2012. okt 24.

F1 A Ferrari főtervezője szerint nem veszett kárba minden frissítés, a rossz szélcsatorna miatt

írta: FormaNet
F1 A Ferrari főtervezője szerint nem veszett kárba minden frissítés, a rossz szélcsatorna miatt

Négy futammal a 2012-es F1-es szezon vége előtt a Ferrari és Fernando Alonso nehéz helyzetbe került a világbajnoki címért folytatott küzdelemben. A csapatfőnök, Stefano Domenicali, és az istálló főtervezője, Nicolas Tombazis a jelenlegi gyengébb teljesítmény legfőbb okát a tavaly éveleji helyzethez hasonlóan ismét a szélcsatornás tesztek hibás adataiban, és azok alapján a téves következtetésekben látja. A szakemberek azonban úgy vélik, a Ferrari képes lesz megtalálni az elveszített aerodinamikai teljesítményt, hogy folytatni tudják a harcot a világbajnoki címért.

Ferrari szélcsatorna.jpg

A maranellói alakulatnál abban bíznak, hogy már az Indiai Nagydíj során változás állhat be az autó teljesítményénél, azt követően, hogy az aerodinamikai tesztek alapján sikerül megérteniük a hibás szélcsatorna miatt kialakult problémák okait.

A csapat nemrégiben bejelentette, hogy egy időre feladják a csatornában folytatott kísérleteket, és az építményt is bezárják, miután az ott szerzett adatok jelentősen eltértek a pályákon mért számoktól. A maranellóiak tavaly is hasonló problémával szembesültek, csak akkor még az év elején.

Domenicali csapatfőnök elismerte, hogy Fernando Alonso kissé nehéz helyzetbe került a világbajnoki címért folytatott küzdelemben, azután, hogy nyolc futamon keresztül vezette a pilóták pontversenyét , közel negyven pontos előnnyel.  Sebastian Vettel azonban Koreában, köszönhetően három egymást követő futamgyőzelmének, és Alonso rosszul alakult versenyeinek, átvette a vezetést. A német pilóta jelenleg hat pont előnnyel vághat neki az Indiai Nagydíjnak.

A Ferrari vezető tervezője, Tombazis azonban bízik abban, hogy egy elkülönített aerodinamikai teszt segíthet megérteni a rossz szélcsatorna miatt kialakult problémákat, melyek a legújabb fejlesztések eredményes alkalmazását, és így a teljesítmény növekedését akadályozták.

„A szélcsatornában csak modellezni tudjuk a valóságot, így az sohasem lehet teljesen reális” – nyilatkozta a tervező.

„Azok az adatok, melyeket a szélcsatornában láttunk, nem egyeztek 100 százalékban a pályán szerzett adatokkal. Volt néhány kellemetlen meglepetésünk pár új frissítéssel, melyeket az elmúlt versenyekre vittünk, amiket szerettünk volna azonnal javítani, hogy megértsük, mi működik rosszul.”

„Ezért mindenekelőtt Indiában elvégeztünk egy aerodinamikai tesztet, ahol kontrollteszt alapján vizsgáltuk ezeket a fejlesztéseket, hogy valóban megértsük, mi is a probléma.”

„Néhány nagyon érdekes választ kaptunk, melyek alapján úgy vélem, képesek leszünk helyre hozni ezeket a problémákat, és célunk, hogy a közelgő Indiai Nagydíjra visszaszerezzük azokat a területeket, ahol eddig veszítettünk.”

000 facebook_banner.jpg

A főtervező azonban a hibák ellenére tagadta, hogy a hibás szélcsatorna miatt elveszítették volna azt a hatalmas erőfeszítést, melyet az új fejlesztésekre fordítottak.

„Sok oka van annak, amiért a szélcsatorna nem tökéletes. Ez adódhat a mérték problémája miatt, mert a modell, amit a csatornában használunk, sokkal kisebb, mint a valódi autó, és lehet azért is, mert a szál, mely a csatornában fúj, másképpen éri az autót, mint a nyílt levegőn, és ez az eltérő áramlás is egy lényeges tényező lehet.”

„Egy modern F1-es autónál az aerodinamika nagyon bonyolult kölcsönhatások alapján működik, a legapróbb részletek is kölcsönhatásban vannak egymással, így nagyon könnyű hibázni. Ezek az együtthatások nem látszanak feketén és fehéren, így a szélcsatornától sem várható el, hogy minden területen tökéletes eredmény szállítson. Van problémánk néhány területen, ez azonban nem azt jelenti, hogy minden szélcsatornában elvégzett munkánk kárba veszett” – nyilatkozta a Ferrari főtervezője.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

ferrari forma1 fernando alonso formula1 szélcsatorna nicolas tombazis stefano domanicali