F1 Gyenge kezdés után jelentős fejlődésben bíznak a Lotusnál
Kissé gyengén indult a Lotus számára a Szingapúri Nagydíj, miután az első napon Kimi Räikkönen mindössze az 12. leggyorsabb kört tudta kiautózni mindkét szabadedzésen, míg csapattársa, Romain Grosjean egy 15. és egy 10. helyre elegendő gyorskört futott. Túlzott aggodalomra azonban talán még sincs ok, hiszen nem az első eset lenne a történelemben, ha a szabadedzések és az időmérő között jelentős fejlődésen menne keresztül a két Lotus autó.
Kimi, úgy tűnik nem úgy alakultak a dolgok, ahogy azt korábban szeretted volna. Mi erről a véleményed?
Kimi Räikkönen: Nem volt egy könnyű nap. Küzdöttünk a tapadással mindkét edzésen, és ez meglehetősen megnehezítette a dolgot. Valójában nincs olyan külön része a pályának, ahol rosszabb lenne mint máshol, és ugyanaz a helyzet minkét típusú guminál, valójában úgy tűnik, hogy hiányzik a leszorítóerő, és ezáltal általában a megfelelő tapadás is.
Úgy véled, ez javulhat, ha majd a pálya felgumizódik?
KR: Igen, bár ez mindenki számára ugyanilyen lesz, ha több gumi kerül a pályára, a tapadás nőni fog, nem számít, milyen autóban ülsz. Természetesen ez hatással lesz a különféle autókra, és különböző módon, de ez a különbség nem lesz túlzottan nagy.
A hosszútávú tempó úgy tűnt, sokkal biztatóbb, mint az egykörös sebességed...
KR: Az autóban jól érzem magam, és a friss gumikon a sebességünk is meglehetősen jó volt a versenyszimuláció közben, de úgy tűnt, kissé csökken, amikor rövid etapot mentünk, és ez szokatlan a számunkra. Az elsőkhöz képest két másodpercre vagyunk, ami nagy különbség, de határozottan úgy érzem, több sebességet is találhatunk az autóban.
Mit remélsz az időmérőtől?
KR: A mezőny közepén voltunk mindkét szabadedzésen, és keményen dolgozunk azon, hogy ez javuljon. Rendszerint meglehetősen sokat szoktunk fejlődni szombatra, és remélem képesek leszünk találni valamit az adatok között, és sokkal elégedettebbek leszünk az autóval a hétvége hátralévő részében.
Räikkönen csapattársa, Romain Grosjean egy nagydíjat kihagyva ülhetett ismét autóba, és nagy reményekkel kezdett neki a szingapúri versenyhétvégének.
Romain, milyen érzés volt újra visszaülni az autóba, hogy felmelegítsd az ülést?
Romain Grosjean: Jó érzés visszatérni a pályára. A helyzetünk elsőre nem az volt amit szerettünk volna, és a második edzés után már tudjuk, hogy még több teljesítményt kell találnunk. Az autó alapvetően azonos azzal, amivel Monacóban és Budapesten futottunk, ahol nagyon versenyképes volt, de kissé küzdöttünk a tapadással. De jó dolog, hogy megértettük, mit kell tennünk, és a csapat keményen dolgozik a fejlesztésen, így biztos vagyok abban, hogy szombaton erősek leszünk.
Mit gondolsz, mire kell a legnagyobb figyelmet fordítani, hogy az élen lehess ezen a hétvégén?
RG: Most úgy tűnik a gumik megértésével kell a legtöbbet dolgoznunk. Ahogy azt már mondtam, jól ismerjük az aerodinamikai csomagunkat az előző versenyek alapján, így ebből a szempontból nincs igazi oka annak, hogy az autó hirtelen távol kerüljön az eddigi tempójától. Két másodperc az nagy különbség, és nem valószínű, hogy a többiek húztak elő valamit a semmiből, az elmúlt hetekben. A gumikból kell minél többet kihozni, ezen dolgozunk, ez a kulcs. Az utcai pályákon általában sokkal kisebb a tapadás, mint a hagyományos pályákon, és az ilyen pályák ebben a tekintetben folyamatosan fejlődnek a hétvége során.
A tízes kanyar úgy tűnt ragályos volt néhány pilóta számára
RG: Igen, a tízes kanyar... Az biztos, hogy meglehetősen trükkös. Azért is furcsa, mert nem úgy tűnik, mintha valami sajátos kanyar lenne. Ha hiányzik egy kis tapadás, ahogy nekünk is hiányzott, miközben keményen nyomjuk, nagyon könnyen átvágjuk, és egyenesen megyünk tovább. Nem kevesen futottunk ott ki, beleértve magamat is, szóval kicsit szorosabban kell majd vennem ezt a kanyart.
A monzai versenyt a boxutca falán nézted végig. Tudsz abból a tapasztalatból itt valamit hasznosítani?
RG: Igen, én nagyon elégedett vagyok azzal, amit ott tapasztaltam, és itt ez segíthet. Olaszországban sok időt töltöttem a mérnökökkel, figyeltem az adatokat, és találtunk néhány apró dolgot az autó beállításainál, melyek segíthetnek itt. Ezek leginkább a kényelemről szólnak, és arról, hogy a kerekeken keresztül minél több mindent érezzek. A beállítások változtatása is adhat pár tizedet, és azt az extra önbizalmat, hogy kaphatunk néhány tizedet a változtatásokkal. Remélem látható lesz a különbség az időmérőn.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória