2013. jan 20.

F1 Ferrari: A tavalyi első teszt elég durva ébresztő volt

írta: FormaNet
F1 Ferrari: A tavalyi első teszt elég durva ébresztő volt

A Scuderia Ferrarinak tanulságos lecke volt a 2012-es év, így most mindenki abban bízik, hogy mindez nem ismétlődhet meg idén. A csapat technikai igazgatója, Pat Fry rávilágított a problémákat okozó gyenge pontokra, de nem hagyta ki az olyan erősségeket sem, mint például a bokszutcában végzett munka, amiből tavaly kitűnőre vizsgázott a maranellói gárda. 

alonso - 2012.jpg

 

Bizonyára mindenki tisztán emlékszik még a tavalyi év téli felkészülésére, amikor az F1-es média attól volt hangos, hogy a Ferrari új autójának fejlesztésében ejtette a konzervatív irányvonalat, és a siker érdekében egy radikális vonal mellett tette le a voksát. Ennek tükrében talán a legnagyobb érdeklődés természetesen az új, F2012-es konstrukciót övezte, így az első teszten a nagy várakozások miatt még nagyobbnak tűnt az olasz márka csalódást keltő teljesítménye. Szezon elején máris a Ferrari bukásáról cikkeztek, végül Fernando Alonso mégis csupán 3 ponttal maradt el a világbajnoktól, Sebastian Vetteltől. A csapat technikai igazgatója, Pat Fry sem tagadja, hogy az első teszt valóban kiábrándító volt.

„Voltak dolgok melyek nem úgy működnek, ahogy kellett volna, és mi is vétettünk néhány alapvető hibát. Az első dolgunk az volt, hogy megkeressük ezeket és kijavítsuk. Az első teszt elég durva ébresztő volt. A másodiknál már választ kaptunk a kérdéseinkre, de a szezonnyitó melbourne-i versenyig már nem volt időnk reagálni ezekre a dolgokra. Az első nagyobb frissítésre Barcelonáig várni kellett” – emlékezett vissza az Auto motor und Sportnak adott interjúban a szakember, de a konkrét hibákat nem részletezte.

„Nem akarok belemenni a részletekbe, de a legtöbb probléma aerodinamikai jellegű volt. A kipufogónk első változatánál az volt a gond, hogy túlságosan felmelegítette a hátsó abroncsokat. Ezt kellett egy másik megoldással hárítanunk a szezonkezdetig. Kanadában visszatértünk az eredeti kipufogórendszer-koncepcióhoz, csak más formában. Ez már hihetetlenül jól működött ahhoz képest, hogy néhány csapatnál milyen problémákat láthattunk.”

Persze még most is vannak homályos foltok a tavalyi évvel kapcsolatban, többek között Fry annak sem tudja a pontos okát, hogy miért volt sokkal jobb a Ferrari versenytempója, mint a kvalifikációs tempó.

„Ez egy rejtély számunkra. Csak a szezon közepén volt az, hogy az időmérőn és a versenyen egyforma erősek voltunk. Nem tudom, mit veszítettünk volna a versenyen, ha egy körön gyorsabbak lettünk volna, mivel ez sok dologtól függ. Csak egy példa: a DRS-sel sokat lehet nyerni a végsebesség terén, viszont a hátulütője, hogy a nyitott és a zárt szárnyállás átmenete között instabillá válik a kocsi. Ennek a jelenségnek a versenyen nincs nagy szerepe, mert alig használják a DRS-t. Szóval egy ilyen rendszerrel jobb a versenytempó. De összességében mindennek az a vége, hogy több leszorítóerőt kell találni.”

Egy ideje már tudható, hogy az olaszoknak egyrészt a szélcsatornában siklottak félre a fejlesztések, így egyelőre a Toyota szélcsatornáját használják, melytől sokkal pontosabb információkat várnak, bár Fry szerint azért ettől az egy dologtól még nem kell csodákra számítani, és a problémák nem oldódnak meg mindössze egy szélcsatorna-cserének köszönhetően.

„Volt már valaki, aki egy szélcsatornával megoldotta a problémáit? A szélcsatornában és a pályán tapasztalt összefüggés mindig egy forró téma, hiszen az eredeti beállításokat nem tudjuk használni a szélcsatornában. Megértettük a maranellói szélcsatorna hiányosságait, és dolgozunk ezen, addig pedig a Toyotáét használjuk, de az sem tökéletes. Ez egy olyan eszköz, amit tudni kell jól használni és jól értelmezni. Mindenkinek megvan ezzel a saját problémája, de a miénk most egy kicsit nagyobb volt” – magyarázta a szakember, aki szerint csak akkor lehetne tökéletes a szélcsatornában végzett munka, ha a méretarány 100 százalék lenne a mostani 60 helyett.

000 facebook_banner.jpg

Ha az F2012 nem is sikerült tökéletesre, egy azonban biztos, a tavalyi évben a csapatmunka kifogástalan volt, és a szezonértékelésnél ezt a Ferrari vezetése, és persze Fernando Alonso is többször kihangsúlyozta. A tökéletes csapatmunkához hozzátartoztak a bokszkiállások is, és bár a maranellói gárda ezen a téren is fejlődni szeretne, de Fry felhívta a figyelmet arra is, hogy véleménye szerint ezen a területen a Ferrari végezte a legjobb munkát.

„A bokszkiállásokon tudunk még javulni, és még mindig sok fejlesztési munka van ebben az irányban is, de a srácok egy régi autón már most is szorgalmasan készülnek 2013-ra. Általában jó kiállásaink voltak, és tudom, hogy Sam Michael a McLarennél büszke a hockenheimi 2.3 másodperces rekordra, de azt elfelejtette megemlíteni, hogy a következő kiállásuk 11 másodperces volt. A versenyt, mi nyertük, mert átlagban jobbak voltunk. Szóval ha valaki egy kicsit részletesebben elemzi a dolgokat, akkor mi voltunk a leggyorsabbak.”

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

 

Szólj hozzá

ferrari forma-1 pat fry formula-1