2012. dec 11.

F1 2012-es szezonértékelő pilótáról pilótára (1. rész)

írta: FormaNet
F1 2012-es szezonértékelő pilótáról pilótára (1. rész)

Az év végéhez közeledve mindenkinél elengedhetetlen, hogy visszatekintsen és számot vessen a mögötte álló esztendőről. Nincs ez másként a száguldó cirkuszban sem, és a Sky Sport már meg is tartotta évértékelőjét, melyben a versenyzőket górcső alá véve elemezte és értékelte a 2012-es idényt. A két részes szezonértékelőben újra átélhetjük a legszebb, legnehezebb és legfájóbb pillanatokat, a leglátványosabb előzéseket és ütközéseket, és persze a legnagyobb győzelmeket.

F1 mezőny 2012.JPG

 

 

 

 

 

 

12. HRT - 0 pont

Pedro de la Rosa: 0 pont, világbajnoki 25. hely

A 41 éves De la Rosa is eltűnt a mezőnyben, mint a többi kiscsapat valamennyi pilótája. Ugyanakkor az ő fölénye volt a legszámottevőbb az rajthelyezések csapaton belüli versenyében, hiszen Karthikeyant 17-3 arányban múlta felül. Ebben a kicsit sem versenyképes HRT-ben ennél többre aligha vitte volna, és még a kiváló Alonso vagy Vettel sem lett volna képes pontot szerezni ezzel a kocsival. Miután a HRT bezárta kapuit, a spanyol klasszis méltósággal búcsúzhat, de ennél az eredménynél jobbat érdemelt volna.

de la rosa - karthikeyan.jpg

Narain Karthikeyan: 0 pont, világbajnoki 24. hely

Sajnos az indiai F1 hős idén egyetlen alkalommal sem azért került reflektorfénybe, mert teljesítményével a vártnál előrébb repítette járgányát. Csak a címvédő Sebastian Vettelt kétszer tartotta fel, Malajziában és Austinban. A legtöbb esetben csapattársa is maga mögé utasította, mégis ő szállította az alakulat legjobb helyezését, a monacói 15. helyével.

11. Marussia - 0 pont

Timo Glock: 0 pont, világbajnoki 20. hely

A kiscsapatok közül a Marussia rendelkezett a legnagyobb versenyzővel, Timo Glock személyében, hiszen tehetségét tekintve abszolút győzelem esélyes lenne egy potenciális autóval. Ezzel a technikával mindez teljesíthetetlen, főleg ilyen fájdalmasan lassú fejlődési folyamattal. Glock valószínűleg sóvárogva néz körül, hogy más csapatnál vajon mire vihette volna. Persze még mindig van némi esélye arra, hogy egy jobb csapat befogadja, ám az idő múlásával a fiatalok kiontják a reményt a 30 esztendős tehetségben.

charles-pic-timo-glock-marussia.jpg

Charles Pic: 0 pont, világbajnoki 21. hely

A fiatal francia legtöbbször beleolvadt a mezőnybe, ennek ellenére hasznos volt számára debütáló éve. Hét alkalommal bizonyult gyorsabbnak csapattársánál az időmérőn, és lehetőségeihez képest a futamokon is jól teljesített. Jövő éve már biztos, hiszen némi pénzügyi meggyőzés után, a Catherham nemrégiben bejelentette érkezését.

10. Caterham - 0 pont

Heikki Kovalainen: 0 pont, világbajnoki 22. hely

Az évad bizonyos pontján Massa utódjaként is emlegették, és ekkor még ő maga is nagy reményeket táplált az előrelépés lehetőségével kapcsolatban, és biztos volt abban, hogy 2013-ban is lesz helye a rajtrácson. A brazil szerződéshosszabbítását követően a ferraris pletykából végül nem lett valóság, és más nagycsapat sem kapkodott Kovalainen után, aki még a szezonzáróra is úgy sorakozott fel, hogy fogalma sem volt a folytatásról. Idén pedig következetességét is bizonyította, hiszen 19 nagydíjon célba ért. Mindemellett a 31 éves pilóta tehetségét sem vitatja senki, mint ahogy azt sem, hogy jobb autót is megérdemelne, ennek ellenére az is előfordulhat, hogy jövőre állás nélkül marad. Szponzori háttér nélkül minden bizonnyal nem tart rá igényt a Caterham, és a hírek szerint jelenleg ugyan tárgyal a Lotusszal, ide azonban van még néhány jelentkező rajta kívül is.

kovalainen - petrov.jpg

Vitalij Petrov: 0 pont, világbajnoki 19. hely

Petrov idén szépen, lassan felülkerekedett csapattársán, és bár az időmérő edzéseken és a futamokon sem emelkedett kimagaslóan Kovalainen fölé (hiszen pontot ő sem szerzett), mégis az idény utolsó nagydíján általa szerezte meg a Caterham a konstruktőri 10. helyet, ami felért egy győzelemmel a zöldek számára. Ami a jövő évét illeti, finn csapattársához hasonló cipőben jár, egyelőre még nála is kérdéses a folytatás.

9. Toro Rosso - 26 pont

Daniel Ricciardo: 10 pont, világbajnoki 18. hely

Teljesíthetett volna jobban, vagy minden tőle telhetőt megtett? A ponttáblázat természetesen nem hazudik, de nem is tükrözi pontosan Riccardo és Vergne ide eredményeit. Ricciardo legtöbb esetben gyorsabb volt csapattársánál, kiemelkedő eredményt azonban ő sem tudott elérni. A Torro Rosso erejét figyelembe véve azonban nem vallott szégyent. Tehetsége viszont még semmiképp sem teljesedett ki, hiszen mindez csak egy ennél versenyképesebb autóval lehetséges, ami egy hosszú folyamat eredménye lehet.

ricciardo - vergne.jpg

Jean-Eric Vergne: 16 pont; világbajnoki 17. hely

Ha a kiscsapatok pilótáit figyelmen kívül hagyjuk, akkor Vergne idén negatív rekordot mutathat fel időmérőn nyújtott teljesítménye tekintetében. Szombatonként nyolc alkalommal is első körben búcsúzott a mezőnytől. Ennek ellenére mégis ő szerezte csapata számára a több egységet, így a több pénzt is. Az évad második felében többször is gyorsabb volt csapattársánál, igaz Ricciardo neve többször szerepelt a top 10-ben. Végül mégis a francia került előnyösebb pozícióba a végelszámoláskor. Az ausztrállal együtt 2013-ban is a Toro Rossónál bizonyíthat, ám ahhoz, hogy a Red Bullt meggyőzze tehetségéről, ennél nagyobb eredményekkel kell szolgálnia.

8. Williams - 76 pont

Pastor Maldonado: 45 pont, világbajnoki 15. hely

Vajon mikor volt utoljára olyan a Formula-1 történetében, hogy egy futamgyőztes ilyen rossz helyezést érjen el a világbajnoki tabellán? Maldonado egyetlen alkalommal vezetett idén kifogástalanul és nyújtott hibátlan teljesítményt, mégpedig Barcelonában, ahol győzelmet aratott. Neve akkor vált igazán ismertté, sokan azonban csak később jegyezték meg végleg. Grosjean mellett idén ő volt a másik nagy bajkeverő, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy őt büntették a legtöbbször a versenybírák 2012-ben. Ha nem lett volna az a spanyol diadala, akkor is biztos lehetett volna jövő évi szerződésében? Nem valószínű, bár a Williams szilárdan kitart Maldonado és a pénze mellett.

Pastor-Maldonado - Bruno-Senna.jpeg

Bruno Senna: 31 pont, világbajnoki 16. hely

A 2012-es szezon közepétől kezdve Sennának szinte esélye sem volt a maradásra, hiszen Valtteri Bottas érkezése futamról futamra biztosabbá vált. Bár Senna mindig következetesebb volt csapattársánál, de egyben lassabb is, és ezt a hátrányt sohasem tudta igazán ledolgozni. Tény, hogy tíz alkalommal is pontszerző helyen ért célba (ami jobb arány, mint Maldonadóé), de a legjobb helyezése az esős malajziai futamon elért  6. hely volt. Ennek következtében minden bizonnyal ülés nélkül marad jövőre.

7. Force India - 109 pont

Paul di Resta: 46 pont, világbajnoki 14. hely

Di Resta idei összetettbeli helyezése a legjobb eddigi pályafutása során. Erősen kezdte a szezont, amit a bahreini 6. helyezése is alátámaszt. Ennél előkelőbb pozícióban addig-, és azóta sem végzett. Az év második felében aztán egyre erősödött rajta a nyomás, miután csapattársa, Nico Hülkenberg sorra jobb eredményeket mutatott fel nála. Emellett még szponzorai közül is voltak akik cserbenhagyták, így egyelőre a Force India még nem erősítette meg 2013-as helyét. A skót pilótának minden bizonnyal többet kell nyújtania, ha azt szeretné, hogy versenyképesebb csapatok is felfigyeljenek rá. Jó példa áll előtte Hülkenberg személyében, aki most csak egy fokkal léphet feljebb, de már most is sokan a nagy ígértek között jegyzik. 

hulkenberg - di resta.jpg

Nico Hülkenberg: 63 pont, világbajnoki 11. hely

Az egyik legtöbbet fejlődő pilóta volt a 2012-es évadban, ami több csapatnak is szemet szúrt, így végül Hülkenberg dönthetett, és döntött a változás mellett, és jövőre már a Sauber színeiben bizonyíthat. Sokan rendkívül elismerően vélekednek az ifjú németről, sőt például Martin Brundle szerint jobb választás lett volna a McLaren számára, mint Sergio Pérez, hiszen jóval következetesebb teljesítményt nyújtott. Mások biztosak abban, hogy a közeljövőben ő fogja váltani Massát a Ferrarinál. 2013-ban egyelőre a Saubernél ragyog tovább csillaga.

000 facebook_banner.jpg

6. Sauber-  126 pont

Kobajasi Kamui: 60 pont, világbajnoki 12. hely

Japán egyetlen, jelenleg aktív pilótája is látott már szebb időket. Három évvel ezelőtti bemutatkozásakor a világ valamennyi országa előzéseitől volt hangos, és a jövő reménységét látták benne. Kobajasi az elmúlt években bizonyította tehetségét, idén azonban árnyéka volt önmagának és csapattárásnak is. Pérez sorra jobb eredményeket szállított a csapatnak, több dobogós helyezést és több pontot. A japán egyetlen emlékezetes futama hazai versenye lehetett, amikor saját nyelvén köszönthette közönségét a pódium harmadik fokán. Pályafutásának első dobogós eredménye lehet, hogy hosszabb ideig egyben az utolsó is lesz. Jelenleg saját honlapján a rajongóktól gyűjt adományokat, hogy jövőre is versenyezhessen.

perez - kobajasi.jpg

Sergio Pérez: 66pont, világbajnoki 10. hely

Pérez erős és eredményekben gazdag évet tudhat magáénak. Remekül indult számára a szezon, Malajziában már a győzelemért harcolhatott Alonsóval. Ezt követően feliratkozott az állandó pontszerzők közé, de több dobogós helyezést is szállított csapatának. Teljesítményének köszönhetően felkeltette az élcsapatok figyelmét, és Lewis Hamilton távozását követően máris elétoltak egy mclarenes szerződést. A mexikói ezt követően kissé szétesett, és ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy az utolsó hat futamon egyetlen pontot sem szerzett. A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh sem tagadja, Pérez minden bizonnyal egy értékes gyémánt, de csiszolni kell még rajta.

Folyt. köv.

FormaNet, Futó Dóra

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

f1 forma-1 formula-1