F1 Az FIA kiadta a 2013-as szabálytervezetet - A csapatok aggódnak
Az FIA csütörtökön kiadott 2013-as szabálytervezetének főbb pontjai szerint a Formula-1-es csapatoknak lehetőségük lesz egy speciális panel segítségével eltüntetni a lépcsős orrkialakítást. Mindemellett a Mercedes által kifejlesztett dupla DRS betiltásra kerül, az azonban még továbbra sem világos, hogy a csapatoknak pontosan mennyibe fog kerülni a jövő évi nevezési díj, ami várhatóan drasztikusan megemelkedik.
Az idei versenyautók lépcsős orrkialakítása a szezon elején meglehetősen sok negatív kritikát kapott, sőt még a paddockon belül is akadtak olyan szakemberek, akik arra figyelmeztettek, hogy az esztétika sem elhanyagolható szempont a királykategória sikerességében. Természetesen, ahogy a versenypályákon is megkezdődtek az izgalmak, ez a téma lassacskán feledésbe merült, ám néhány napja a csapatok megállapodtak abban, hogy jövőre ki kell dolgozni egy olyan megoldás, amivel eltakarhatják ezt a lépcsőt úgy, hogy azzal ne kelljen radikális átalakításokban gondolkodni.
Az ötletet az FIA elé terjesztették, és a szövetség a csütörtökön kiadott jövő évi Technikai Szabályzat tervezetében már feltüntette ennek lehetőségeit. A szabályzat 3.7.9-es pontja pontosan részletezte, hogy milyen „takaró” panelt lehet alkalmazni. Ami a legfontosabb, hogy a speciális borítás egy darabból állhat, és nem képezheti a karosszéria szerves részét.
A McLaren technikai igazgatója, Paddy Lowe nemrégiben elmondta, hogy a külön panel alkalmazása azért is fontos, mert így a következő évre nem kell áttervezni a karosszériát.
„Mi ( a csapatok) közösen elfogadtunk egy olyan szabályt, ami lehetővé teszi egy olyan egyszerű panel alkalmazását, mellyel egy lépésben el lehet takarni az orrkialakítást. Ennek a panelnek pontos méreteinek kell lennie, amik leszabályozottak, és ne lehessen aerodinamikai célokra használni” – ecsetelte az ötletet a technikai igazgató, még az Olasz Nagydíj hétvégéjén.
Dupla DRS betiltása
Az új műszaki szabályzat olyan záradékot is tartalmaz, ami megtiltja a dupla DRS használatát, melyet a Mercedes év eleje óta alkalmaz.
A szabályzat 3.18-as pontja kimondja, hogy a mozgatható hátsó szárny sem közvetve, sem közvetlenül nem használható arra, hogy megváltoztassa bármilyen csatorna geometriáját.
A szabály tervezet semmilyen utalást nem tesz arra dupla DRS-re, melyet a Lotus fejleszt, és amin jelenleg a Mercedes is keményen dolgozik.
Nemrégiben elég nagy nyugtalanságot keltett az istállók között az a hír, hogy a nevezési díjak drasztikusan emelkednek a következő évtől. Az FIA csütörtökön kiadott tervezetében egyelőre csak annyi áll, hogy ennek összegét egy későbbi időpontban fogják meghatározni, az alakulatok tehát továbbra sem tudják, hogy mennyibe fog kerülni a 2013-as részvétel.
Jelenleg egy olyan javaslat van előterjesztve a szövetség elé, hogy minden csapatnak 308.000 fontot kell befizetnie alapdíjként, plusz a megszerzett pontok után további 3080 font/pont. Továbbá a konstruktőri bajnok további felárat fizet, melynek összege 3700 font/pont.
Ez annyit jelent, hogy a Red Bull Racing az idei 245.000 fonttal szemben (amit erre az évre fizetett) jövőre több mint 2.700.000 fonttal kalkulálhat.
A nevezési díjak teljes bevétele még így is 10 millió alatt marad. Az FIA-nál továbbá úgy vélik, hogy közel van egy megállapodás Bernie Ecclestone-nal, egy 15 millió fontos fizetésről, mely része lenne az új Concorde Egyezménynek. (Ecclestone egészen a legutóbbi időkig hallani sem akart arról, hogy tovább fizessen az irányítótestületnek.)
Nem lesz szezon közbeni teszt
Az új Sportszabályzat megerősítette, hogy 2013-ban nem lesz szezon közbeni teszt. Az évközbeni teszttilalom óta idén először fordult elő, hogy a szezon közben a mezőny Mugellóban tesztelt, ám a csapatok nagy része (néhány kivételtől eltekintve) nem találta értelmét ennek a lehetőségnek.
A múltban betiltott ügyfélautókkal kapcsolatban is történt némi közeledés, és nem kizárt, hogy a jövőben az eddig egyértelműen tiltott korlátozásokat feloldják az új Concorde Egyezményben, és ezzel megnyílhat az út az ügyfélautók előtt, melyet a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo már régóta szeretne.
A pénteki ülés előtt a Formula-1-es csapatok közül heten levélben fordult az irányítótestülethez, és aggodalmukat fejezték ki a jövőbeni szabályváltozások miatt. A fent említett hét csapat: McLaren, Mercedes, Force India, Sauber, Caterham, Marrussia és a HRT. A Jean Todtnak címzett levélben sürgették az FIA-t, hogy tegye világossá az aggodalomra okot adó helyzetet.
A legfőbb aggodalom természetesen a megemelt nevezési díj, valamint a pilóták szuperliszenszének díja. Ezen kívül a műszaki szabályváltozások egy része is, hiszen ez a pénzügyi és műszaki változás egy olyan időszakban kerülhet elfogadásra, amikor a száguldó cirkuszban a költségcsökkentésnek prioritása van. Az alakulatok úgy vélik, hogy a várható döntések nem egyeztethetők össze a jelenleg is érvényben lévő RRA (költségcsökkentési megállapodás) szellemiségével ezért szeretnék még a végleges döntés előtt tisztázni a helyzetet.
Az FIA Motorsport Világtanácsa pénteken tovább ülésezik, és tárgyal többek között az új Concorde Egyezményről, a jövő évi versenynaptárról (melynek végső ratifikálására decemberben kerül sor), illetve további szabálymódosítási javaslatokról.
FormaNet, Varga Viktória