2012. okt 28.

F1 Domenicali: Normál esetben még mindig Alonso vezetné a bajnokságot

írta: FormaNet
F1 Domenicali: Normál esetben még mindig Alonso vezetné a bajnokságot

Ha valaki, akkor a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali biztos, hogy óriási nyomás alatt van, hiszen 2010 után most ismét kicsúszhat a világbajnoki cím a maranellóiak versenyzője, Fernando Alonso kezei közül. A Formula-1 hivatalos oldalán adott exkluzív interjúban a csapatfőnök azonban meglepően nyugodtan reagált a cseppet sem könnyű helyzetre, és bár tudja, hogy a hajrára ez a bizonyos nyomás még emelkedni fog valamennyit, ugyanakkor arra is rávilágított, hogy Alonso szerencsétlen kiesései nélkül még most is a spanyol vezetné a bajnoki tabellát. Mindezek tükrében Domenicali szerint egyáltalán nem lehetetlen, hogy a délutáni verseny után visszatérjenek az élre, és Alonso a legesélyesebb versenyzőként várja az utolsó három nagydíjat.

stefano domenicali - fernando alonso.PNG  

Stefano, a Ferrari maga a megtestesült Formula-1-es versenyzés, mégis öt éve hajtanak egy újabb egyéni világbajnoki címért, és négy éve egy újabb konstruktőri trófeáért. Van erre valami magyarázat?

Stefano Domenicali: Nos, nyilván valamennyire van, hiszen a dolgok mindig okkal történnek. Ilyen hosszú időn keresztül statisztikailag lehetetlen fenntartani egy sikersorozatot. Ez egy olyan dolog, amit el kell fogadni. Mindemellett olyan versenytársak alakulnak ki körülöttünk, akik évekkel ezelőtt még nem voltak itt, most pedig részesei a játéknak. Harmadszor pedig - miután vagyok olyan szerencsés, hogy 1999 óta sok fantasztikus évben volt részem, amikor mindent megnyertünk – azt gondolom, mindent újra fel kell építenünk, hogy létrehozzunk egy új csoportot, mely remélhetőleg képes lesz ugyanarra, amit a múltban elértünk. Nem szabad elfelejteni, hogy sok minden drámaian megváltozott az elmúlt pár évben. 2008-ban megnyertük a konstruktőri bajnokságot, de Felipe (Massa) elvesztette az egyéni címet, ami több okból is egy nagyon szerencsétlen eset volt. Aztán 2010-ben az utolsó versenyen vesztettük el a címet, ami fontos lecke volt, hiszen úgy tűnt, versenyképesek vagyunk. Nem szabad alábecsülni azokat a változásokat, amik az elmúlt öt évben végbementek. Először is ott van a költségvetés korlátozása, ami arra kényszerítette a nagy csapatokat, hogy változtassanak mentalitásukon. Másodszor a tesztelések is megváltoztak. Régebben rengeteget tesztelhettünk, és abban egyetértek, hogy talán túl sokat is, most azonban ennek éppen az ellenkezője igaz. Mindezzel azt akarom mondani, hogy meg kellett változtatnunk a mentalitásunkat, és a gyárban zajló előkészületi munkálatokat. Szimulátorokra és egyéb felszerelésekre kellett beruháznunk, és talán úgy tűnik, hogy most könnyebb dolgunk van, de mivel teljesen megváltoztak a dolgok, így a gyárban is alapvetően máshogy kell megszervezni mindent. Röviden és tömören ezek a fő okok, amiért 2008 óta nem sikerült bajnoki címet nyernünk. Ezekhez jön még hozzá, hogy az elmúlt években az aerodinamika kulcsfontosságú szerepet kapott, és ezen a területen más csapatok jobb munkát végeztek nálunk. Egyértelmű, hogy meg kell oldani a helyzetet, de azt is mondhatnám, hogy nem szeretnék olyan Formula-1-et látni, ami csak az aerodinamikáról szól. A gyártók nem ilyen Formula-1-et szeretnének látni a jövőben.

Amikor azt mondja, hogy otthon a gyárban át kell szervezni a munkálatokat, akkor nem lehet az a gond, hogy a Ferrari még mindig túlságosan nagy ahhoz, hogy hatékonyan kezelje az új körülményeket?

SD: Nem, ezt nem így mondanám, mert a pusztán méretben több top csapat is nagyobb nálunk. Ne felejtsük el, hogy mi ugyanabban az épületben építjük a motorokat, a sebességváltókat és a futóműveket. Néhány versenytárunknak csak az alvázat kell ott építenie, de például a Mercedes három különböző helyszínen építi az autóját. Szóval egyértelmű, hogy nem mi vagyunk a legnagyobbak.

Fernando Alonso néhány hete még 44 ponttal vezetett, most pedig hat ponttal van lemaradva. Mik a tervek a hátralévő versenyekre, és mennyire lesz nehéz ezt tartani?

SD: Nos, racionálisnak kell lennünk. Az elmúlt négy versenyből kettő már az első kanyarban véget ért (Alonsónak). Vagyis ha reálisan nézzük, akkor a többiek négy versenyt futottak, mi pedig csak kettőt. Normál körülmények között Fernando még most is vezetné a pilóták versenyét. Ezt a tényt nem söpörhetjük a szőnyeg alá. (Nevet) Nyilván a Red Bull tett egy lépést előre a teljesítmény területén, és javult az autójuk. Jobb munkát végeztek nálunk a bajnokság ezen szakaszában, és tény, hogy reagálnunk kell erre. Van még négy verseny, és hatalmas kihívás előtt állunk. Ha visszatekintünk, év elején, az első jerezi teszten senki meg nem mondta volna, hogy olyan helyzetben leszünk, hogy harcolhatunk a bajnoki címért. Éppen ezért kell hideg fejjel, és logikusan elemezni a helyzetet. Akkoriban úgy gondoltam, hogy a McLaren a legjobb autó, és fantasztikusan kezdték az évet. Aztán voltak nehézségeik, majd Belgiumban és Szingapúrban szintén. Vettel ott azért nyert, mert Hamiltonnak megbízhatósági gondjai adódtak, ettől függetlenül Szingapúrban Hamilton és a McLaren volt messze a leggyorsabb.

Nick Tombazis vezető tervező azt ígérte, hogy a bajnokság hajrájában egy "agresszív megközelítést” alkalmaznak a fejlesztések területén. Mit jelent ez?

SD: Gyakorlatias ember vagyok, így beszéd helyett inkább cselekednünk kell. És az egyetlen dolog amit tennünk kell az az, hogy mind a négy hátralévő versenyre megpróbáljuk javítani az autót. Ez magába foglalja a teljesítmény javítását, és a versenyzők munkáját is. Ez nem könnyű, hiszen néha már nem lehet tovább feszíteni a határokat, de a megközelítésünk az, hogy a csapat és a versenyzők együtt érjük el ezt a javulást!

A legtöbb szakértő szerint Fernando Alonso a legjobb pilóta. Azért csatlakozott a Ferrarihoz, hogy ismét bajnok legyen, de ez eddig még nem sikerült. Hogy akadályozzák meg, hogy elveszítse a hitét?

SD: Természetesen biztosnak kell lennie abban, hogy nyerhet bajnoki címeket velünk. Mint ahogy az imént említettem, a 2010-es év nagyon szerencsétlenül alakult, de már nincs mit tenni – így megpróbáljuk ebben az évben. Ez abszolút lehetséges.

Végül bejelentették, hogy Felipe Massa jövőre is marad a csapatnál. Meg tudná ezt magyarázni?

SD: Röviden annyi, hogy tavaly volt egy néz éve, és most volt egy nehéz szezonkezdete, de a szempontok amiket figyelembe vettünk, alapvetően összefüggnek azzal a ténnyel, hogy a nyári szünet után fantasztikus visszatérést mutatott be. Azt is gondolom, hogy most már tudja, hogyan kell megfelelően kezelni az autót. Jól ismeri a csapatot is, ami egyensúly és hangulat szempontjából nagyon fontos. A csapat a legnehezebb időkben is mellette állt, és biztos vagyok abban, hogy vissza fogja fizetni ezt a bizalmat, mint ahogy már meg is mutatta.

Sokan fogadtak volna arra, hogy a Ferrari fiatal tehetsége, Sergio Pérez 2013-ban csatlakozik a csapathoz, most azonban már a McLarennel van szerződése…

SD: Ami azt illeti, ebben a tekintetben jó lenne, ha újságíró lehetnék, hiszen más területeken általában azonnal kirúgják az embert, ha hülyeségeket mond. De ez is a játék része. (Nevet) Komolyra fordítva a szót. Ha egy pilótáról döntünk, akkor minél több szempontot nagyon alaposan szemügyre kell venni. Pérezben nagy lehetőségek rejlenek. Ő egy nagyon jó pilóta, különben nem lett volna velünk. Így azt mondanám, hogy ez volt a helyes választás számára, hogy elmenjen a McLarenhez – mi pedig kívánunk neki sok szerencsét.

Tehát mint fiatal Ferrari pilóta, véget ért számára az élet?

SD: Jelenleg feltételezhetően igen. De sosem lehet tudni, mit hoz az élet.

Luca di Montezemolo azt mondta, hogy ha a Ferrari nyer, akkor mindenki hős, de ha csalódást okoz, akkor mindenki idióta. Hogyan lehet élni eme két véglet között?

SD: Magam részéről úgy érzem, hogy sem hős, sem pedig idióta nem vagyok. Egy teljesen normális fickónak tartom magam, aki megpróbálja a maximumot nyújtani ennek a fantasztikus csapatnak, fantasztikus társaságnak, és fantasztikus márkának. Legyünk őszinték, mindenki szívesen ülne ebben a székben, de senki nem tudja, milyen meleg tud ez lenni. Higgyék el, nagyon nagyon forró tud lenni.

000 facebook_banner.jpg

Tudna mondani három okot, hogy miért fantasztikus a Ferrari csapatfőnökének lenni – illetve három árnyoldalát a dolognak?

SD: Először is fantasztikus, mert mindenki ebben a helyzetben szeretne lenni. Másodszor a Ferrari egyedülálló a világon. Harmadszor pedig hihetetlenül nagy kihívás a világ top iparában lenni. Árnyoldalak: A versenyek utáni hétfőkön Olaszország tele van tanárokkal, akik pontosan tudták volna, hogy mit kell tennünk. Mindemellett a nyomás hatalmas – el sem tudják képzelni mekkora. És persze nincs magánélet a családdal, és a magam részéről ez elég nehéz dolog.

Voltak olyan pletykák, hogy Sebastian Vettelnek már előszerződése van a Ferrarival 2014-re. Ha választhatna, hogy Vettellel vagy Adrian Newey-vel köt szerződést, kit választana?

SD: Ezt majd a következő interjúban elárulom. (Nevet) 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

ferrari forma-1 formula-1 stefano domenicali