F1 A kis hableánytól a diszkógömbig - Vettel egyedi sisakfestéseinek története
Sebastian Vettel nem csak a jelenlegi Formula-1-es mezőny legjobbja, de különlegesebbnél különlegesebb sisakfestésekben is az élen jár. A Red Bull hivatalos weboldalán most a német pilóta egyedi bukósisakjainak megálmodója, Jens Munser beszél többek között az szingapúri LED-es dizájnról.
Manapság sok versenyző készül egyedi sisakfestéssel egy-egy különleges nagydíjra, legyen ez jubileumi alkalom, hazai verseny, vagy éppen a széria egyik legpatinásabb, legkülönlegesebb helyszíne, Monaco. A versenynaptár egyetlen éjszakai futama, a Szingapúri Nagydíj is megmozgatja a pilóták, és tervezők fantáziáját, és például Alonso, Hamilton, és Webber is olyan festéssel érkezett, ami különösen csillog a villanyfényben, ám Vettel "diszkógömbje" mindent vitt.
„Az F1 annyira megváltozott. Tudom, hogy nem mindenki kedveli ezt, és a hagyományokhoz ragaszkodó rajongók inkább a Senna és Prost időszakokat kedvelték, amikor minden egyes versenyzőnek egyféle sisakja volt, de változnak az idők” - mondja Vettel egyedi fejvédőinek tervezője, Jens Munser, mert úgy véli, hogy manapság szinte már csak a sisak az, amivel a versenyzők ki tudják fejezni egyéniségüket.
„Nem is kell mondanom, hogy egy csapatnál ma milyen nagy szerepet játszanak a szponzorok. Manapság a pilótának nem marad túl sok esélye, hogy megmutathassa személyiségét. A sisak arra ad neki lehetőséget, hogy szabadon megmutathassa vele stílusát.”
Munser sisakfestő karriere visszavezethető motocross versenyzői múltjához, amikor saját maga számára keresett egy egyedi dizájnt.
„Amikor elkezdtem a motocross versenyzést, már akkor saját sisakot festettem, mert Európában ilyen lehetőség nem volt, és minden üzletben csak fekete, fehér, vagy csúnya sisakot lehetett kapni. Utánanéztem, hogy Németországban van-e sisakfestő, de nem volt senki. Szóval vettem egy festékszórót, és elkezdtem a munkát. Sokáig tartott mire megtanultam a megfelelő festési technikákat. Az első saját sisakom a pályán ért véget, mert minden kavics, ami felverődött felsértette a festést, és a verseny végére már csak újra egy szimpla sisak volt."
„Az első Formula-1-es sisakot Tora Takaginak csináltam 1998-ban. Króm alapút szeretett volna, és Japánban nem talált ilyet, ezért megkért, hogy készítsem el. Két évvel később Nick Heidfeld jött oda hozzám. Akkor még az F3000-ben versenyzett, majd onnantól kezdve egész pályafutása alatt együtt dolgoztunk”- mesélt a Formula-1-es kezdetekről Munser.
Legismertebb konstrukciói természetesen Sebastian Vettelhez köthetők, akivel együtt már több, mint 50 fejfedőt álmodott meg. A német klasszis bukósisakjai szinte minden nagydíj előtt külön beszédtémát szolgáltatnak, és természetesen a tervező erre nagyon büszke. Az idei modellek közül a szingapúri, LED-es izzókkal ellátott sisak volt a legegyedibb és leglátványosabb. A mozgásérzékelőkkel ellátott izzókat egy akkumulátor működtette, ami Seb nyakánál volt elhelyezve.
„Az első sisakja még a gokartos években készült, és teljesen más volt, mi manapság. Nyolc éves volt, és a sisakjára kis hableányból szerette volna a rákot, akit szintén Sebastiannak hívtak. Aztán amikor bekerült a Formula-1-be tesztpilótaként, akkor újra eljött hozzám, és megkérdezte, mit tudnék csinálni."
"Idén az austini (fenti kép) sisak nagyon különleges volt. Az emberek azt mondták róla, hogy nagyon eredeti, és számomra nagyon fontos, hogy mit gondolnak az emberek egy sisakról. Tetszett a monacói, a régi jelenetekkel tűzdelt dizájn, és a Német Nagydíjra készített aranyszínű is, de a legemlékezetesebb a szingapúri villogó sisak volt. Ennek megalkotása elég sokáig tartott, és ki kellett találni, hogy lehet működtetni a LED-eket, és milyen akkumulátort használjunk hozzá. Aggódtam, hogy esetleg megzavarja a csapatrádiót, és reméltem, hogy az akkumulátor kibírja a hosszú, közel két órás versenyt. Elképesztő volt, hogy amikor megnyerte a versenyt, és a rajongókat köszöntötte, a sisak még mindig villogott. Ez nagy megkönnyebbülés volt, és igazán boldog voltam!”
FormaNet, Varga Viktória
Bevezetőkép: Tom Bellingham/Jason Croxall