F1 Zűrös kezdet után szárnyra kapott a McLaren - Jerez 1. nap
Jenson Button az utolsó percekben ugrott az élre a jerezi teszthét első napján, maga mögé utasítva Mark Webber Red Bullját míg a harmadik legjobb köridőt a lotusos Romain Grosjean jegyezte. A Mercedes műszaki probléma miatt extra rövid tesztnapot zárt, de a mclarenes Button is hosszabb pihenőre kényszerült mielőtt délután a közepes Pirelliken a gázra lépett.
Az első, négynapos kollektív teszttel hivatalosan is megkezdődött a 2013-as F1-es szezon. A csapatoknak összesen 12 nap áll rendelkezésükre, hogy a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a lehető legjobban felkészítsék versenyautóikat. Az első állomás a dél-spanyolországi Jerez, ezt követően pedig Barcelona látja majd vendégül a száguldó cirkusz alakulatait.
Reggel kilenc órai kezdettel a Williams kivételével mindenki a 2013-as autóval kezdte meg a téli felkészülést, ami ma elsősorban rendszerellenőrzéssel és aerodinamikai tesztekkel telt. A Williams még a tavalyi kocsival sorakozott fel, amin azért több új elem is helyet kapott, sőt már a kozmetikai idom is felkerült, így valószínűsíthető, hogy a csapat használni fogja idén. Pastor Maldonado feladata elsősorban az új Pirellikkel való ismerkedés volt. Szinte minden pilóta a helyszínen van, kivéve Fernando Alonso, aki ezen a héten inkább a fizikai felkészüléssel foglalkozik. A spanyol a Twitteren elárulta, hogy ma délelőtt egy intenzív kerékpáros edzése volt, délután pedig az edzőterem vár rá. Lewis Hamilton ugyan csak holnap kerül sorra új csapatánál, a Mercedesnél, ettől függetlenül egész nap kint volt, és a pálya széléről követte az eseményeket.
Hamilton tegnap egyébként csapattársával, Nico Rosberggel együtt már kipróbálhatta idei autóját egy filmforgatásnak köszönhetően. Rosberg akkor nagyon elégedetten nyilatkozott "Ez egy szenzációs kezdet, minden a terv szerint alakult, minden jól működött és azonnal nyomni tudtam ahol kellett, ami nagyon élvezetes volt” – lelkendezett a hétfői próba után.
Most azonban nem volt zökkenőmentes a német délelőttje, ugyanis 11 kör megtétele után, a 13-as kanyarban kénytelen volt leparkolni autóját, melyből füst szállt fel. Később kiderült, a Mercedesnél elektromos hiba okozta a leállást, a füst pedig az autó felmelegedésének következménye volt.
A német pilóta miatt másodjára került elő a piros zászló, az első nem sokkal azelőtt Jenson Buttonnak volt köszönhető, akinek szintén nem indult szerencsésen a napja. Button a 4-es fordulót választotta parkolónak, majd autóját a - kíváncsi szemek elől letakarva - tréleren szállították vissza a McLaren garázsába. A brit mindössze 3 kört tudott megtenni, mielőtt autójában meghibásodott a benzinpumpa. Button és Rosberg a délelőtt folyamán már nem is ülhetett vissza autójába.
Bár Jerezben nincs hivatalos ebédszünet, ettől függetlenül a legtöbb csapat dél és egy óra körül időzítette a rövid pihenőt. Ekkor a következő volt a sorrend - Buttonnak még nem sikerült mért kört futnia -
Versenyző |
Csapat |
Köridő |
Kör |
|
1 |
Di Resta |
Force India |
1:20.343 |
35 |
2 |
D. Ricciardo |
Toro Rosso |
1:20.401 +0.058 |
37 |
3 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:20.846 +0.503 |
11 |
4 |
P. Maldonado |
Williams |
1:20.864 +0.521 |
52 |
5 |
R. Grosjean |
Lotus |
1:21.175 +0.832 |
15 |
6 |
N. Hülkenberg |
Sauber |
1:21.553 +1.210 |
32 |
7 |
F. Massa |
Ferrari |
1:21.598 +1.255 |
36 |
8 |
M. Webber |
Red Bull |
1: 22.959 +2.616 |
36 |
9 |
Van der Garde |
Caterham |
1:24.994 +4.651 |
21 |
10 |
M. Chilton |
Marussia |
1:25.176 +4.833 |
21 |
Romain Grosjean és csapata a délelőtt igen későn kezdett, majd elég korán megtartották az ebédszünetet, így a gondokkal küszködő McLaren és Mercedes után a Lotusban volt a legkevesebb kilométer. A francia kora délután azonban belelendül, és nem csak az élre ugrott, de hosszabb etapokba is belefogott.
Jenson Button hosszú pihenője után, két óra körül folytathatta a tesztet, Rosberg viszont már nem tért vissza a pályára, mert csapatának néhány alkatrészt módosítania kell a második tesztnapig. A McLarennél Martin Whitmarsh csapatfőnök elismerte, hogy az üzemanyagpumpával ugyanaz volt a probléma, ami miatt tavaly Lewis Hamilton Abu Dzabiban az élről kiesett.
A nap további részét egy piros zászló zavarta meg, amikor a pálya hátsó egyenesében a marussiás Max Chilton kicsúszott. Az autó jobb hátsó futóműve megsérült, így az újonc pilóta korábban befejezte a napját, és összesen 29 körével az utolsó helyet sikerült megszereznie a tabellán.
Fél órával a leintés előtt a közepes Pirelliken Mark Webber ugrotta át a mindaddig élen álló Lotust, amivel Grosjean egyébként kemény gumikon futotta meg az addigi leggyorsabb kört. Button szintén közepes gumikat választotta, és egyre feljebb araszolt a tabellán, majd néhány perccel a tesztnap vége előtt megfutotta a leggyorsabb kört, ráadásul majdnem egy másodpercet vert ausztrál riválisára.
A Button, Webber, Grosjean triót a force indiás Paul di Resta követte, aki 89 körével a mezőny legszorgalmasabb versenyzője volt. A következő hármas Daniel Ricciardo, Felipe Massa és Nico Hülkenberg volt. A Ferrari brazilja több, mint másfél másodperccel maradt el Button legjobbjától, bár a téli teszteken még felesleges a köridőket figyelni, vagy legalábbis messzemenő következtetéseket levonni. Rosberg a délelőtti 11 körével még így is a nyolcadik maradt, megelőzve a Williamst, a Caterhamet és a Marussiát.
1. tesztnap eredménye
Versenyző |
Csapat |
Köridő |
Kör |
|
1 |
J. Button |
McLaren |
1:18.861 |
37 |
2 |
M. Webber |
Red Bull |
1:19.709 +0.848 |
73 |
3 |
R. Grosjean |
Lotus |
1:19.796 +0.935 |
54 |
4 |
Di Resta |
Force India |
1:20.343 +1.482 |
89 |
5 |
D. Ricciardo |
Toro Rosso |
1:20.401 +1.540 |
70 |
6 |
F. Massa |
Ferrari |
1:20.536 +1.675 |
64 |
7 |
N. Hülkenberg |
Sauber |
1:20.699 +1.838 |
79 |
8 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:20.846 +1.985 |
11 |
9 |
P. Maldonado |
Williams |
1:20.864 +2.003 |
84 |
10 |
Van der Garde |
Caterham |
1:21.915 +3.054 |
64 |
11 |
M. Chilton |
Marussia |
1:24.176 +5.315 |
29 |
FormaNet, Varga Viktória