F1 Továbbra sincs végleges versenynaptára 2013-ra a száguldó cirkusznak
Érdekesen alakul az idei Formula-1-es szezon, mivel 66 nappal az első futam, az Ausztrál Nagydíj előtt, még mindig sok a bizonytalanság az idei versenynaptárban. Az FIA Motorsport Világtanácsa ugyan szeptember végén elfogadta a 2013-as programot, ahol egyedül a New Jersey-ben tervezett Amerikai Nagydíj került be feltételesen, majd később egyértelművé vált, hogy az amerikai város helyett új helyszín után kell néznie Ecclestone csapatának. Most azonban úgy tűnik, további változások is lehetnek.
New Jersey helyére több pályázó is van, ám egyáltalán nem biztos, hogy az F1 teljhatalmú ura bármelyiket is megfelelőnek tartja. Ecclestone tegnap mindenféle konkrétum nélkül csupán annyit mondott: „Sok mindent el tudok képzelni, akár azt is, hogy az évben csak 19 verseny lesz. De még nem tudok nyilatkozni, így nem is fogok.”
Három ország rendezői is szeretnének bekerülni az idei sorozatba, ám a FOM vezér pénzügyi, és egyéb feltételei nem könnyítik meg a dolgukat.
Törökországban továbbra is nagy az állam ellenállása a verseny kapcsán, ami elsősorban a pénzügyi támogatás hiányát jelenti. Az Istanbul Park tulajdonosváltása jelenleg is folyamatban van, ám kicsi az esély arra, hogy idén teljesíteni tudnák Ecclestone pénzügyi feltételeit. Az F1 vezére kizárta, hogy Török Nagydíj legyen az idén.
A FOM Franciaországgal is tárgyalásokat folytatott, a politikai hatalom új birtokosainak képviselőjével, sőt volt olyan pillanat, amikor úgy tűnt, a gallok visszatérnek a száguldó cirkuszba. Az eredeti tervek szerint Belgiummal felváltva rendeznének kétévente futamot, ám a belgák a jelek szerint megpróbálják még megtartani az évenkénti versenyeket. A tárgyalások - szintén pénzügyi okok miatt - a franciákkal egyelőre nem vezettek teljes sikerre, ám a dolog még nem teljesen lezárt, hiszen az új vezetés is meggyőződött arról, hogy az F1 nemzetgazdasági szinten jelentős lehet az ország számára. Novemberben erről Ecclestone így beszélt: „Remélem, hogy egy-két héten belül döntés születik. Keressük az amerikai futam helyettesítésének módját. Szóval jöhet a Francia Nagydíj, és én készen állok aláírni a szerződést. Majd a franciák eldöntik, hogy ez melyik pálya legyen."
Nem sokkal ezután azonban már csak egyetlen helyszín maradt: „Ha Franciaországba fogunk utazni (a következő évben), akkor az Magny-Cours lesz” – jelentette ki Ecclestone a német Auto Motor und Sportnak még novemberben.A Francia Nagydíj tervezett időpontja június 23. volt, de a nagy csendből sejteni lehet, hogy a projektből idén már semmi nem lesz, sőt a négyszeres világbajnok, Alain Prost az év vége felé úgy nyilatkozott, hogy technikailag szinte már lehetetlen, hogy hazája 2013-ban visszatérjen a cirkuszba.
Ausztria és a Red Bull az A1 ring (ma már Red Bull Ring) felújítását követően szintén célba vette a száguldó cirkusz futamrendezőinek elit klubját. Bernie Ecclestone azonban egyértelműen kizárta, hogy a jelenlegi helyzetbe Ausztria futamot rendezzen.
„Túl kevés a szálloda” – nyilatkozta a brit üzletember, amikor arról kérdezték, miért nem viszi a szériát Spielbergbe, a Red Bull Ringre.
„Ez az egyetlen probléma. A pálya kiváló, az emberek mind barátságosak, öröm velük dolgozni. De sajnos a régióban túl kevés a hotel szoba.”
Helmut Marko, a Red Bull főtanácsadója azonban még nem adta fel a dolgot: "Eddig még nem kaptuk meg a hivatalos naptárt. Velünk még senki sem beszélt.”
Továbbra is nagy kérdés az idei Német Nagydíj helyszíne. Az eredeti program szerint idén a Nürburgring váltaná a Hockenheim ringet, ám tavaly a legendás pálya pénzügyi gondok következtében csődeljárás alá került. Az FIA szeptemberben elfogadott programjába ezért idén ismét a Hockenheim ring került be futamrendezőként, ám úgy tűnik, a Nürburgring elkötelezett szervezői az utolsó pillanatig küzdenek azért, hogy futamot rendezhessenek.
Média jelentések szerin a Nürburgring vezetői, és Ecclestone rövidesen tárgyalóasztalhoz ülnek Londonban, hogy megvitassák, mit lehet tenni azért, hogy a pálya idén a rotációnak (két évente a Hockenheim ringgel felváltva) megfelelően mégis megrendezhesse a futamot.
A fehér lovag erről a napokban így nyilatkozott az osztrák Kronen Zeitungnak: "A Nürburgring kellene, ami lehetséges, és ezt megpróbáljuk megtenni.”
A Nurburgring Automotive GmbH szóvivője, Karl-Heinz Steinkuhler igen bizakodóan nyilatkozott az idei verseny kapcsán: „A Formula-1-et július 7-én meg fogjuk tartani. A legfőbb szponzorok már jelezték a foglalásaikat.”
Ennek az optimizmusnak mond némiképp ellent, a Reuters hírügynökség jelentése, mely szerint jelenleg még nincs a Német Nagydíj kapcsán a jegyárusítást lebonyolító internetes oldal.
A Nürburgring pénzügyi rendezését, és a fizetésképtelenség megszüntetését végző cég vezetője, Pietro Nuvoloni kedden elismerte, hogy továbbra is van bizonytalanság a pálya pénzügyi, gazdasági helyzete körül.
„A labda most Bernie Ecclestone kezében van. Reméljük lesz F1 a Nürburgringen 2013-ban” – idézte Nuvolonit a Rhein Zeitung.
Ecclestone számára igen érdekes, és némileg kényes ez a helyzet. Fontos lenne megmentenie a pályát, hiszen a német ügyészség talán pozitívumként tekintené az ellene folyó vesztegetéssel kapcsolatos vizsgálat során. A FOM vezér távlati elképzelései azonban az Európától való eltávolodást célozzák, így egy európai pálya megmentésével saját maga kerülne ellentmondásba az eddigi terveivel. Amennyiben pénzügyi segítséget nyújt a Nürburgringnek, vagy engedményt tesz a jogdíjjal kapcsolatban, úgy az példát szolgáltathat a többi pályának is, és ez olyan folyamatot indíthat el, melyből igen nehezen tudna jól kijönni. A nagy taktikai érzékkel megáldott üzletembert azonban valószínű, nem kell túlzottan félteni attól, hogy rosszul döntene, hiszen ennél sokkal komolyabb helyzetet is sikeresen fordított már a saját javára, ha csak a tavalyi Concorde Egyezményt vesszük alapul.
FormaNet, Varga Viktória