2012. sze 19.

F1 A Lotus idén eléri amit a BMW 2008-ban elszalasztott?

írta: FormaNet
F1 A Lotus idén eléri amit a BMW 2008-ban elszalasztott?

Szinte már közhelyszerűvé vált az a kijelentés, hogy a Formula-1 egy hihetetlenül versenyképes sport, így amikor valakinek lehetősége van arra, hogy megnyerje a világbajnoki címet, akkor ezt a lehetőséget mindkét kézzel meg kell ragadni. A Lotus F1 Team nem titkoltan ezt szándékozik tenni, és erre utalt a csapatfőnök, Eric Boullier közelmúltban tett kijelentése is, hogy a 2012-es szezon hátralévő részében pokolian fogják nyomni. Az enstone-i istálló hasonló helyzetben volt az év elején, mint amiben 2008-ban a BMW Sauber volt.

logo-of-lotus-f1-team.jpg 

2008-ban a BMW Sauber nagyjából hasonlóan kezdte meg a szezon, mint most a Lotus, hiszen bár nem számítottak favoritnak, ennek ellenére volt esélyük arra, hogy elhódítsák a világbajnoki címet. A németeknek azonban nem sikerült kihasználniuk a lehetőséget, és a végeredmény az volt, hogy a csapatfőnök, Mario Theissen nagy árat fizetett, miután 2009 végén a BMW kivonta alakulatát a királykategóriából.

A Formula-1-ben meg kell ragadni minden pillanatot, mert sohasem tudható, hogy mikor jön el a valódi esély a bajnoki trófea megnyerésére, és sosem tudható, hogy egy elszalasztott esély mikor térhet újra vissza.

Kimi Raikkönennel kapcsolatban a Lotus csapatfőnöke, Eric Boullier nemrégiben azt mondta: „Jelenleg Kimi a harmadik, és csak egy pontra van Lewis Hamiltontól. Még bármi megtörténhet. Nem vagyunk naivak, hiszen tudjuk, hogy az esélye nem sok, ennek ellenére mindaddig pokolian fogjuk nyomni, amíg matematikai esélye van a vb győzelemre.”

Visszatérve 2008-hoz, és a BMW Sauberhez, abban az évben a rajtrács harmadik leggyorsabb autója volt az övék, és nem voltak túl messze sem a McLarentől, sem pedig a Ferraritól. Ráadásul volt egy Robert Kubicájuk, aki próbálta maximálisan kihasználni az autójában rejlő potenciált. 

robert kubica bmw.JPGA rendkívül tehetséges lengyel pilóta több alkalommal is csatázott a világbajnokság éllovasaival, és az első hat versenyen öt alkalommal az első négyben végzett, ebből háromszor dobogóra állhatott. A hetedik versenyen, Kanadában pedig  megszerezte első - és ez idáig egyetlen - F1-es győzelmét.

A kanadai verseny után Kubica - négy ponttal megelőzve az egyaránt 38-38 pontos Felipe Massát és Lewis Hamiltont - a bajnoki tabella élén találta magát. Ez volt 2008-ban az a pont, amikor a BMW-nek maximálisan nyomás alá kellett volna helyeznie magát, és mindenben támogatni listavezető versenyzőjét, hiszen jól tudták, hogy a vb címre reális lehetőségük van. A BMW azonban nem élt az alkalommal, a fejlesztéseik lelassultak, és egyre inkább a 2009-es konstrukcióra összepontosítottak. Ekkor már következő évi szabályváltozásokon gondolkodtak, és ezek kapcsán szerettek volna némi előnyt szerezni a Ferrari és a McLaren előtt.

Annak ellenére, hogy a szezon hátralévő részében a 2008-as autó fejlesztése lelassult, Kubica tovább harcolt, és próbálta megragadni a fejlesztések elmaradása miatti egyre inkább csökkenő esélyt. Egészen Kínai Nagydíjig (amely a szezon utolsó előtti futama volt) harcban volt a címért. Lewis Hamilton és Felipe Massa folyamatosan pontokat veszített, miközben a lengyel megbízható és egyenletes teljesítményt nyújtva mutatott be néhány hihetetlen versenyzést. Végül azonban mindez csak az összetett negyedik helyére volt elegendő.

Ha belegondolunk, hogy a BMW teljes erőbedobással továbbfejleszti a 2008-as autót, úgy Kubica most akár világbajnok is lehetne. A lengyel tehetség akkor természetesen nem örült a fejlesztések megtorpanásának, és valljuk be, ez egy valóban különös döntés volt a csapattól, mert a következő szezonra fókuszálni egy olyan helyzetben, amikor a jelenlegi évad már elúszott, az egy teljesen természetes dolog a Formula-1-ben. De nem olyankor, amikor vezetik az aktuális bajnokságot.

A szezon végén Kubicától megkérdezték, hogy a BMW vele is megvitatta-e ezt a döntést, és a lengyel pilóta az F1Racing magazinnak akkor így válaszolt: „Nem gondolom, hogy túl sokat tárgyaltunk volna erről. Természetesen voltak találkozók, hogy felülvizsgáljuk az elmúlt szezont, de én már csak a következő évre fogok koncentrálni. Néha nagyon nehéz elfogadni bizonyos szituációkat, mert mindenki másként látja, szóval én ezt tudomásul veszem.”

A BMW azon döntése, hogy már akkor a 2009-es autóra koncentráltak, végül keményen visszaütött, hiszen a következő szezon egy nagyon szegényes idénynek bizonyult számukra. Ennek leglényegesebb oka nem a KERS volt, sokkal inkább a dupla diffúzor. A csapatok nagy pénzeket fizettek a KERS rendszerért, ám nem hozott számukra látványos eredményeket. Azt követően, hogy a 2008-as vb esélyeket feláldozták, 2009-ben a BMW-nek és Kubicának erre már nem volt sansza.

A BMW úgy döntött, hogy elhagyja a száguldó cirkuszt, és a csapat 2010-ben teljes mértékben újra Peter Sauber tulajdonába került. Utólag kiderült, hogy 2008-ban teljesen figyelmen kívül hagyták a világbajnoki cím lehetőségét, és az új szabályok alapján épülő 2009-es konstrukcióra koncentráltak. Pedig ha ez nem így történt volna, a bajorok talán még mindig a Formula-1-ben versenyeznének.

lotus.JPGIdén a Lotus biztosan nem követi el ugyanezt a hibát. Valóban nem ők a világbajnoki cím legnagyobb várományosai, hiszen a McLarent, a Ferrarit és a Red Bullt nehéz lesz befogni bármelyik bajnokságban. Ennek ellenére az enstone-i gárda jelenleg is benne van abban a körben, akik a bajnoki trófeáért harcolhatnak. Ráadásul övék az egyik leggyorsabb autó, és jól tudják, hogy ez egy olyan esélyt jelent, amibe két kézzel kell kapaszkodni. 2005 és 2006 óta (amikor még Renault-ként nyertek bajnokságot) ez az első olyan alkalom az enstone-i gárda számára, hogy valóban reális esélyük van a végső győzelemre.

Az elmúlt időszak-, és a további fejlesztések (új hátsószárny Szingapúrban, új kettős DRS rendszer Szuzukában) mind azt mutatják, hogy - ellentétben a BMW 2008-as hozzáállásával - maximálisan megragadják a lehetőségeket. Az, hogy folyamatosan az idei fejlesztésekre koncentrálnak, természetesen bizonyos tekintetben a következő évi autó rovására is megy, ám koránt sincsenek abban a helyzetben, mint anno 2008-ban a BMW, mivel a következő évre nem lesznek drasztikus szabályváltozások. Így tehát teljesen igaza van az alakulatnak abban, hogy egy pillanatra sem lazítanak a fejlesztésekben, hiszen nem tudhatják, hogy legközelebb mikor lesz mind az autó, mind a csapat, mind pedig a pilóták annyira versenyképesek, hogy a bajnoki cím kihívói lehessenek.

Nem zárható ki, hogy 2013-ra a Red Bull újra feltámad, és domináns szerepre tör. vagy éppen elképzelhető, hogy jövőre a Mercedesnek minden összeáll, és pilótáival félelmetes tempót diktál, nem beszélve a két legendás alakulatról, a Ferrariórl és a McLarenről.  2014-re előretekintve az új motorszabályoknak minden bizonnyal lesznek vesztesei és győztesei. Ha a Renault veszít a „motorháborúban”, úgy a csapatnak csekély lesz az esélye.

 

Persze nem kizárt, hogy a Lotus nem nyeri meg az idei bajnokságot, de legalább sajnálkozniuk nem kell, hiszen mindent megtettek. A BMW és a Lotus közötti különbség az, hogy a német gyár valójában nem versenyzett, miközben a Lotus igen. A versenyzők - és elsősorban a finn klasszis - megragadnak minden egyes apró lehetőséget. Ez volt az egyik olyan ok, amiért Kubica csatlakozott az akkor még Renault néven futó alakulathoz. Minden bizonnyal a lengyel most is helyeselné a csapat jelenlegi hozzáállását.

A lehetőség nagyon ritka a Formula-1-ben, legyen szó akár pilótáról, akár egy csapatról, és ha ez kimarad, akár az is előfordulhat, hogy a következő évtizedben nem is tér vissza. Emlékezzünk csak vissza a Benettonra, és az 1994-95-ös évekre. Akkor világbajnokságot nyert a csapat, ám a rákövetkező 10 évben közelébe sem volt annak, hogy komoly kihívója legyen a bajnokságnak. 10 év múlva már Renault-ként tértek vissza a csúcsra.

De ha a pilóták között szétnézünk, akár Mika Häkkinennél, vagy éppen Jenson Buttonnál is láthatjuk, hogy igen hosszú ideig kellett várniuk a sikerre. A finn a nyolcadik F1-es szezonjában szerezte meg első vb címét, míg Button 10 szezont húzott le a szériában, mielőtt 2009-ben világbajnok lett.

000 facebook_banner.jpg

Jelenleg az F1 talán a legversenyképesebb korszakát éli, így mindenki számára kiemelt jelentősége van annak, hogy ha megtalálja a vb cím felé vezető utat, akkor arról ne térjen le. Öt csapat is van (Red Bull, McLaren, Ferrari, Lotus, Mercedes), akik képesek valódi kihívást jelenteni az F1 bajnoki címeire. A versenyzők tekintetében hasonló a helyzet, hiszen hat világbajnok sorakozik fel minden egyes futamon a rajtrácsra. Egy ilyen erős mezőnyben, nem kizárt, hogy egy elszalasztott lehetőség évekre visszaveti mind a csapatot, mind pedig a pilótát.

Amikor Mario Theissen egy nap majd nyugdíjba vonul, és otthon leül a karosszékébe, akkor eltöprenghet azon, hogy vajon 2008-ban miért nem harcolt csapatával a világbajnoki címért, hiszen láthatja, hogy a Lotus hasonló helyzetben milyen erőfeszítéseket tett.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

hotel phonix banner gif.gif

Szólj hozzá

f1 lotus robert kubica bmw sauber formula-1