2012. aug 19.

F1 Kvalifikációs háziverseny félévi mérlege

írta: FormaNet
F1 Kvalifikációs háziverseny félévi mérlege

Idén többször láthattunk már ádáz küzdelmet a csapattársak között a versenypályán, miközben egymás munkáját segítik a háttérben. De minden pilóta számára fontos, hogy elsőszámú versenyzőként tekintsenek rájuk a csapatnál. Hogy ez eddig kinek sikerült jobban egy-egy alakulaton belül? Az eddigi 11 nagydíj tükrében, az egykörös tempót, azaz a kvalifikációs teljesítményt nézve, a következő összeállításból megtudhatjuk.

redbull-valencia.jpg 

A tavalyi világbajnok csapat, a Red Bull Racing két pilótája közül a német Sebastian Vettel  6-5 arányban vezet Mark Webberrel szemben. Miután túlélte a nehéz 2011-es, Vettel által uralt évet, a szezon elején úgy tűnt Webber visszanyerte magabiztosságát. Az ausztrál jól kezdte az évet, a hazai-, illetve a maláj és a kínai pályán is legyőzte csapattársát a szombati kvalifikáción. A német nyerte a bahreini és a spanyol csatát, de Webber Monacóban (Schumachernek köszönhetően) pole pozícióval vissza tudott térni. Silverstone-ban nem volt nagy különbség a két pilóta közötti, ám azután Hockenheimben Vettel négy tizeddel  volt gyorsabb a másik red bullosnál, majd a Hungaroringen Webbernek az időmérő utolsó szakaszába sem sikerült bekerülnie.

A McLarenek a leggyorsabb autóként mutatkoztak be a szezon elején, és Lewis Hamilton kétszer is az első rajtkockát szerezte meg, de ezt a pozíciót a futam végéig nem tudta megtartani. Hamilton ebben az évben egy körön is dominánsabb Jenson Buttonnál, akinek folyamatosan a kerékmelegítéssel akadnak problémái. A 2009-es brit bajnok Barcelonában (Hamilton büntetése miatt) és esős Német Nagydíj hétvégéjén rajtolhatott jobb helyről márkatársánál, de legutóbb például Magyarországon Lewis hat tizeddel volt gyorsabb nála. Így az eddigi összesítésben Button 2 míg Hamilton 9 „pontot” kap.

A Ferrarinál nem kétséges az elsőszámú pilóta kérdése, hiszen eddig szombatonként (is) Fernando Alonso dominált. Már a szezon előtti nyilatkozatokból kiderült, nem egyszerű az F2012 vezethetősége, de a spanyol pilóta a legtöbbet hozta ki az autóból, így vezeti a bajnokságot, míg a csapattárs Felipe Massa gyakran már a Q2-ben kiesett. Bár a brazil az elmúlt versenyeken valamelyest jobb formát mutatott, de ezzel együtt sem tudta megközelíteni márkatársát, aki idén már két alaklommal, Silverstone-ban és Hockenheimben is pole-ból várhatta a rajtot. A Magyar Nagydíj szombati napján Massa megközelítette Alonsót, de a spanyol így is öt századdal gyorsabb volt. A házi versenyt 11-0 arányban Fernando vezeti.

Az Ezüst Nyilaknál nagyon kiegyenlített a verseny : Michael Schumacher 5, míg  Nico Rosberg 6 időmérő edzést teljesített jobban. A Mercedes kvalifikációs teljesítménye hullámzó, attól függ milyen fejlesztések vannak az autón. Schumacher feltett kézzel kezdte a szezont, Rosberg Kínában tört be az élvonalba, a pole pozíciót érő köre fél másodperccel jobb volt a többiekénél. Monacóban a hétszeres bajnok is megismételte csapattársa bravúrját, de büntetése miatt le kellett mondani az első rajtkockáról. A nedves időmérők Silverstone-ban és Hockenheimben szintén Schumachernek kedveztek, de a száraz magyar pályán már Rosbergnek jött ki jobban a lépés.

Idén talán a Lotus teljesítménye okozta a legnagyobb meglepetést. A két év kihagyás után idén visszatérő Kimi Räikkönen az ifjú Romain Grosjean mögé szorult a szombati eredmények alapján. A francia szinte minden alkalommal az első tíz hely valamelyikéről kezdhette a versenyt. Az E20-ast vezető finn bajnok felvette a tempót, de elismerte, van még mit javítani az autón. Grosjean Silverstone-ban a Q2 végén kicsúszott, így a kvalifikáció hajrájában már nem tudott javítani 10. helyén, majd ezt követően Németországban kimaradt a legjobb tízből, de ez volt az egyetlen alkalom, hogy a francia pilóta  nem szerepelt a Q3-ban. A 2007-es bajnoknak ezzel szemben 3 alkalommal nem sikerült bejutni a top10-be. Kettőjük kvalifikációs mérlege 7-4 Grosjean javára.

Annak ellenére, hogy a Force Indiától szezon előtt jó teljesítményt vártak, a csapat folyamatosan szenvedett a Q3-ba kerüléskor. Az első hét verseny után Paul Di Resta 5:2 arányban előzte meg a csapattársát, Nico Hülkenberget, ám azóta változott a helyzet. A csapat csak a középmezőny hátsó helyeiért képes küzdeni. Ennek tükrében kiemelkedő teljesítmény, hogy Hülkenbergnek Valenciában sikerült bejutnia a Q3-ba és Magyarországon is a 10. pozíciót érte el.  Jelenleg 5-6 elsőbbséggel a német versenyző áll jobban.

A Sauber pilótapárosa két teljesen különböző versenyzőből áll, az agresszív Kobajasi Kamuiból, és a nyugodtabb Sergio Pérezből, ezzel együtt körülbelül egyforma teljesítményt nyújtottak a szombatonként. Az idei évben kulcsfontosságú az abroncs felmelegítése, és Kobajasi agresszív stílusa jobb ebben a tekintetben, különösen hűvösebb  körülmények között vált be eddig, de a meleg időjárási feltételek mellett is kifizetődő volt. Az állás 5-6 Kobajasi javára.

A zöldfülű Daniel Ricciardo uralja a Torro Rossót. Két alkalommal sikerült bekerülnie az utolsó szakaszba, és újonc csapattársa, Jean Eric Vergne eddig csak kétszer volt gyorsabb nála az időmérőn. Ricciardo 9-2-re vezet, de az ausztrál előnye elfogadható, hiszen 2011-ben a HRT-nél már szerzett némi rutint. Vergne pedig egyelőre rendszeresen a Caterhamekkel harcol a Q1-ben… a fiatal francia talán túl gyorsan került a száguldó cirkuszba?

A Williamsnél nem csak büntetésekben, de kvalifikációs teljesítményben Pastor Maldonado vezet. 11 versenyhétvégét követően eddig kilencszer gyorsabb tudott lenni az időmérőn márkatársánál, Bruno Sennánál, akinek Bahreinben és Kanadában sikerült jobb teljesítményt nyújtania, de például Valneicában, Silvarstone-ban és Hockenheimben már a középső szakaszban elvérzett, miközben a venezuelai ott volt a legjobbak között. A legendás pilóta unokaöccse a szünet előtti utolsó futamon, már jó tempót futott, de még így is Pastor mögött végzett.

000 facebook_banner.jpg

A Caterhamnél az egyszeres futamgyőztes Heikki Kovaleinen Bahreini és az Európai Nagydíjon is bekerült a Q2-be, sőt Valenciában  mindkét autó a Torro Rossók előtt tudott végezni az időmérőn. Ami kettőjük kvalifikációs teljesítményét illeti, az orosz idén még csak kétszer tudta megelőzni a rutinosabb és most már egy komolyabb csapatba készülődő Kovalainent.

Fej-fej mellett van a két Marussia, és az, hogy Charles Pic a kvalifikációs párharcban befogta a tapasztaltabb Timo Glockot, azt mutatja, hogy a fiatal pilóta ráérzett a Formula-1 ízére. Spanyolországban például a francia dominált, fél másodperccel megelőzve idősebb kollégáját. Jelenleg 6:5-re Glock vezeti a házi versenyt.

A Hispania Racing Teamnél is ugyanaz a helyzet uralkodik, mint a Ferrarinál, ugyanis Pedro de la Rosa minden eddigi időmérőn gyorsabb volt mint csapattársa, Narain Karthikeyan. A fizetős pilóta leinkább csak a 107 szabállyal harcol, míg a spanyolnak olykor már a Marussiákat is sikerült befognia.

FormaNet, Márkus Alexandra

001_fórum logo.png

hotel phőnix tisza.gif

 

Szólj hozzá

f1 2012 időmérő formula-1