F1 A csapatok nem trükközhetnek a fékrendszerrel
Kivételesen most nem a Red Bullt panaszolták be, hanem éppen az energiaitalos márka kereste fel az Formula-1 irányító testületét, hogy bizonyos kérdéseket tisztázzon mégpedig egy trükkös fékrendszer miatt, amit állítólag több csapat is alkalmaz.
Állítólag egyes alakulatok olyan fékrendszerrel rukkoltak elő, mely a hőmérséklet hatására reagálva támogatja a fékek hűtését, ám a Red Bull panasza után az FIA egyértelművé tette, hogy a megoldás illegális.
A Red Bull még az Abu Dzabi Nagydíj előtt levélben kérte az irányító testület műszaki részlegét, hogy pontosítsa a fékek hűtésére vonatkozó szabályt, mégpedig olyan tekintetben, hogy a keletkező termikus energia felhasználható-e a fékek hűtőcsatornájának aktiválására.
A rendszer nagyon ötletes. A fékek hűtőcsatornáját egy bimetál szalag, a hőmérséklet változásra hő tágulással reagálva aktiválja, magasabb hőmérsékleten nyitja, alacsony hőmérsékleten zárja a csatornát, ezzel szabályozza, az azon áthaladó levegő mennyiségét, így a fékeket egyenletes hőfokon tatja. A Red Bull kérdése az volt, hogy a hőhatásra működésbe lépő szabályzórendszer legális-e.
Az FIA-nak írt levélben a Red Bull így érvelt: „Az ilyen technológiák használata akár példaként is szolgálhatnának, hogy ilyen, vagy hasonló eszközökkel megváltozzanak a fékrendszerek, beleérve a légcsatornát is, mivel ez nem a pilóta fizikai beavatkozására reagál, és nincs is az ellenőrzése alatt, amit a technikai szabályzat 11.1.4 cikkelye kimond.”
„Következésképpen a Red Bull úgy véli, hogy az ilyen rendszer megsértené a 2012-es technikai szabályokat, és véleményüket kéri az ügyben.”
A 11.1.4-es cikkely kimondja: Bármilyen változtatás, vagy moduláció a fékrendszerrel az autó mozgása közben, a pilóta fizikai beavatkozásával lehetséges, az nem állíthatja át a rendszert, és azt a pilóta egész idő alatt a teljes ellenőrzése alatt kell, hogy tartsa.
Az FIA pénteken reagált a Red Bull megkeresésére, és elutasította a rendszer alkalmazását, mondván, az megsérti a jelenleg érvényes műszaki szabályokat.
Charlie Whiting az FIA műszaki vezetője válaszában így írt: "Véleményünk szerint a bimetál szalag által működtetett termikus rendszer a fék légcsatornájában, úgy ahogy önök ezt leírták, nem igényli a pilóta direkt fizikai beavatkozását, ezért úgy véljük, az szemben áll a Technikai Szabályzat 11.1.4. cikkelyével."
Az FIA reakcióját az összes csapathoz eljuttatták, bár egyelőre a Red Bull legnagyobb riválisai egyértelműen tagadják, hogy valaha ilyen rendszert alkalmaztak volna. Az Autosport úgy tudja, hogy az egyik top csapat használta ezt a koncepciót, nyilván ezért is merült fel a kérdés.
Az FIA és a Red Bull közötti párbeszéd azonban egy dologra rávilágít. Az alakulat a legvégsőkig igyekszik minden lehetőséget megragadni, hogy biztosítsa versenyelőnyét, ami lehetővé teheti számukra, hogy zsinórban harmadjára is megszerezzék mind az egyéni, mind pedig a konstruktőri világbajnoki címet.
FormaNet, Varga Viktória