Megválaszolatlan kérdések, avagy mitől lesz izgalmas az F1 idei szezonja
Az autó bemutatókkal és a kedden kezdődő első kollektív teszthéttel véget ért a téli szünet, mely nem csupán a csapatok, de a szurkolók számára is örvendetes tény. Újra reflektorfényben kerülnek az istállók, az autók, és természetesen a pilóták. Mindenki igyekezett, és igyekszik a legjobb munkát végezni, ám ebben az időszakban még találgatni sem nagyon érdemes az erőviszonyok vonatkozásában, hiszen még nincs viszonyítási alap. Kérdés azonban már most rengeteg van, hiszen ha a szabályok jelentősen nem is változtak, azért más tekintetben volt bőven átrendeződés a száguldó cirkuszban a tavalyi évhez képest, és ez önmagában is számos kérdést vet fel.
Vegyük most sorba – a teljesség igénye nélkül – mik azok a legtöbbet feltett kérdések, melyek mind a szakmát, mind pedig a szurkolók jelentős részét foglalkoztatják, már a melbourne-i rajt előtt.
Hamilton és a Mercedes
A tavalyi pilótakeringő leglátványosabb tánclépése egyértelműen Lewis Hamilton McLarentől való távozása, és a Mercedeshez történt leszerződése volt. Az Ezüst Nyilak elmúlt három évét figyelembe véve az idei év egyik legnagyobb kérdése, hogy mire lesz képes a 2008-as világbajnok, illetve a Brackley-i gárda milyen autót tud biztosítani a brit pilótának. Sokan vélik úgy, hogy ezzel a váltással Lewis nagy kockázatot vállalt, ám a nyomás elsősorban az alakulaton van, ami az eddigi személyi átalakításokból is egyértelműen kitűnik. A nyilatkozatok alapján optimizmusban nincs hiány, és úgy tűnik, a néhány futamgyőzelem megszerzésével talán a célkitűzés is reális. Ebbe azonban a riválisoknak is lesz beleszólásuk.
Pérez, Button és a McLaren
Szintén nagy meglepetés volt tavaly Sergio Pérez wokingi szerződése, különösen azért, mert Hamilton távozásának hivatalos bejelentése előtt történt. A mexikói pilótát egész évben a Ferrarival hozták össze (mint Massa lehetséges utóda) és mint a Ferrari pilótaakadémia tagja, volt is a találgatásoknak némi realitása, ám végül a maranellói istálló legnagyobb riválisánál kötött ki. A McLarent kissé kényszerpályára tette Hamilton döntése, és sokan úgy vélik, Pérez szerződtetése rejt némi kockázatot, hiszen tavaly voltak a Saubernél kiváló versenyei, ám teljesítménye korántsem nevezhető egyenletesnek. Nagy kérdés, hogy egy nyerő autóban mire lesz képes. Hamilton távozásával egyértelműen Button lett az istálló elsőszámú versenyzője, még ha nem is a szó szoros értelmében, abban az értelemben, hiszen ez távol áll a legendás istálló filozófiájától. Fejlesztések tekintetében azonban minden bizonnyal a mezőny legtapasztaltabb versenyzőjére támaszkodnak majd, és ez helyzetbe hozhatja Jensont, akár a világbajnoki címért folytatott harcban is. A csapat számára a legfontosabb most az, hogy a tavaly tapasztalt megbízhatósági problémákat minimalizálják, mert meglehet, hogy 2012-ben ezen úsztak el Hamilton és az istálló világbajnoki reményei.
Mi a helyzet a Ferrarinál?
Kétség sem férhet ahhoz, hogy a maranellói gárda pilótástól, mérnököstől, szerelőstől, és csapatvezetőstől mennyire ki van éhezve a sikerre. Öt éve nem sikerült világbajnokságot nyerniük, és Fernando Alonso sem azért érkezett a csapathoz, hogy minden évben lecsússzon a bajnoki címről. A tavalyi F2012-es egyértelműen nem volt nyerő autó, ám a hiányosságokat Alonso rendkívüli képességei jelentős mértékben kompenzálták. Az autó agresszív kialakítása az év elején kissé félre siklott, ami hátráltatta a munkát, ám év végére sikerült megtalálni a jó irányt. Felipe Massa év végi magára találása, a konstruktőri bajnokságban az alakulat második helyét jelentette, így ha ez a tendencia folytatódik, a pilótapáros tekintetében az egyik legerősebb alakulatként tekinthetünk a Ferrarira. Idén sokan fogalmaztak úgy a minimális szabályváltozások miatt, hogy a siker a részletekben rejlik. A Ferrarinál ez talán még hatványozottabban lehet igaz, amennyiben az aerodinamikai kihívásokkal sikerül megbirkózniuk, az egyik legesélyesebb kihívóvá válhatnak.
A Red Bull és a címvédés
A tavalyi év nagy vesztese - szabályváltozásainak köszönhetően - a Red bull volt, és ez az év eleji eredményeken meg is látszott. A befújt diffúzor betiltása miatt az RB8 körönként több mint egy másodpercet veszített előző évi tempójából, így ennek visszaszerzése volt Adrian Newey és csapata legnagyobb feladata. A szezon második felére azonban sikerült megoldania, így több futamon keresztül ismét hasonló dominanciát láthattunk, mint 2011-ben egész évben. A részletek tekintetében nem valószínű, hogy idén komolyabb gond lenne az RB9-nél, így az energiaitalos csapatnál a legfőbb kérdés természetesen, hogy sikerül-e zsinórban negyedik alkalommal is világbajnoki címet szereznie a csapatnak, és Vettelnek, illetve Webber ki tud-e lépni fiatal csapattársa árnyékából.
A Lotus reményei
Az enstone-i alakulatot már tavaly, a szezon előtt is fekete lónak tartották, és különösen Kimi Räikkönen érkezése irányította a figyelmet az istállóra. Az autó alapvetően rendben volt, és Kimi egyértelműen bizonyította, hogy a két év ralizás alatt semmit sem veszített sebességéből. Amennyiben idén sikerül egy körön is plusz teljesítményt, és ez által sebességet találniuk az E21-nél, úgy a finn klasszist valódi esélyesként kell számításba venni, a bajnoki csatározásban. Csapattársa, Grosjean bizonyította, hogy képes igazán gyorsan menni, ám nagy kérdés, hogy a rajtoknál sikerül-e felülkerekednie a stresszen, ami számtalan problémát okozott 2012-ben, és így rengeteg ponttól esett el az alakulat. Amennyiben minden összeáll, úgy a Lotus komoly kihívója lehet az idei bajnokságnak. A csapat eredményessége mellett egy másik nagy kérdés, hogy az idény végén is megmarad-e a jelenlegi tulajdonosi struktúra. Bár a Genii Capital az elmúlt hónapokban is többször határozottan kijelentette, elkötelezett az F1 iránt, ám mint befektetői csoport leginkább a haszon realizálásában érdekelt. Az utóbbi két évben több találgatás is napvilágot látott az istálló tulajdoni viszonyainak átalakításáról, ám egyelőre még mindig 100 százalékban a Genii az alakulat tulajdonosa.
A Sauber és az új pilótapáros
Tavaly a svájci istálló az egyik legversenyképesebb autóval indította a szezont. Pérez és Kobajasi kitett magáért, hiszen négy alkalommal láthattunk sauberes pilótát a dobogón, ám az év utolsó harmadára kimerültek az elemek, így végül nem sikerült a Mercedes legyőzése. Idén egy teljesen új pilótapárossal kezdik az évet, és bár Nico Hülkenberg az elmúlt 3 évben két teljes szezont is versenyzett a szériában, mégsem nevezhető még tapasztalt pilótának. Hogy helyes döntés volt-e a Force Indiától átszerződnie, és hogy a csapat számára helyes volt-e a leszerződtetése, ez lesz az egyik legnagyobb kérdés. Csapattársa, Esteban Gutierez a Telmex hátterével, és főleg pénzével érkezett az istállóhoz, Kobajasi helyére. Számára a legfontosabb cél az lehet, hogy bizonyítsa, a pénz mellett a tehetsége is meg van az F1-hez. Az istálló bár bizalmat szavazott a fiatal mexikóinak, ez egyelőre pénzügyi döntésnek tekinthető, és a versenyeredmények tekintetében komoly kockázatot rejt magában.
A többi középcsapat
Az elmúlt években szerencsére megszokhattunk, hogy rendkívül szoros küzdelem alakult ki a mezőny közepén is. Itt ugyan a harc legtöbbször nem a dobogóért folyik, ám néha egészen közel kerül egy-egy pilóta a pódiumhoz, sőt a tavalyi kissé kaotikus gumihelyzet még futamgyőzelmet is eredményezett a Williams számára. A Force India pillanatnyilag kissé instabil helyzetben van, köszönhetően a csapatfőnök, Vijay Mallya anyagi problémáinak, és a pilótapárosból is egyelőre csak Paul di Resta az, akivel kapcsolatban kérdések merülhetnek fel. A skót pilóta ugyan biztosította csapatát lojalitásáról, ám egyértelműen csalódott, hogy nem sikerült átszerződnie egy nagyobb istállóhoz. Hogy az alakulat nehézségei mennyire nyomják rá a bélyeget az eredményekre, egyelőre nem tudható, ám az előző évek folyamatos fejlődését figyelembe véve, van esély arra, hogy a középmezőny elejét célozza meg az indiai alakulat.
A Williams tavaly jelentős fejlődést mutatott az előző, eddigi legrosszabb szezonjukhoz képest, ami nyolc évet követően egy futamgyőzelmet is jelentett számukra. Pilótái jelenleg pénzügyi döntést követően vannak az alakulatnál, ám Pastor Maldonado a forrófejűsége ellenére már bizonyította képességeit. A venezuelai pilóta számára az idei év legfontosabb feladata, az egyenletes, minél kevesebb hibával való versenyzés, amivel a top tíz közelébe juthatna. Az istálló finn újonca, Valtteri Bottas számára újonc évében a legfontosabb, a stabil versenyzés és a pontszerzés, ami lehetőséget biztosíthat számára, hogy jövőre is a grove-i gárdánál maradhasson, hiszen menedzsere, Toto Wolff idén már a Mercedes sportigazgatójaként dolgozik tovább. Az istálló a tavalyi autóra, és elsősorban Maldonado tempójára alapozva, komoly riválisa lehet minden középcsapatnak, és támaszkodva a Maldonado által a PDVSA-tól érkező jelentős anyagi támogatásra (és természetesen Bottas szponzoraira) a fejlesztési versenyben is mindvégig helytállhat.
A Toro Rossóval kapcsolatosan nehéz kérdést megfogalmazni, mert a Red Bull tulajdonában lévő olasz istálló olyan igazi csendes víz. Tavalyi újonc pilótapárosa néhány apró villanástól eltekintve nem igazán alkotott maradandót, és idén is Jean-Eric Vergne és Daniel Ricciardó állhat fel a rajtrácsra. Az istálló a technikai háttér tekintetében a Red Bull F1-es csapatától való teljes leválást követően ugyan folyamatosan fejlődik, ám ez egyelőre nem mutatkozik meg az eredményekben. A két pilóta számára a legnagyobb kihívás, hogy eredményeikkel bebiztosítsák a csapatban maradást. Az alakulat célja sem lehet nagyon más, mint hogy szignifikánsan az üldözőboly két istállója előtt maradni, néha esetleg elcsípni a középmezőny végét.
Azok a bizonyos kiscsapatok
A Marussia és a Caterham számára idén is a fennmaradás és a tízedik hely megszerzése a legnagyobb feladat. A pilótapárosok kapcsán mindkét alakulat pénzügyi döntést volt kénytelen meghozni, így kerülhetett ki az F1-ből, a tapasztalt Heikki Kovalainen. Tony Fernandes tavaly még csapatfőnökként az első pont megszerzését fogalmazta meg elérendő célként, ám figyelembe véve a riválisok teljesítményét (és Charles Pic, illetve az újonc Giedo van der Garde tapasztalatát) idén leginkább a 10. helyezés lehet a reálisan elérhető cél számunkra. A helyzet teljesen hasonló a Marussia esetében is. A két kiscsapat idén a fennmaradásért küzd, és bár a Caterham anyagi forrásai Fernandes vállalkozásainak köszönhetően nagyobbak, mint az orosz sportautókat gyártó cégé, az F1-es istálló költségvetésében jelentős tényező a dollármilliókat jelentő 10. hely. A jelen helyzetet figyelembe véve talán az is kijelenthető, hogy amennyiben a Caterhamnek sikerül legyőzni idén a Marussiát, úgy az orosz istálló a HRT-hez hasonlóan elbúcsúzik a szériától. A harc tehát az életben maradásról szól.
FormaNet, Varga Viktória