F1 Räikkönen elsőségével ért véget a jerezi teszthét
Kimi Räikkönen végzett az élen az utolsó jerezi tesztnapon, de a hét legjobb körideje Felipe Massáé maradt, aki a csütörtökön bizonyult a leggyorsabbnak a Ferrarival. Az F138 ma délelőtt Pedro de la Rosa alatt kigyulladt, de a maranellóiak délutánra helyrehozták a károkat, és a spanyol veterán folytathatta útját. Räikkönen mögött a Force India tesztpilótája, Jules Bianchi végzett, míg a harmadik legjobb köridő - a tegnapi naphoz hasonlóan - Sebastian Vettelé lett.
Ahogy a hét eddigi részében, változatlanul hideg, de napos időjárási körülmények között kezdték meg utolsó jerezi tesztnapjukat a csapatok, majd napközben nagyjából 15 fokig melegedett a hőmérséklet. Két új „belépő” volt ma: Jules Bianchi a Force Indiánál, és Pedro de la Rosa a Ferrarinál. A többi csapatnál nagyrészt a csütörtökön kezdő versenyzők folytatták a munkát, illetve akinél napi váltás volt (Mercedes, McLaren, Marussia) ott ismét cserélődtek a pilóták.
Lewis Hamilton elsők között hagyta el a Mercedes garázsát, ami nem meglepő, hiszen első napján mindössze 15 kört tudott megtenni, mielőtt a hátsó fék meghibásodása miatt, a gumifalban kötött ki. A Ferrari nemrégiben leszerződtetett spanyol tesztpilótája, De la Rosa nem sokáig élvezhette új autóját, ugyanis alig egy órával a teszt kezdete után (mindössze két ellenőrző kört követően) kigyulladt alatta az F138. Később a csapat megerősítette, hogy váltóprobléma okozta az incidenst.
Ezzel együtt a nap első piros jelzése is megtörtént, amíg a letakart Ferrarit el nem szállították. Ekkor Hamilton és Kimi Räikkönen 1:19-es időkkel állt az első-második helyen, majd alighogy Sergio Pérez átvette a vezetést, újra meg kellett szakítani a tesztet, most a pályán megálló Sauber miatt, mellyel az újonc Esteban Gutierezz körözött, és feladata elsősorban a gumik összehasonlítása volt. A Saubernél nem volt semmi műszaki probléma, mindössze szándékosan kifogyasztották ki a benzint az autóból, ami ilyenkor teljesen megszokott
A zöld jelzés után tovább változott az élen a sorrend, Räikkönen a közepes Pirelliken 1:19.157-re faragta le az idejét, néhány perc múlva már Vettel 1:18.789-es köre állt az eredményjelző tetején, majd Gutierrez bő egy tizedmásodperccel túlszárnyalta a német bajnok addigi leggyorsabb körét egy három körös etapban, amit lágy abroncsokon futott. A Sauber mexikói újonca egyébként Hamilton mellett a legszorgalmasabb versenyző volt a nap első felében. Az élen viszont nem sokáig maradhatott, mert Vettel egy négy körös etapban kontrázott, és 1:18.565-tel visszavette elsőségét.
Félidőnél (12.30) a következő volt a sorrend (De la Rosa még nem iratkozott fel a tabellára)
Pilóta |
Csapat |
Idő Kör |
|
1 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:18.565 52 |
2 |
E. Gutierrez |
Sauber |
1:18.669 +0,104 52 |
3 |
K. Räikkönen |
Lótusz |
1:18.915 +0,350 25 |
4 |
S. Pérez |
McLaren |
1:18.944 +0,379 42 |
5 |
L. Hamilton |
Mercedes |
1:19.291 +0,726 51 |
6 |
J-E. Vergne |
Toro Rosso |
1:19.331 +0,766 37 |
7 |
V. Bottas |
Williams |
1:20.426 +1,861 35 |
8 |
J. Bianchi |
Force India |
1:20.585 +2,020 34 |
9 |
C. Pic |
Caterham |
1:21.919 +3,354 38 |
10 |
L. Razia |
Marussia |
1:28.067 +9,502 28 |
A Caterham kezdte meg az ebédszünetet, majd egy óra környékén a többiek is kihasználhatták a kínálkozó lehetőséget, ugyanis az egyik kanyar rázóköve mellett egy lyuk keletkezett a pályán. Közel egy órába telt, mire orvosolták a problémát, így délután kettő előtt néhány perccel kaptak újra zöld utat a versenyzők, és a hosszú megszakítás miatt fél órával kitolták az egyébként 17 óráig tartó tesztet.
Percekkel a zöld jelzést követően a megjavított Ferrarival De la Rosa is kihajthatott a garázsból, miközben Force India tesztpilótája, Jules Bianchi lágy gumikon majd négy tizeddel szárnyalta túl Vettel délelőtti legjobbját. Nem sokkal ezután a német átadta az autót Paul di Restának, elsőségét pedig Räikkönennek, aki lágy gumikon 75 ezreddel előzte be a Force Indiát.
Ekkor szinte már mindenki kemény vagy közepes abroncsokkal a hosszú távokat futotta, így a 2007-es bajnok maradt az élen. A Lotusszal kedden Romain Grosjean is a nap legjobbja lett, nem mellesleg mindkét versenyző úgy érzi történtek előrelépések a tavalyi E20-hoz képest, és tény, hogy nagyon biztató első teszten van túl az enstone-i alakulat. A jerezi teszthét legjobb körideje (1:17.879) azonban a ferraris Felipe Massámaradt, még csütörtökről.
Három óra magasságában a sauberes Gutierrez volt az első, aki elérte a 100 kört, majd hamarosan Hamilton is követte példáját. Kettőjük kilométergyűjtő versenyéből végül a Mercedes brit versenyzője jött ki győztesen. Csapattársa, Nico Rosbeg csütörtökön 148 körig jutott, ezt ugyan Hamilton nem tudta megdönteni, de a mai mezőnyből övé lett a legtöbb kilométer. Az eredményjelzőn viszont csak a hatodik helyet foglalta el, hét tizeddel lemaradva a Lotustól. A nap végére még a caterhames Charles Pic csatlakozott a százas táborhoz, a legkevesebb kilométert pedig a fél napot kapó Di Resta, és a váltóhiba miatt kényszerpihenőt tartó De la Rosa tette meg.
Vettel mindkét tesztnapon a harmadik helyet kaparintott meg, őt követte a Sauber újonca, illetve Jean-Eric Vergne a Toro Rossóval. A McLaren mexikói pilótája Hamilton mögött a hetedik helyen zárt, és a nap folyamán 98 kört töltött kint a pályán. A Ferrari csak a 9. lett, De la Rosa előtt még a williamses Valtteri Bottas foglalt helyet. Az utolsó hármas: Pic, Razia és Di Resta.
4. tesztnap eredménye
Pilóta |
Csapat |
Idő Kör |
|
1 |
K. Raikkonen |
Lótusz |
1:18.148 83 |
2 |
J. Bianchi |
Force India |
1:18.175 +0,027 56 |
3 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:18.565 +0,417 96 |
4 |
E. Gutierrez |
Sauber |
1:18.669 +0,521 142 |
5 |
J-E. Vergne |
Toro Rosso |
1:18.760 +0,612 92 |
6 |
L. Hamilton |
Mercedes |
1:18.905 +0,757 145 |
7 |
S. Perez |
McLaren |
1:18.944 +0,796 98 |
8 |
V. Bottas |
Williams |
1:19.851 +1,703 91 |
9 |
De la Rosa |
Ferrari |
1:20.316 +2,168 50 |
10 |
C. Pic |
Caterham |
1:21.105 +2,957 109 |
11 |
L. Razia |
Marussia |
1:21.226 +3,078 82 |
12 |
Di Resta |
Force India |
1:23.435 +5,287 49 |
FormaNet, Varga Viktória