2012. aug 20.

F1 A televízió ölheti meg a Formula-1-et?

írta: FormaNet
F1 A televízió ölheti meg a Formula-1-et?

Szomorú tény, hogy az idei, rendkívül izgalmas szezon ellenére, egyre csökken azon nézők száma, akik a helyszínen tekintik meg a futamokat. A gazdasági válság, és az emelkedő jegyárak mellett jelentős szerepe lehet a televízió közvetítések rohamos fejlődésének is a helyszíni nézőszám csökkenésben. Az F1 jövője szempontjából kiemelt jelentősége van ezen helyzet megfelelő kezelésének.

F1 zászló.jpg

Az folyamatosan, évről-évre emelkedő jogdíjakkal szemben, az F1-es nagydíjak létesítményei (néhány kivételtől eltekintve) már évek óta nézők hiányával küzdenek. Még Monaco sem kivétel, pedig a Hercegség a Formula-1 történelmének legpatinásabb helyszíne, ám idén megtöltetlen lelátókkal kellett szembesülnie, míg Valenciában például, hiába távolították el a lelátók egy részét, így is voltak jócskán üres foltok a nézőtéren. Még az általában tömött lelátókkal működő Kanadai Nagydíj sem tudott idén teltházat produkálni.

Bár könnyű ujjal mutogatni a magas jegyárakra, a világ minden részét érintő gazdasági válságra, és a kettő együttes hatására, és el kell ismerni, hogy a Formula-1 eseményeit a helyszínen figyelemmel kísérni valóban fájdalmasan költséges, a helyszíni nézőszám csökkenésnél azonban a televízió hatását sem lehet figyelmen kívül hagyni.

Szurkolóként részt venni egy versenyen, felejthetetlen élmény. A motorok dübörgése, a helyszínen szurkolók szenvedélye, a hangulat, a benzingőz és az égett gumi illata, és az érzés, ahogyan az autók közvetlenül előttünk száguldanak el, mind-mind különlegessé teszi ezeket az eseményeket. De egy egész napot eltölteni a nézőtéren, tűző napon, vagy szakadó esőben, rendkívül hosszú, és fáradtságos dolog. A drága ételek és italok, valamint a mellékhelyiségeknél álló véget nem érő sor sem javít a helyzeten. És akkor még nem is esett szó az edzések közötti közel egy órás szünetekről, bár a pályák többségén a szervezők ezekre a szünetekre is gondoltak, és betét futamokkal, cirkuszi előadásokkal, BMX bemutatókkal, gyermeksátrakkal próbálják a nagyérdeműt maradásra bírni. Persze a szurkolók két futam vagy edzés közt is arról beszélnek, ami eddig történt a pályán, ám ha sokáig nem történik semmi, akkor nincs mit megbeszélni.

Lehet hibáztatni a pályákat a jegyárak miatt, de ha nincs bevétel, akkor tulajdonképpen nem lenne pénz olyan dolgokra, mint a televíziós közvetítés, a pályák működtetése, a pályafenntartás, valamint a csapatok elszállásolása és a megfelelő felszerelés biztosítása, vagy éppen a helyszínen dolgozók fizetése. Állami támogatás nélkül tehát a létesítményeknek csak egy választásuk marad: növelni a belépők árait.

Egy négytagú család, akik szeretnének részt venni például a 2013-as Brit Nagydíjon, és a család minden tagjának egy egész hétvégére szóló állójegyet rendelnek, 496 fontból tehát hozzávetőleg 190 ezer forintból jönnek ki. Ugyanennek a családnak egy hetes mallorcai nyaralás körülbelül 503 fontba, vagyis 192 ezer forintba kerülne. Arról nem is beszélve, hogy a TV előfizetések költsége egy évre nagyjából ugyanannyiba kerül, mint a négy darab hétvégi állójegy, ráadásul a televízió előtt ülve sokkal többet lehet látni a pályából, sokkal több az azonnali információ, és valljuk be, sokkal kényelmesebb is.

Sky tv F1.jpg

Amikor 2009-ben Nagy-Britanniában az ITV-től a BBC átvette a sportág közvetítési jogait, sokkal több hozzáférést adott a rajongóknak, mint azelőtt bárki. A nézők a váltásnak köszönhetően lehetőséget kaptak, hogy ne csak a Formula-1 időmérőjét és futamát lássák, hanem a betétfutamokat is, ráadásul elérhetővé tettek egy olyan alkalmazást, amivel a hétköznapi emberek is annyi információhoz juthatnak, mintha a pálya médiaközpontjában ülnének. A Sky csatorna mindezt a megközelítést idén egy következő szintre emelte, és olyan szolgáltatást kínál az előfizetőknek, melyben többek között akár választott fedélzeti kamerából is nyomon követhető a futam. Ezek az átfogó csomagok tehát elvették a nézők egy jelentős részének a kedvét attól, hogy a helyszínen izgulják végig a versenyhétvégét, hiszen a szobában ülve jóval több információt kapnak, mint kint a nézőtéren.

Bár a csatorna nem tett közzé konkrét statisztikát az F1 nézettségről, de az általános tévés statisztikákból kiderül, hogy míg az ingyenesen fogható közvetítéseknél nem történt lényegi növekedés, addig a Sky nézettsége valamelyest nőtt ebben az évben.

Nagy-Britannia csak egy kis szegmense a Formula-1 globális nézettségének, de Anglia szabadon fogható, illetve az előfizetéssel nézhető „kombinált" csomag modellje elég sikeresnek bizonyult ahhoz, hogy jövőre már Olaszország is ezt a modellt alkalmazza, és valószínűleg ez a tendencia máshol is folytatódni fog, azaz a televízió egyre inkább kiszolgálja majd az F1 közönségét szerte a világon, nem mellesleg kevesebb pénzért, mint egy hétvégi belépő.

A válság jelentősen megviseli az autósportokat is, és ez alól a Formula-1 sem kivétel. A sportág vezetőinek sok tervezett újításról kellett (és kell) lemondaniuk, illetve a csapatok is ott spórolnak, ahol tudnak. Mivel a FOM jelenleg még nem veszi figyelembe a hirdetéseikből befolyt bevételek lassú, de folyamatos csökkenését (ami 2006 óta tart), az előfizetési díjakat sem csökkentik, ami egyre több embert késztet arra, hogy a televíziózásról is lemondva online forrásokból, vagy torrent oldalakról szerezzék meg a számukra fontos információkat.

Márpedig a sport számára a néző a legfontosabb. Lehet, hogy ez nem mindig látszik, mert minden szempár a csapatokra, a szponzorokra, és a tévétársaságokra szegeződik, de ha nem lennének rajongók, a támogatók is hamar elfordulnának, és ez természetesen fordítva is igaz. Hiszen ha nincs szponzor, akkor a csapat idővel életképtelenné válik, azaz nem lesz lehetősége indulni a versenyeken. Mindez nagyon egyszerűnek hangzik, mert az is.

000 facebook_banner.jpg

Talán nem a televízió a Formula-1 jövője. A cél természetesen a nézők minél magasabb szintű kiszolgálása kell, hogy legyen, ám az arányok megfelelő kezelése, a helyszíni, és a tv nézők között, kiemelkedően fontos. Az idei évben már bérelhető a pályák nézői számára is olyan telekommunikációs eszköz, mely lehetőséget nyújt a helyszínen is - a tv nézők és internetezők lehetőségeihez hasonlóan - minden részlet nyomon követésére úgy, hogy közben a varázslatos hanghatás, és a semmivel sem helyettesíthető hangulat is megmarad.

Ha rendben mennek a dolgok, a Tata Communications nevű cég hamarosan megegyezhet a FOM-mal a szolgáltatásaik legmagasabb költségét illetően, és ez az üzlet a nézőknek és a szponzoroknak is kiváló lenne, mindazok mellett, hogy természetesen nyereséggel is járna. Mert hát a sport mozgatórugója minden szegmensében a pénz. Ám egyedül a rajongók azok, akik képesek megmenteni az F1-et attól, hogy a jövőben a száguldó cirkusz átforduljon tisztán csak üzletté, és pénzekkel való dobálózássá, hiszen egy ilyen struktúra rövidesen a sport végét jelenthetné. Ez az egyik legnagyobb felelőssége ma a Bernie Ecclestone által vezetett FOM-nak.

 

FomaNet, Jeney Anna

001_fórum logo.png

hotel-gif.gif

Szólj hozzá

bbc bernie ecclestone fom f1 szponzorok sky sport f1 televíziós közvetítések tata communications