F1 A Mercedes elsőként mutatta be a 2014-es új turbómotort
Miután Bernie Ecclestone is kénytelen volt belátni, hogy nincs értelme árral szemben úsznia a 2014-es új motorformulával kapcsolatosan, teljesen bizonyossá vált, hogy jövőre már 1,6-os, hathengeres turbófeltöltésű motorokkal áll fel az F1-es mezőny a szezonnyitó nagydíj rajtrácsára. A folyamat újabb mérföldkőhöz érkezett azt követően, hogy a jelenlegi gyártók közül pénteken a Mercedes Brixworth-ben bemutatta új fejlesztésű, 2014-re készült turbó erőforrását.
A bemutató körül hatalmas volt a médiafelhajtás, ám a technikai, és technológiai titkok védelmében számtalan szigorú biztonsági intézkedés mellett zajlott a program. A sajtó képviselőitől ideiglenesen minden mobiltelefont és képi-, illetve hangrögzítésre alkalmas eszközt „elkoboztak”, hogy a tájékoztatóban megmutatni, és elmondani szándékozott dolgokon kívül semmi olyan ne szivároghasson ki, ami esetleg segítségére lehetne a konkurenciának.
Az új motorformula útja igen rögös volt az első bemutatóig, hiszen komoly ellenállás volt vele szemben mind a kisebb költségvetésű csapatok, mind Bernie Ecclestone, mind pedig a szurkolók egy jelentős részéről, azt követően is, hogy az FIA már több mint egy évvel ezelőtt (a csapatok aláírásával) hivatalossá tette bevezetését. A csapatok az emelkedő ár miatt aggódtak, Ecclestone a hanghatás elmaradásától tartott, míg a szurkolók a motorerő csökkenése miatt ellenezték az új motorszabványt.
Az új szabályt egy részről az energiatakarékosság és a környezetvédelem hívta életre, hiszen a világ közvéleményének egy része továbbra is pazarlással vádolja a királykategóriát, a jelenlegi 2,4-es V8-as, mára a fejlesztések betiltása miatt korszerűtlenné vált motorok miatt. A másik ok, annak reménye, hogy az országúti autók számára is kedvezőbb formula esetleg újabb gyártók belépését, vagy a régi gyártók visszatérését eredményezheti. Egyelőre ez az elképzelés azonban úgy tűnik, inkább kevesebb gyártóhoz vezet, amennyiben a Cosworth bejelenti kivonulását.
A jelenlegi 2,4-es V8-as motorok 18 ezres fordulaton működhetnek maximális gázadás esetén, 750 lóerős teljesítményt elérve,míg az új 1,6-os turbók 15 ezres fordulatnál szabályoznak le. Az új motorok teljesítmény maximalizálását egy új, és hatékonyabb energia visszanyerő rendszer segíti, az eddigi KERS rendszer utódjaként, az ERS.
Mielőtt a motort leleplezték volna a maga valóságában, a jelenlévő érdeklődőknek a Mercedes egy szimulátoros felvételt mutatott az eredeti hanghatásokkal, melyet a naptár leggyorsabb pályáján, Monzában futottak az új motorral. A felvétel egyik célja az volt, hogy megnyugtassák az érdeklődőket a motor hangjával kapcsolatosan.
„A decibel szempontjából kicsit alacsonyabb a turbófeltöltő miatt, de az egy kellemes hang” – vélekedett Andy Cowell a Mercedes-Benz High Performance Engines ügyvezető igazgatója a Reutersnek adott interjúban.
„Ez nagy elégedettséggel tölt el, mert azt gondolom, ez a hang nagyon kellemes. A hangszín egy nagyon picit alacsonyabb, de nem hiszem, hogy ez bármi problémát jelentene az elkezdett irányvonallal kapcsolatosan."
2014-től a pilóták az eddigi nyolc erőforrással szemben csupán öt motorral gazdálkodhatnak a szezonban, miközben az üzemanyag mennyiséget futamonként a jelenlegi 150 kilogrammról 100-ra csökkentik, melynek egyértelmű célja a jelentősen jobb üzemanyag hatékonyság. Ezzel szemben a jelenlegi KERS-hez képest (kb 80 lóerő) az ERS kétszer annyi erőt (kb 160 lóerő) bocsájt a rendelkezésre, ötször annyi ideig. (Jelenleg 6,7 mp áll rendelkezésre körönként a KERS energiájának felhasználására, ez több mint fél percre változik a megduplázott teljesítménnyel)
A Mercedes mellett a másik két gyártó, a Ferrari és a Lotus is beindította már motorjait, így rövidesen várható a két cég bemutatója is. Ezután elkezdődhet a "motorkeringő" a csapatok kegyeiért, mert vannak bizonyos területek, ahol még nincsenek leosztva a lapok. Amennyiben valóban három gyártó marad, úgy az FIA-nak szabályt kell módosítania, mert jelenleg csak külön engedéllyel szállíthat egy gyártó (Renault) a három csapaton felül negyediknek is motort. Mellesleg éppen a Renault az, aki egy ideje már szorgalmazza, hogy a motorpiacot teljesen szabadítsák fel, hogy ne legyenek korlátai a motorüzletnek.
FormaNet, Varga Viktória