2013. feb 15.

F1 Damon Hill szerint a mostani versenyzők sokkal fegyelmezettebbek, mint elődeik

írta: FormaNet
F1 Damon Hill szerint a mostani versenyzők sokkal fegyelmezettebbek, mint elődeik

Romain Grosjean tavalyi egyfutamos eltiltása 1994 után az első ilyen szigorú büntetés volt a királykategóriában, ettől függetlenül az 1996-os világbajnok, Damon Hill úgy véli, manapság a versenyzők már sokkal fegyelmezettebben vezetnek, mint az ő idejében.

damon_hill.jpg

Az FIA tavaly úgy határozott, hogy nem maradhat következmények nélkül a Lotus francia pilótájának sorozatos ámokfutása, ami rendszerint már a rajtokat követően megpecsételte egy-egy rivális, sokszor a bajnoki címért küzdő versenyző futamát. Romain Grosjean 18 év után az első pilóta volt a szériában, aki egyfutamos eltiltást kapott ezekért a veszélyes incidensekért. Előtte 1994-ben fordult elő ilyen, nevelési célzatú eltiltás, igaz akkor hárman is kénytelenek voltak kihagyni egy- (Mika Häkkinen), kettő- (Michael Schumacher) illetve három (Eddie Irvine) nagydíjat. Ezekre az időkre emlékezett Damon Hill: „Volt idő, amikor mindez még nagyon ellentmondásos volt. Voltak olyan pilóták, akik agresszivitásukkal átlépték a határokat, és úgy tűnt, hogy mindezt elnézik nekik, sőt még ösztönöznék is őket arra, hogy ilyen módon vezessenek.”

„Úgy vélem, hogy ma már nagyobb az önfegyelem a pilótáknál, és ez szerintem annak is köszönhető, hogy a GPDA (a pilóták szakszervezete) ülésein lehetőség van arra, hogy mindenki elmondja sérelmeit, és együtt képesek nyomást gyakorolni.”

Természetesen a hibák és a balesetek olykor elkerülhetetlenek, ám Hill szerint ez nem azt jelenti, hogy elfogadható a meggondolatlan vezetés.

„Van egy bizonyos határ, amit már nem akarsz látni, hogy átlépjenek a versenyzők, de azt hiszem jelenleg nagyon jó az egyensúly. Persze nem unalmas versenyeket akarunk látni, hanem néhány bátor manővert is, de az ügyességet nem szabad összekeverni a harciassággal.”

A brit bajnok szerint az FIA nagyon jó munkát végez a biztonságos versenyzés megteremtése területén, így a mai versenyzők egyes esetekben több kockázatot is vállalhatnak még az ésszerűség határain belül.  

„A ’60-as, ’70-es években még volt egy bizonyos magatartási kódex a versenyzők között. Ők szó szerint az életüket kockáztatták, így egy-egy pilóta nem tudott úgy egy kockázatos manővert végrehajtani, hogy utána ne nézzék őt komplett idiótának, aki mások életével játszik. De még így is nagyon nehéz volt a versenyzés.  Most annyiban jobb a helyzet, hogy van valamennyi biztonságérzetük a pilótáknak, és tudják, hogy bizonyos körülmények között megengedhetnek maguknak némi agresszivitást. Muszáj végiggondolniuk, hogy hogyan lehet megelőzni, vagy megállítani az ellenfelet anélkül, hogy annak ütközés legyen a vége, hiszen ez egyik versenyzőnek sem érdeke. Biztonsági szempontból sokkal nagyobb a mozgásterük az ilyen akciókra, mint a régi időkben.”

Damon Hill 1992-ben debütált a királykategóriában, így F1-es versenyzőként éppen kimaradt híres-hírhedt Senna-Prost rivalizálás legnagyobb momentumaiból, ettől függetlenül tisztán emlékszik például a 1990-es szezon utolsó előtti megmérettetésére, Japán Nagydíjra, amikor az első sorból induló Ayrton Senna (McLaren) és Alain Prost (Ferrari) versenye már az első kanyarnál véget ért.

 

„Amikor Ayrton Senna Szuzukában hátulról belerohant Alain Prostba, teljesen ledöbbentem, és nagyon csodálkoztam azon, hogy nem tiltották el. Amit akkor tett, az legalább egy ötversenyes eltiltást érdemelt volna, vagy akár egy egész szezonos eltiltást is, mert egyértelműen nagyon veszélyes volt amit csinált” – emlékezett vissza Hill a két bajnok incidensére. 

000 facebook_banner.jpg

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 damon hill formula-1 senna-prost