2012. nov 22.

F1 Exkluzív interjú a Force India csapatfőnökével, Vijay Mallyával

írta: FormaNet
F1 Exkluzív interjú a Force India csapatfőnökével, Vijay Mallyával

A Sahara Force India idei célja az volt, hogy a 2011-es eredményhez képest egy helyet feljebb lépjen a bajnokságban, azaz Vijay Mallya alakulata a konstruktőri ötödik helyet célozta meg. Ez ugyan nem sikerült, ettől függetlenül a tulajdonos, csapatfőnök a formula1.comnak adott interjúban elégedetten nyilatkozott az idei eredményekről, már csak azért is, mert a pontszámok alapján megtörtént a tervezett előrelépés. Mallya Nico Hülkenberg esetleges utódjáról is beszélt, aki talán Adrian Sutil lehet, bár hozzátette, döntés meg nem született.

force india.PNG  

Vijay, a Force Indiának egy nagyon jó szezonja volt, még úgy is, hogy nem igazán azokat az eredményeket kapta, amiket megérdemelt. Miért van ez?

Vijay Mallya: Nos, minden relatív, így az is, hogy mi a jó szezon, és mi a nem túl jó szezon. Ha összehasonlítjuk idei teljesítményünket az elmúlt öt évvel, akkor láthatjuk, hogy elég biztosan és egyenletesen felkapaszkodtunk azon a bizonyos létrán. A tavalyi évhez képest már most több pontunk van, és több pontot szereztünk, mint ezelőtt bármelyik évben. Szerettem volna, ha a Saubert megelőzzük, de a mai napig ez az egyetlen csalódás, hogy a Sauber mögött vagyunk. Minden más területen elértük a célunkat. Mint ahogy az életben, természetesen a Formula-1-ben is szerepet játszik a szerencse. Azt hiszem, volt néhány esélyünk a dobogóra, amit elmulasztottunk, és csak negyedikek lettünk. A közvetlen riválisainknak, a Saubernek és a Williamsnek megadatott az a szerencse, hogy felértek a dobogóra, de nem emiatt sajnálom. Csak tudom, milyen kemény munka van ebben. Ha megnézzük az austini időmérős különbségeket, láthatjuk, hogy hatan is egy másodpercen belül voltak. Egyrészt nagyon nehéz minden évben folyamatosan fenntartani a teljesítménynövekedést, másrészt pedig a Formula-1 évről évre versenyképesebb, különösen igaz ez a középmezőnyre. Szóval összességében azt mondanám, hogy elégedett vagyok azzal amit elértünk. Persze reméltem, hogy a konstruktőri bajnokságban egyet előreléphetünk, de be kell látnunk, hogy egyik napról a másikra nem történnek csodák. (Nevet)

Mindkét pilótájuk még csak második Formula-1-es szezonját futotta. Elégedett a fejlődésükkel, és az eredményeikkel?

VM: Igen, két fiatal pilótánk van – és úgy vélem, meg van a tehetségük ahhoz, hogy a jövőben világbajnokok legyenek. Szóval igen, nagyon elégedett vagyok a teljesítményükkel.

A hétvégi verseny után Nico Hülkenberg elhagyja a csapatot – van már valami terve, hogy ki lép a helyére?

VM: Gondolkodtunk már rajta, de nem kapkodjuk el, mert olyan színvonalú versenyzőt akarunk, mint Nico, akár a jelenlegi mezőnyből, akár a GP2-ből. Kicsit még gondolkodnunk kell rajta.

Mit gondol, mikorra várható döntés, és mi alapján fognak választani?

VM: Olyan versenyzőre van szükségünk, aki nyilvánvalóan tehetséges és gyors. Olyan versenyzőket akarunk, akik nyomják egymást, hogy a lehető legjobbat hozzák ki magukból. Nagyon fontos, hogy képes legyen Paullal (di Resta) felvenni a harcot. Olyan lehetőségekre gondoltam, mint például Adrian Sutil. Adrian mindig is nagyon gyors volt, és bár igen, kihagyott egy évet, de nem hinném, hogy ez nagy hátrányt jelentene. Szóval igen, keresem a lehetőségeket, hiszen egy versenyző a csapat egészére kihat, és szeretnénk a megfelelő döntést hozni.  

Ön az egyik olyan ember, aki vállalkozóként futtatja Formula-1-es csapatát. Ez azt jelenti, hogy még mindig megőrül az F1-es versenyautókért?

VM: Ó, igen, én mindig is rajongtam a Formula-1-ért.  Tény, hogy amikor Austinban történelmi Formula-1-es autók vonultak, úgy néztem őket, akár egy gyerek, azt mondtam magamnak, hogy jövőre én is hozok ide két olyan autót, amivel a ’70-es évek végén, ’80-as évek elején versenyeztek, és majd versenyzem velük… (Nevet)

Négy héttel ezelőtt volt az Indiai Nagydíj. Véleménye szerint a Formula-1 már megfelelően népszerű lett hazájában?

VM: Indiában bebizonyosodott, hogy minden rendben, de azt hiszem még nem érte el a benne rejlő lehetőségeket. India egy hatalmas és népes ország, még úgy is, ha a középosztályt - mely potenciális célpont, mint F1 rajongó - csak 3 millió főre becsülik. Szerintem az Indiai Nagydíj egy nagyon jól szervezett, és jól működő esemény volt mind a sport, mind pedig a promóterek számára. Tavaly látványos sikert ért el a debütálás, és ebben az évben még jobb show-t nyújtottunk. A Formula-1 letette névjegyét Indiában, és egyre népszerűbb lesz.

Az is látható volt, hogy a Force Índiának hatalmas szurkolótábora van. Ez a versenyen is nagyon jól látható volt, amikor minden egyes körben, ahogy a Force India autói elhaladtak, a lelátókon hatalmas éljenzés tört ki. Érzi ezt?

VM: Természetesen. Ez volt az egyik oka annak, amiért Force Indiának neveztem el a csapatot – azért, hogy minden indiai rajongása és ereje benne legyen. Az indiaiak nemzeti büszkesége a csapat, és minden évben egyre többen állnak mögöttünk. Gondoljunk csak bele, öt évvel ezelőtt még csak egy álom volt, hogy a Formula-1-ben legyen egy indiai csapat – ez az álom valóra vált, és igen, rendkívüli támogatást élvezünk.

A lelkesedés és a Formula-1 iránti őrület egy dolog, de a pénzügyi realitásokkal is meg kell birkózni - különösen a kisebb csapatoknak. Van most a láthatáron olyan valami, ami a következő egy-két évben segítheti ezeket a csapatokat?  

VM: Szilárdan hiszem, hogy a Formula-1-et nem uralhatják csak a nagy csapatok és a gyártók. A privát csapatoknak is szükségük van valamennyi játéktérre. A költségcsökkentés kapcsán a kereskedelmi jogok tulajdonosa, és az FIA is arról beszél, hogy tenni kell valamit. Ez mindenkinek adhatna bizonyos komfortérzetet, és nagyobb egyenlőséget. Mivel ebben a Sahara Force India is érintett, így ezzel egyetértünk. Az igazság az, hogy Sahara Sri Subrata Roy és én elmentünk meglátogatni Bernie Ecclestone-t Delhiben a nagydíj során, és bemutattuk neki, hogy a Force India stabil és pénzügyileg is biztonságban van.

000 facebook_banner.jpg

Idén már nem valószínű, hogy a Force India ennél magasabb szintre lép, így a hangsúlyt a következő szezonra kell fektetni. Mi adhat majd új erőt, és energiát?

VM: A Mercedes motorral az erő az ugyanaz lesz, és az energia is biztosan megvan. A technikai csapatunktól arra számítunk, hogy 2013-ra még jobb autónk lesz. Ez eddig minden évben így volt, ezért reméljük, nem lesz másként a következő évben sem. De annak is itt van az ideje, hogy körülnézzünk tőkeinjekció kapcsán. (Jelenleg egy ötven millió fontos beruházási programot hagyott jóvá a csapat.) Általában úgy szokott lenni, hogy ha feljebb akarunk lépni a létrán, akkor további eszközökre, létesítményekre van szükség. Ezért keresünk néhány beruházót.

Ami az Ön személyét illeti, még mindig büszke csapatfőnöke a Force Indiának?

VM: Abszolút. Úgy gondolom, hogy minél több a szenvedély, annál jobb a teljesítmény. Azt hiszem nyugodtan nevezhetem magam valódi versenyzőnek – ha ez másként lenne, akkor nem itt lennék. (Nevet)

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 force india vijay mallya formula-1