2012. sze 20.

F1 Szingapúri Nagydíj - Tények és számok a motorok vonatkozásában

írta: FormaNet
F1 Szingapúri Nagydíj - Tények és számok a motorok vonatkozásában

A versenynaptár két leggyorsabb pályája, a belga és a monzai aszfalt után a száguldó cirkusz mezőnye Európát elhagyva, Szingapúrban, az egyik leglassabb versenypályán folytatja idei rendkívül izgalmas csatározását. A gyors versenyeket követően a szingapúri aszfalt egészen más motorbeállításokat igényel, hiszen a városállam utcáin az alacsony sebesség melletti jó vezethetőség a legfontosabb szempont. A Renault F1 Sport pályamenti műveleti vezetője, Rémi Taffin arról beszélt, hogyan készül a motorszállító az első ázsiai megmérettetésre.

 szingapúri pálya.JPG 

Az 5,073 kilométeres pálya 23 kanyarja teszi igazán egyedivé a szingapúri aszfaltot, itt van a legtöbb forduló a naptár minden helyszínét figyelembe véve. A környezet talán Valenciához hasonlítható, a versenyzők luxusszállodák, irodaházak, és közintézmények között száguldoznak. Az átlagsebesség a számtalan kanyarnak köszönhetően igen alacsony, mindössze 170 km/óra. A csúcssebesség 305 km/óra, melyet a pilóták az 5-ös és 7-es kanyar közötti szakaszon érhetnek el a DRS és a KERS aktiválását követően, és kevesebb mint a teljes hossz 50 százaléka amikor padlóig nyomhatják a gázpedált.

 Szingapúri Nagydíj – Tények és számok a motorok vonatkozásában

A pálya 23 kanyarjából egy kivétellel mindet az első három sebességfokozat valamelyikében teljesítik a versenyzők, így a motorok a kör jelentős részén, a kanyarkijáratoknál 8-13 ezres fordulatszámon működnek. Az erőforrások beállításánál a jó vezethetőséget az alacsony sebességhez, és az alacsony fordulatszámhoz igazított megfelelő nyomaték kialakításával érhetik el a mérnökök, és a sok kanyar miatt az autó stabilitása is kulcsfontosságú kérdés. A megfelelő áttételek megválasztása is segítheti az autó tapadását, aminek a köridők tekintetében lehet nagy jelentősége.

A motoroknak csak két alkalommal van lehetőségük fellélegezni, két rövid egyenesben, a boxutaca egyenesében, és az 5-ös és 7-es kanyar közötti, kissé ívelt szakaszon. Tény, hogy hetedik fokozatba mindössze három alkalommal kapcsolnak körönként a pilóták, ennél kevesebbszer csak Monacóban használják a legmagasabb fokozatot.

A pálya „stop-start” jellege, a rengeteg gyorsítás és fékezés, a folyamatos váltások miatt az autók üzemanyag-fogyasztása rendkívül magas. Éppen ezért a verseny kezdetekor komoly kihívást jelent a versenyzők számára a magas üzemanyag-terhelés, ehhez a szabadedzéseken kell megfelelően alkalmazkodni. A mérnökök számára szintén komoly feladat a változékony időjárási viszonyokhoz való alkalmazkodás, hiszen ebből adódóan minden szingapúri futamon jó esély van arra, hogy lesz biztonsági autós szakasz is.

Az esti levegő hőmérséklet 5-6 fokkal ugyan alacsonyabb a nappalinál, ám a pálya épületekkel körülzárt, melyek estére is megtartják a magas léghőmérsékletet. A hűtőrendszer beállítása éppen ezért szintén kulcsfontosságú, ráadásul az alacsony sebesség is rontja a motor és váltó hűtésrendszer hatásfokát, és az autók egymáshoz közeli távolsága, amikor hosszú körökön keresztül követik egymást, jelentősen emeli az üzemi hőmérsékletet.

A trópusi klímához tartozó magas, általában 90 százalékos páratartalom szintén olyan tényező, mely jelentősen befolyásolhatja a motorok teljesítményét. A motor által beszívott levegőben magas nedvességtartalom miatt kevesebb az oxigén, amely szükséges az üzemanyag tökéletes égéséhet. Ennek köszönhetően a motorok teljesítménye gyengébb, így a mérnökök különböző beállítási módszerekkel igyekeznek pótolni a teljesítményveszteséget.

 

Rémi Taffin, Renault Sport F1 pálya műveleti vezetője a Szingapúri Nagydíj előtt így nyilatkozott: „Spát és Monzát követően, a nagy sebességű versenyekről megyünk Szingapúrba, amely az egyik leglassabb pálya az évben. Teljesítményérzékenység tekintetében is a legalacsonyabbak közé tartozik a szezonban, mivel csak a pálya 46 százalékánál nyomják teljes gázzal a pilóták. Ez azt is jelenti, hogy a végsebesség itt nem annyira fontos, de komoly hangsúlyt kell fektetnünk a zökkenőmentes teljesítménygörbére az alacsony fordulatszám-tartományokban, hogy jól reagáljanak a rengeteg kanyarban.”

„Az üzemanyag-fogyasztás az év folyamán szintén itt az egyik legmagasabb, köszönhetően a pálya stop-start jellegének, így az induló üzemanyag-terhelés is az egyik legnagyobb. Annak érdekében, hogy a tankban ne túlzottan sok üzemanyaggal fejeződjön be a verseny (ami körönként időveszteséget jelentene), illetve túl kevés se legyen a benzin a végére, a pilóták folyamatosan játszanak a motor üzemmód beállításával, ami többé-kevésbé dús üzemanyagot jelent a motor számára. Viszont az alacsony teljesítményérzékenység miatt szűkebb motormódozatot tudunk használni, amivel próbáljuk csökkenteni a verseny elején az üzemanyagszintet, ami hatékony az autó kiegyensúlyozottságában is.”

000 facebook_banner.jpg

„A gumikopás mindig magas a hétköznap is használt utak érdes aszfaltján, és a csatornafedelek sem használnak az abroncsoknak. A motorbeállítással tudjuk némileg csökkenteni a kopást, azzal, hogy növeljük a hátsó stabilitást és tapadást, így a partnereink is kreatívak lehetnek a boksz-stratégiát illetően.”

„Magabiztosak vagyunk abban, hogy megfelelő motort szállítunk a szingapúri utcai pályára, hiszen az RS27 idén jól teljesített az ilyen pályákon, ahol alacsony az átlagsebesség, így azt várjuk, hogy segíteni tudjuk partnereinket a jó eredmények elérésében.”       

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

hotel phonix banner gif.gif

Szólj hozzá

f1 bernie ecclestone formula-1 szingapúri nagydíj