Trulli szerint az F1 jelenleg egy luxusautó kölcsönző
Jarno Trulli 15 Formula-1-ben töltött szezon után, szponzorok hiányában tavaly már nem talált helyet magának a szériában, és saját bevallása szerint nem is hiányzik neki ez a furcsa üzleti világ, ahol szinte már csak pénzért lehet egy F1-es pilótaüléshez jutni. Trulli szerint a megoldás kulcsa a gyártók visszacsábítása lenne, hiszen a gyári csapatok könnyebben elő tudják teremteni a forrásokat ahhoz, hogy ne csak felsorakozzanak a rajtrácsra a királykategóriában, de versenyképes csomagot is rakjanak össze.
A jelenlegi Formula-1 pilótapiacáról manapság egyre többen fogalmaznak meg kritikus véleményt, mely arról szól, hogy a fizetős versenyzők számának emelkedése a színvonal csökkenéséhez vezethet. Mindez nem is meglepő, hiszen egy éven belül olyan hiteles és tapasztalt versenyzőket veszített el a széria, mint Jarno Trulli, Rubens Barrichello, Heikki Kovalainen, Timo Glock és Kobajasi Kamui.
Jarno Trulli utolsó két szezonját a Lotus-Renault-nál (ma már Caterham) töltötte, majd 2012 elején a csapat telefonon közölte vele, hogy helyét Vitalij Petrov foglalja el a következő évre. Az olasz nem haragszik már senkire,
„Rájöttem, hogy a csapat csak hátrafelé halad, nem pedig előre, és arra, hogy a jövőben sincs esélyük. Szóval mivel a csapat nem fizetett nekem, ezért annyira nem voltam csalódott, amikor szóltak, hogy nem vezethetek. Akkor már teszteltem a kocsit, és az semmiben sem különbözött elődjétől. Ha én vezettem volna, akkor sem változtatott volna sokat az életemen vagy a karrieremen. Amit az emberek nem látnak az az, hogy bár volt szerződésem, de nem akartam vezetni. Esélyt adtam a csapatnak a túlélésre, hogy egy fizetős versenyzőt szerződtethettek.”
A 38 esztendős olasz jelenleg élvezi a nyugodt életet, többnyire a Pescarában lévő Davos nevet viselő hoteljével és szőlőültetvényeivel foglalatoskodik, de egyéb üzleti vállalkozásai is vannak a nagyvilágban.
Egyetlen F1-es futamgyőzelmét 2004-ban a Monacói Nagydíjon szerezte a Renault csapattal, és további 10 dobogós eredményét is nagy részben (mindössze egy kivétellel) gyári csapatokkal, a Renault-val és a Toyotával érte el. Így nem is meglepő, hogy Trulli nagyon hiányolja a gyártókat a szériából.
„Amikor több gyártó volt, természetesen mindig volt egy jobb csapat és autó, ami uralta a mezőnyt, és ha nem is abban a szezonban, de következőben mindig lehetett reménykedni, hogy utolérik őket, és ehhez a célhoz a forrásokat is tudták biztosítani. Ebben az F1-ben ez szinte lehetetlen, mert nincs gyártó által támogatott csapat, csak a Ferrari és a Mercedes, illetve a Renault amely csak motorokat szállít” – idézi Trullit a Crash net.
„Ha visszatekintünk az én időmre, akkor még azt mondták ’Nézd, van két jó versenyzőnk, ezért szeretnénk, ha támogatna minket, mert meg van bennünk a potenciál.’ Most ez teljesen ellentétesen néz ki. Indítanak egy autót, de, hogy kik a versenyzők, az nem érdekes. Azt mondanám, hogy nagyjából a csapatok 70 százaléka anyagi gondokkal küzd, és valahogy túl kell élniük, mert gazdasági válság van. És itt jönnek képbe a fizetős versenyzőkkel kapcsolatos problémák”- magyarázza a fizetős pilóták egyre nagyobb létszámát a 38 esztendős olasz.
„Sajnálom a fiatal versenyzőket, mert nagyon sokszor az a helyzet, hogy ha egy tehetséges fiatal pilóta nem rendelkezik szponzorokkal, akkor minimális az esélye, hogy felérjen az F1-be.”
Trulli honfitársát, az Audi DTM versenyzőjét, Edoardo Mortarát hozta fel példaként.
„Azt hiszem tavaly, vagy két évvel ezelőtt mondtam, hogy ’figyeljétek azt az olasz srácot, aki a DTM-ben futamokat nyer, mert szerintem egy újabb F1-es olasz sztárpilóta lehet’. De ő nem rendelkezik megfelelő anyagi háttérrel. Őrület, hogy egy pilótának pénzt kell adnia, hogy versenyezhessen. A legtöbben egy szponzori csomagnak köszönhetően fizetnek a versenyzésért, és ez nem jó tendencia. Ezelőtt a legtöbb versenyző, aki elért az F1-ig, azt a vezetői képességeinek köszönhette. Most már nem így van. Az F1 egy luxusautó kölcsönző lett.”
Truli persze jól tudja azt is, hogy a sport sosem nélkülözte az üzletet, ám jelenleg főleg a kis csapatoknál már másról sem szól, hiszen a fiatal versenyzőknek egy kis csapatnál esélyük sincs kimagaslót alkotni, azaz a kis csapatok egyáltalán nem segítik a fiatal tehetségek előrejutását, fejlődését, esetleg feljebbjutását.
„Fel kell tennünk a kérdés: az új csapatok mit hoztak az F1-nek? Ha van rá válaszod, az rendben van… de azt vártuk, hogy a fiatal tehetségek majd versenyezhetnek, de ebben a pillanatban nem fiatal pilóták versenyeznek, hanem fizetős pilóták. Persze ettől még lehet fiatal, vagy akár idősebb, de a lényeg, hogy egy fizető versenyző legyen. Meglehet, hogy egy pénz nélküli pilóta sokkal jobb munkát végezne, de nem tudja ezt bizonyítani az F1-ben.”
Trulli megoldása a következő: „Az F1-nek vissza kell csábítania a gyártókat annak érdekében, hogy növeljék a versenyek minőségét, mert öt-hat pilóta kivételével pillanatnyilag nagyon gyenge a színvonal.”
Legutóbb Timo Glock járt úgy, mint tavaly Trulli, bár a német még nem tesztelte az idei autót, de az első kollektív teszthét előtt nem sokkal derült ki, hogy érvényes szerződése ellenére a Marussia megválik Glocktól. A csapat nem is tagadja, hogy a döntés hátterében a pénz áll.
„Az elmúlt időszakban voltak jobb, és voltak sötétebb napjaink is. Az utóbbihoz tartozik az a bejelentés, hogy három szezont követően, közös megegyezéssel Timo Glock és a csapat külön utakon folytatja. Timo egy világszínvonalú versenyző, aki tapasztalatával nagyon sokban hozzájárult a csapat munkájához, és ez egészen biztosan hiányozni fog. Sajnos azonban ennek az iparágnak a folyamatos kihívásai közé tartozik, hogy lépéseket kellett tennünk annak érdekében, hogy biztosítsuk hosszú távú jövőnket” - áll a Marussia honlapján.
FormaNet, Varga Viktória