi Magyar Nagydíjon, intette le elsőként a kockás zászló. A Red Bull akkor ünnepelte századik futamát, és az ausztrál győzelme volt a hab a tortán. Köszönhette ezt többek között a csapattárs, Sebastian Vettel büntetésének és a safety car fázis alatti jó taktikájának, amikor is nem állt ki kereket cserélni a többiekkel ellentétben. Ezen a diadalon kívül Webbernek nem sok babér termett Mogyoródon. 2009-ben egy harmadik-, 2011-ben pedig egy ötödik hely, ami kiemelhető. Az ausztrál azonban az idei szezon második versenyzője, aki egynél több futamot nyert eddig, és jelenleg a világbajnokság második helyét foglalja el, így semmiképp nem pihenhet most hétvégén.
Heikki Kovalainen emlékezetes győzelme 2008-ból valószínűleg szinte mindenkiben megmaradt. A mindvégig magabiztosan versenyző finnek a Ferraris Felipe Massa ajándékozta oda első F1-es futamgyőzelmét, amikor három körrel a leintés előtt autójában a motor egyszer csak megadta magát, és a célegyenes közepén megállt. Ezzel a finn, akkor még a McLarennel beállt a sorba és a magyar pálya negyedik első futamgyőztese lett. Heikki akkor azt nyilatkozta, hogy reményei szerint az első győzelmét még sok fogja követni. Ez egyelőre nem így alakult, és jelenleg nem tartozik az Alonsót üldözők táborába. Idei autójával, ha győzelmet nem is, de egy pontszerző helyet még szerezhet a finn, aki a jövőre nézve egy gyorsabb gépben reménykedik.
Alonsóhoz és Kovalainenhez hasonlóan, Jenson Button is hazánkban ünnepelhette élete első győzelmét a 2006-ban, egy kaotikus, esős nagydíjon, ahol a nagyok is elvéreztek. Button és a Honda nagy napjaként emlegették első győzelmüket. Jensonnak mindez a 113. futamán jött össze. A Magyar Nagydíjak történetében, 2006-ban esett először a verseny napján és ez volt, ami a győzelmet meghozta a japán istállónak. A Honda volt az egyetlen csapat, akik tökéletes munkát végeztek aznap, a gumiválasztástól kezdve a bokszkiállásokig, rendkívüli teljesítményt nyújtottak. Jenson jelenleg a McLaren csapat pilótája és tavaly szintén az eső hozott neki szerencsét, amivel a wokingiak 10. magyarországi győzelmüknek örülhettek. Két győzelmén kívül a 2009-es bajnok nem végzett valami előkelő helyeken a magyar pályán. Az elmúlt években egy hetedik (2009) egy nyolcadik(2010) és egy tizenkettedik( 2008) helyet szerzett.
Button márkatársa, Lewis Hamilton szintén két győzelmet tudhat magáénak az általa nagyon kedvelt versenyhelyszínen. Lewis a bemutatkozó évében már a világbajnoki címért volt harcban Kimi Räikkönennel és Fernando Alonsóval. A 2007-es időmérő edzésen a McLaren háza táján kirobbanó botránytól zengett az egész paddock. A botrányt az váltotta ki, hogy Alonso az időmérő utolsó néhány percében a boxban feltartotta Hamiltont, aki így nem ért fel az utolsó mért körére. A spanyol így megszerezte a pole-t de hamar el is vették tőle, és öt rajthelyes büntetést kapott. Ez nem volt elég, a csapat futamon megszerzett pontjait törölték és nem számítottak bele a konstruktőri állásba, sőt a szezon végén újabb, nagyon szigorú büntetéssel sújtották a wokingi gárdát, az ismert okok miatt.. Lewis a szombati balhét maga mögött hagyva briliáns győzelmet aratott a Hungaroringen, amit 2009-ben megismételt, akkor már világbajnokként.
Végül, de nem utolsósorban a legtöbb Magyar Nagydíjat megélt hétszeres világbajnok, Michael Schumacher következzen, aki négyszer állhatott fel a pódium legfelső fokára (1994,1998,2001,2004).
A német legenda hétszer indulhatott pole pozícióból, de ezt csak négyszer váltotta győzelemre. 2001-ben Schumacher a Hungaroringen szerezte meg negyedik világbajnoki címét, bár erre két évvel ezelőtt, egy interjújában nem emlékezett. A 2005-ös szezonban, amikor nem volt beleszólása az élmezőny harcába, akkor egy fantasztikus meglepetés volt a német pole-ja a ringen. Bár nyerni nem tudott, de Kimi Räikkönen mögött második helyre hozta be a maranellói gárda autóját. 2006-ban, utolsó ferraris idényében harcban volt a világbajnoki címért, de az esős futamon Alonso mellett vele is kibabrált az időjárás. A verseny vége felé úgy döntöttek, hogy nem mennek ki száraz pályára alkalmas gumikért, ami rossz döntésnek bizonyult. A német Ferrarija így teljesen elkoptatta a gumikat, és épphogy be tudta fejezni a versenyt a nyolcadik helyen. Visszatérése óta mindössze egy 11. helyet (2010) tud felmutatni. Tavaly fel kellett adnia a versenyt, miután az ex csapattárssal, Felipe Massával való párbaj után kipördült. Schumi is nagyon kedveli a Hungaroringet, sok sikeres verseny van a háta mögött, így a hétvége egyik esélyeseként léphet elő a német legenda.
És aki még nagyon hiányzik a sorból:
Egyetlen magyarországi futamgyőzelmet sem tudhat magáénak a címvédő Sebastian Vettel, aki idén az ötödik hungaroringi megmérettetésére készül. A tavalyi évben hiába indult pole pozícióból, elbukta győzelmi esélyeit, és csak a második helyen intették le, Jenson Button mögött. A német pilótának szép emlékei vannak a helyszínről, hiszen 2007 júliusában a Toro Rosso istállóhoz szerződve a Magyar Nagydíjon debütált a csapatnál. Bár a futamon csak a 16. helyen intették le, bejelentették, hogy ő marad a 2008-as idényre is. Ha az elmúlt évek statisztikáit nézzük, a regnáló bajnok egy harmadik majd egy második helyezése után, most egy első hely lenne megkoronázása a hétvégének, de ebbe valószínűleg több riválisnak is lesz beleszólása.
Annak ellenére, hogy a pálya lassú, csúszós, az előzés igen nehéz, minden évben tartogat valami izgalmat és újdonságot. A Magyar Nagydíjat valamilyen oknál fogva a pilóták nagyon kedvelik, és kihagyhatatlan része a Formula-1 -es versenynaptárnak.