F1 Spa, Monza és a Ferrari motorok
A hétvégén véget ér a Formula-1 igen hosszúra nyúlt nyári szünete, és a Belga Nagydíjjal-, majd rögtön a következő hétvégén az Olasz Nagydíjjal folytatódik ez elmúlt évek egyik legizgalmasabb bajnoksága. A két legendás pálya vitathatatlanul a pilóták és a nézők kedvencei közé tartozik, talán a rendkívüli gyorsaságuknak köszönhetően, ám ez a hatalmas tempó egyben azt is jelenti, hogy az autók motorjai a belga és az olasz aszfaltokon vannak a legnagyobb igénybevételnek kitéve. A Ferrari motorokért felelős vezetője, Luca Marmorini azonban magabiztosan várja az igen komoly megmérettetést.
Az olasz szakember szerint a motorfejlesztések befagyasztása ellenére is lehet apró ötletekkel segíteni a motorok teljesítményének fokozását.
„Ez a két történelmi aszfaltcsík az, ahol a motorok kiemelten fontos szerephez jutnak, és nagy próbatételnek vannak kitéve. Monza például az összes pálya közül az a helyszín, ahol a pilóták egy körön belül százalékosan a legnagyobb rész teszik meg padlógázzal. A motorok fejlesztésének befagyasztását meghatározó szabályok nem sok mozgásteret engednek, de azért sikerült találnunk olyan területeket, ahol még engedélyezett a változtatás."
„Például mi mindig törekszünk arra, hogy csökkentsük a motor használatából adódó elkerülhetetlen teljesítmény-visszaesést, hiszen egy motor két-három versenyen is használatba van, ezért fontos, arra törekednünk, hogy minden versenyen fenntartsuk ugyanazt a teljesítményt. Ha arra gondolunk, hogy a motor versenyenként elveszíthet öt lóerőt a teljesítményéből (a kopás, elhasználódás miatt), akkor a harmadik verseny végére az már 15 lóerő, ami már jelentős mértékű. Éppen ezért partnerünkkel a Shell-lel olyan új üzemanyag és kenőolaj fejlesztéseken dolgozunk, ami segíti a teljesítményt. Spa-Francorchamps felvet néhány sajátságos problémát is, mint például, hogy a pálya igen magasan fekszik a tengerszinthez képest, az időjárás is igen változékony, gyakran esik, és ezek a tényezők hatással vannak az autók csomagjaira, nem csupán a motorok kapcsán."
Annak ellenére, hogy a motorfejlesztés a szabályok alapján be van fagyasztva, Marmorini és csapata talál azért magának elfoglaltságot.
„Bár a motor minden évben hasonló, de azt évről évre el kell helyezni az új tervezésű alvázra. Mindig törekszünk az egyszerűségre, miközben a kipufogórendszerrel rengeteg munkánk van, hiszen ez az a terület, ahol kompromisszumot kell kötnünk a teljesítmény és az aerodinamikai részleg elvárásai között. Nagyon kicsi a mozgástér a szabályok keretein belül, akár az aktuális motorvezérlést, akár a teljesítmény nyereséget vesszük figyelembe ezen a területen."
Visszatekintve a szezon eddigi versenyeire, az olasz szakember elégedett az erőforrások teljesítményével és megbízhatóságával, ettől függetlenül természetesen ezen a területen is lehet javulni.
"Annak ellenére is, hogy elmondhatjuk, a motorjaink teljesítménye és megbízhatósága, az elektronika és a KERS eddig megfelelő volt, továbbra is célunk, hogy a szezon második felében tovább javuljunk, mert a bajnokság ekkor fog eldőlni, és továbbra is legfőbb célkitűzésünk, hogy az autóink egyszer se essenek ki műszaki probléma miatt a versenyből."
A KERS és az elektronika továbbra is szabadon fejleszthető, ám ez az a terület, melyet a csapatok még nem használnak ki teljes mértékben.
„Ezen a területen még nem forradalmasítottuk a munkálatainkat" – vallotta be Marmorini.
"Ehelyett inkább arra koncentráltunk, hogy jobb alkatrészeket gyártsunk, melyek jobban megfelelnek az új autónak, könnyebbek és kisebbek legyenek, mindemellett hatékonyabbak. Tudatába vagyunk azonban a költségek csökkentésének, és a KERS lehet az egyik olyan dolog, mely hozzásegít bennünket a gazdaságilag is versenyképes csomaghoz, amit az ügyfélcsapataink számára tudunk nyújtani."
A Spa-Francorchamps-i pálya a naptár egyik olyan aszfaltcsíkja, ahol a jelenlegi éllovas, Fernando Alonso még nem tudott győzni, míg Felipe Massa itt igen jó eredményeknek örvendhetett, miután 2007-ben második lett, a következő évben pedig futamgyőzelmet ünnepelhetett. A spanyol pilóta legjobb eredménye Belgiumban egy második helyezés, még 2005-ben a Renault-val, és 2007-ben egy harmadik hely, a McLaren volánja mögött. A maranellói alakulat a Belga Nagydíjakon eddig összesen 16 alkalommal diadalmaskodott, utoljára 2009-ben, azon az emlékezetes versenyen, ahol Kimi Räikkönen nyert, végig csatázva a versenyt a Force India akkori pilótájával, Giancarlo Fisichellával.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória