2012. sze 14.

F1 Hamilton nagy dilemmája

írta: FormaNet
F1 Hamilton nagy dilemmája

Az elmúlt időszakban számos, Lewis Hamilton jövőjével kapcsolatos hír látott napvilágot, hiszen jövő évi szerződés még nincs aláírva, és senki sem tudja biztosan, hogy a brit versenyző marad-e a McLaren istállónál, vagy esetleg átigazol egy másik csapathoz. Eddie Jordan szerint Hamilton aláírt a gyári Mercedeshez, Martin Whitmarsh szerint mindez csak kitaláció. Az alábbi cikkben a BBC szakírója, Andrew Benson sorakoztat fel tényeket, illetve a váltás melletti érveket és ellenérveket, melyekből kiderül, hogy a 2008-as bajnok egyáltalán nincs könnyű helyzetben.

lewis hamilton-hungaroring.JPG 

Amióta - a jelenleg már a BBC sportvezetőségében helyet foglaló - Eddie Jordan múlt héten nyilvánosságra hozta azon véleményét, hogy Hamilton átmegy a Mercedes istállóhoz, elindult egy spekuláció hullám 2008 világbajnokának jövőjével kapcsolatban. Ezt követően Lewis Hamilton kiegyensúlyozott teljesítményt bemutatva megnyerte az Olasz Nagydíjat, ami kicsit talán háttérbe szorította az átigazolásáról szóló pletykákat. A McLaren  csapatfőnöke, Martin Whitmarsh még viccelődött is ezen hír hallatán: „Minden mondat ami úgy kezdődik, hogy ’Eddie Jordan szerint’, az azonnal megkérdőjelezhető, nemde?”

Ugyanakkor az is érezhető volt Whitmarsh mondataiban, hogy egyelőre kevés jel utal arra, hogy Hamilton velük marad.

„Lewis és a menedzsere tisztázták felénk a helyzetüket. Az én értelmezésem szerint még beszélünk a dologról és biztos vagyok benne, hogy egy erős és versenyképes pilótapárosunk lesz a jövő évben.”

Ezek a mondatok ismét kétségeket ébreszthetnek abban a tekintetben, hogy a Hamilton és a Mercedes közötti megállapodás talán mégis egy hiteles forrásból való. Persze egy opciós szerződés még nem feltétlenül jelenti azt, hogy Hamilton át is igazol, de jelentheti azt, hogy komolyan gondolkodóba esett.

Tulajdonképpen semmi akadálya, hogy egy ilyen kaliberű versenyző meglépje azt, amit szeretne, és bár a paddockban az általános nézet az üggyel kapcsolatban az, hogy hiba lenne elhagynia jelenlegi csapatát, ám a dolog ennél kicsit komplikáltabb.

Összevetve a két istállót, először is a McLaren kétségtelenül versenyképesebb volt az elmúlt három évet tekintve, mint a Mercedes.Mindezt bizonyítja, hogy Hamilton és Button 2010 eleje óta összesen 16 versenyt nyert, míg a gyári Mercedesnek Nico Rosberg idén Kínában hozta első és eddig egyetlen győzelmét. Ezen felül a wokingi alakulat, a legnagyobb és leghosszabb győzelmi periódust mutathatja fel a csapatok közül. A Ferrari az egyetlen, akik mögött több nagydíj győzelem sorakozik.

Hamilton, aki tulajdonképpen 13 éves kora óta a csapat saját neveltetésű pilótája, egyszer így nyilatkozott: „Győzni akarok. Hamisítatlan teljesítménnyel, akkor pedig egy választásom van, nem igaz?”

Az F1-ben a dolgok ritkán mennek ilyen egyszerűen.

Igen, a McLarennek általában erős autója van, de hosszú ideje nem igazán mondható el, hogy kétségtelenül a leggyorsabb is. 2007-ben és 2008-ban közel voltak a Ferrarihoz, bár így utólag visszatekintve talán mégsem voltak annyira jók. Ebben az esetben vissza kell mennünk egészen 2005-ig és akkor minden további nélkül azt mondhatjuk, hogy a McLaren volt a leggyorsabb autó a mezőnyben. (Már amikor célba ért)

Köztudott, hogy ez ( az autó tempója) bosszantotta Hamiltont leginkább a 2010-11-es szezonban és vezetett odáig, hogy a brit számára nem úgy alakult a tavalyi szezon, ahogy szerették volna. A csalódottság az autó tehetetlensége miatt, mellyel nem volt képes a címért harcolni, vagy problémák a magánéletében, melyeket saját maga is elismert, odáig vezettek, hogy legrosszabb szezonját teljesítette a sportágban. Az idei évre ez mind gyökeresen megváltozott. A McLaren újra diktálja a tempót. Azonban a működési problémák sorozata a szezon eleji futamokon rosszul érintették Hamiltont és mindez 40 pontjába került. Ha ezeket a pontokat most hozzáadnánk jelenlegi egységeihez, akkor vezetné a bajnokságot Fernando Alonso előtt, és nem a negyedik helyen állna az összetettben.

Hamilton a nyilvánosság előtt remekül palástolta csalódottságát, de ez idő tájt a menedzsere a riválisokhoz kopogtatott újabb lehetőségekért.

Mindennek a teteje, hogy a McLaren egy bizonytalan időszakba lépett. Jövő évtől először fizetniük kell a motorokért a Mercedesnek, ez 8 millió eurót jelent, és ezt az összeget nem fogják tudni az autó fejlesztéséből elvenni, úgyhogy maradtak az egyéb források. Ebben az esetben felvetődik a fizetés kérdése. A McLaren elmondta, nem engedhetik meg maguknak Hamilton fizetését. A mondat, amit a fizetésével kapcsolatban használtak, úgy hangzott, hogy nem engedhetik meg maguknak jövőre. Azonban még mindig ott vannak egyéb kompromisszumos lehetőségek, mint a PR megjelenések és még sok más.

Lewis fizetése körülbelül a fele annyi, mint amennyit Alonso keres a Ferrarinál, el lehet képzelni, hogy ez mennyire nem tetszhet neki, különösen, hogy a wokingiakhoz igen nehéz személyes szponzort bevinni, miközben más csapatoknál ebből is keresnek a versenyzők. Eközben a Mercedes egy gyári csapat, saját autóipari gyáróriással a háta mögött. Ha akarnak, jelenlegi fizetésénél ( ami most megközelítőleg 13 millió font) többet is ki tudnak fizetni a britnek, és nem mellesleg a Mercedes sokkal több szabadságot ad versenyzőinek a személyes szponzorok terén is.

A Mercedes F1-es csapatának a finanszírozásáról teljes egészében a külső szponzorok gondoskodnak, és állítólag a költségvetésük is jóval kevesebb, mint a Ferrarinak vagy akár a Red Bullnak. De amennyiben szponzorálási hiány lépne fel, akkor sem érintené különösebben a csapatot, mert az anyavállalat teljes egészében átvállalná az összeget.

Teljesítményt tekintve a két csapat közül legutóbb a jelenlegi Mercedes istálló nyert világbajnokságot 2009-ben, még Brawn GP néven, míg a McLaren Hamiltonnal 2008-ban egyéni vb címet ünnepelhetett, ám a konstruktőrök között 1998 óta nem sikerült elhódítaniuk a trófeát. Kétségkívül Brawn 2009-es sikerei romlottak a dupla diffúzor betiltása után, és a Mercedes azóta is alul teljesít a várakozásokhoz képest. Ez részben azzal is magyarázható, hogy 2009-ben a pénzügyi problémák miatt Brawn kénytelen volt 40 százalékkal csökkenteni a személyzetet, és ezt a Mercedesnek szinte újra kellett építenie.

000 facebook_banner.jpg

A nyomás a csapaton hatalmas, ezért az elmúlt 18 hónapban nagy beruházások történtek a személyi állományban és egyéb területeken. Annak ellenére, hogy nagy az elmaradásuk a McLaren mögött, de az idei szezont tekintve az is tény, hogy felfelé irányuló tendenciát mutatnak még úgy is, hogy jelentősen lassabban teszik, mint ahogy azt a rajongók, vagy a Mercedes vezetősége szeretné.

Valószínűleg kevesen cáfolnák azon kijelentést, hogy a jelenlegi mezőnyben Hamilton egyike a három legjobb versenyzőnek, Fernando Alonso és Sebastian Vettel mellett. Viszont egyikőjük sem a Mercedes pilótája. Azt, hogy az ő kezei alatt mennyivel lenne gyorsabb az autó, mint eddig Michael Schumacher és Nico Rosberg alatt, nyilván nem tudhatjuk. Egyesek szerint egyáltalán nem lenne jobb az Ezüst Nyíl tempója, az viszont biztos, hogy mindent összevetve látható, a döntés egyáltalán nem egyszerű Hamilton számára.

FormaNet, Németh Dániel

Fotó: FormaNet

001_fórum logo.png

 

Szólj hozzá

mercedes f1 mclaren lewis hamilton formula-1