2012. aug 27.

F1 Az F1-es istállók pénzügyei - A Mercedes és a Ferrari jól áll, többen bajban vannak

írta: FormaNet
F1 Az F1-es istállók pénzügyei - A Mercedes és a Ferrari jól áll, többen bajban vannak

A Formula-1 ben péntektől hivatalosan is vége a nyári szünetnek és újra felbőgnek a motorok. Emellett ez a dátum a csapatok tavalyi pénzügyi intézkedéseikről szóló jelentések leadásának a határideje is. Néhány csapatnak igen jól megy a szekér, és biztonságban tudhatják magukat, de vannak olyan istállók, melyekről a legtöbben még csak nem is gondolnák, hogy veszélyben lehet a jövőjük a száguldó cirkusz világában. Nem is kis nevekről van szó, hanem olyan legendás istállókról, mint a Lotus, vagy akár a McLaren.

IMG_6795.JPG

Pénteken hivatalosan is véget ér az eddigi leghosszabb nyári szünet a Formula-1 történetében és kezdetét veszi az egyik legizgalmasabb szezon második félideje a Belga Nagydíj első szabadedzésével.

A rajongók is türelmetlenül várják az öthetes szünet utáni történéseket, hogy erőviszonyok tekintetében miként is alakul majd felállás a csapatok és pilóták között. Azonban augusztus 31 nem csak ebből a megközelítésből lehet  érdekes nap, hiszen ez az a határidő, amikor az F1-es istállóknak be kell nyújtaniuk pénzügyi jelentéseiket az FIA-hoz, azaz gazdasági szempontból is ki kell teregetniük az előző évi pénzügyi dolgaikat, és erről jelentést kell adniuk. Néhány csapatnak nincs félni valója, azonban 1-2 istálló - többek között a McLaren is - a pénzügyi helyzet alapján nehezebb jövő elé néz.

A Ferrari, a Mercedes (mint önálló gyári csapat), illetve a Red Bull és a Toro Rosso (akik mögött komplett támogatás van a versenykasszában Dietrich Matteschitz által)  azok a versenycsapatok, amelyek biztos háttérrel, biztos pénzügyi alappal rendelkeznek, és nézhetnek a jövőbe.

A Williams lehet az a csapat, melyet csak Pastor Maldonado távozása miatt érhet kellemetlen meglepetés a pénzügyek terén. A rendkívüli tradíciókkal rendelkező brit istálló már elkötelezte magát pénzügyi tevékenységeit és pénzügyi átláthatóságaikat illetően, miután 2011 óta a cég részvényei jelen vannak a Frankfurti Értéktőzsdén, így nekik rendszeresen nyilvánosságra kell hozniuk a számokat. A részvénykibocsátás az első évben nem mondható sikertörténetnek, hiszen a részvények árfolyama 2011 végére a névérték 30 százalékánál is nagyobb mértékben esett. Ez minden bizonnyal jelentős mértékben volt köszönhető a rendkívül rossz szereplésnek, ami az idei évben már nem mondható el, és ami még fontos, a Williams istállónak nincs adóssága.
A költségvetésük egy igen nagy részét lefedik azok a szponzorok, melyeket Pastor Maldonado hozott, ami megközelítőleg 30 millió fontot (38 millió euró) jelent a csapat költségvetésébe szezononként. Az egy versenyzőtől való „függés" azonban a csapat szemszögéből  egy nagy rizikó lehet.

Magas adósság a Lotus csapatnál

A helyzet néhány sikeres csapatnál azonban nem ennyire rózsás, ahogy azt a „SportWoche" is feltárta.
Többek között a Lotus pénzügyi helyzete sem a legmegnyugtatóbb. Az enstone-i alakulat adóssága majdnem eléri az 55 millió fontot, ami nagyjából 70 millió eurót jelent.
És bár paradox módon hangzik, de a csapat idei sikeres teljesítménye tovább meríti a kasszát, ugyanis Kimi Räikkönen egy erős teljesítmény alapú szerződéssel van a csapatnál. A közel hat millió eurós fizetése mellett a finn a szerzett pontok után prémiumot kap, amivel rendkívül jól áll hisz ötödik a világbajnoki pontversenyben 116 egységgel. A Lotus csoport jövőjével kapcsolatos dolgokat egyelőre homály fedi, és sok a kérdőjel. A csapat a névhasználati joggal 2018-ig rendelkezik. Amennyiben a csapat nevet változtat, úgy a Concorde Egyezmény szerint a következő évben nem részesülhet az F1 bevételeiből.

A McLarennél sem fényesebb a helyzet, a wokingi alakulat sem úszik a gazdasági sikerekben, a versenycsapat és az új sportkocsi részleg rendesen kimeríti a büdzsét. A csapatok közül ugyanis a McLaren rendelkezik a legdrágább Technológiai Központtal, a 2004-ben átadott Paragon fenntartása pedig hatalmas összegbe kerül. Emellett bejelentették, hogy bevételi oldalon sem a legjobb a helyzet, hisz a Vodafone, mint névadó szponzor 2013-tól felére csökkenti a szponzorálási költségeket, sőt az esetleges kivonulás is szóba jöhet (hetekkel ezelőtt a Coca-Cola esetleges érkezéséről is cikkeztek, mint a McLaren új névadó főszponzora).
A kiadásokat növeli a csapat két, igen jól fizetett világbajnok versenyzőjének a fizetése is.
A „SportWoche" értesülései szerint ez megközelítőleg 30 millió font évente. Többek között ez az oka annak is, hogy a McLaren csak húzza a tárgyalásokat Lewis Hamilton szerződésének meghosszabbításával kapcsolatban. Ráadásul a McLarennek az idei évtől kezdve már fizetnie kell a Mercedes erőforrásokért.

000 facebook_banner.jpg

A Force India csapatfőnök Vijay Mallya és csapata helyzete is kérdéses, ugyanis a főszponzoruk, a Mallya tulajdonában lévőa Fly Kingfisher légitársaság is gazdasági zűrzavarba keveredett, és jelenleg a csőd szélén áll. Több forrás is úgy tudja a paddockból, hogy a csapat pilótái Nico Hülkenberg és Paul di Resta idén még nem kaptak fizetést. A kifizetések tekintetében egyedül a másik tulajdonos, a Sahara fizet rendesen a csapatnak, de ha a jövőben nem sikerül komoly támogatót találni, bajba kerülhet az indiai istálló.

Szöveg: FormaNet, Németh Dániel

001_fórum logo.png

hotel gif 2.gif

Szólj hozzá

mercedes ferrari lotus williams mclaren forma1 red bull formula1