2013. feb 19.

F1 Force India dilemma - Sutil utolsó esélye

írta: FormaNet
F1 Force India dilemma - Sutil utolsó esélye

A Barcelonában a héten zajló kollektív teszthét nem csupán arról szól majd, hogy valamivel reálisabb képet kaphatunk a szezon előtti erőviszonyokról, de talán végre az is eldől, kié lesz az utolsó kiadó pilótaülés. Nincs egészen egy hónap a 2013-as szezonnyitó futamáig, és a Force India továbbra sem nevezte meg Paul di Resta csapattárasát. A legesélyesebb jelöltek, Jules Bianchi, és Adrian Sutil Spanyolországban tesztlehetőséget kapnak, ám a pénzügyi gondokkal küszködő tulajdonosok hozhatnak meglepő döntést, amennyiben a Tata által támogatott indiai versenyző, Narain Karthikeyan mellett teszik le a voksukat. Egy biztos, Adrian Sutil nagy esélyt kapott a visszatérésre. 

sutil-bianchi.jpg

Sokan vélik úgy, hogy az indiai alakulat a teszteredmények alapján szeretné kiválasztani másik pilótáját, ám ezt az istálló helyettes csapatfőnöke, Bob Ferney  többször is cáfolta.

A Force India szóvivője is megerősítette, szó nincs „szétlövésről” a két esélyes pilóta között.

„Nem, ez nem szétlövés. Csupán két pilóta segít a csapatnak ezen az egy hetes teszten. Nem hiszem, hogy erre úgy kellene tekinteni, mintha ez lenne a szándékunk.”

Az istálló tulajdonosainak, Vijay Mallyának, és a Sahara Groupnak súlyos adósságai minden bizonnyal rányomják majd a bélyegüket a csapat működtetésére, annak ellenére is, hogy ezt cáfolták. Így talán nem véletlen, hogy ilyen hosszú folyamat a második pilóta kiválasztása. Nem zárható ki, hogy pénzügyi döntés születik majd, ám Mallyáéknak sok szempontot kell így is mérlegelniük.

Bianchi mellett szólhat a Ferrari kapcsolat, ami fontos lehet a jövő évi új motorformula tekintetében, ám nagy kérdés, mennyire akar a maranellói cég üzleti kapcsolatba kerülni egy olyan istállóval, akivel egyszer már voltak elszámolásbeli gondjai, és ahol jelenleg meglehetősen bizonytalan a tulajdonosok pénzügyi háttere. Az köztudott, hogy a háttérben folytak tárgyalások arról, hogy az indiai alakulat váltana, és a Mercedes motorok helyett jövőre visszatérne a Ferrarihoz, ám egyelőre nem született megegyezés. Bianchi, mint a Ferrari Pilóta Akadémia tagja talán erősíthetit a tárgyalások pozitív kimenetelét. A fiatal francia szerződtetése azonban nagy kockázatot hordoz magában, hiszen az év végi eredmény dollár tízmilliókat jelenthet az alakulat következő évi költségvetésére, és az istállónak nincs pontos rálátása, mire lehet képes az újonc.

Nemrégiben felmerül a HRT egykori indiai pilótája, Narain Karthikeyan neve is, aki mellett talán egyedül a Tata támogatása szólna. Hogy az indiai cég mekkora pénzt lenne hajlandó Karthikeyan szerződtetésére áldozni, az nem tudható, ám igen komoly összegnek kellene ahhoz lennie, hogy a Mallya vezetés mellette döntsön.

Adrian Sutil kipróbált versenyzője a csapatnak, hiszen már az istálló jogelődjénél, a Spykernél is versenyzett 2007-ben, és azt követően, hogy a Force India felvásárolta a csapatot, 2011-ig 95 ponttal gazdagította Mallya alakulatát. A 2011-es Kínai Nagydíj hétvégéjén történt incidens, és az azt követő jogerős felfüggesztett börtönbüntetés azonban kettétörte a német pilóta karrierjét. Sutil azonban nem adta fel, és most esélye lehet a visszatérésre.

Sutil mögött is vannak támogatók, és bár az összeg nagyságrendje egyelőre nem ismert, de spanyol lapinformációk szerint a német nagyjából nyolcmillió euróval érkezne a csapathoz. Sutil tapasztalata kedvezőbb lehetne a konstruktőri pontverseny szempontjából, ami az év végi elszámolásnál dollár milliókat jelenthet.

Kérdés azonban, hogy a büntetett előélet miatt minden futamrendező ország beengedné-e a 30 éves versenyzőt.

„Természetesen utána néztünk.” – nyilatkozta Sutil még télen, a Race of Champions weboldalán.  „Én is és a menedzsmentem is.  Utána néztünk minden országban, és nincs probléma az utazásommal, ezért lehetek itt Bankokban minden gond nélkül.”

Sutil szerint ő lehet a Force India számára a megfelelő választás: „Tudják, hogy ki vagyok, tudják, hogyan lehetett velem együtt dolgozni az elmúlt öt évben, amikor rengeteg tapasztalatot szereztünk közösen. De nem mondhatom elégszer, ez Vijay döntése lesz, és remélem, megfelelő döntést hoz, hogy én legyek az autóban.”

„Öt évig voltam ennél a csapatnál, és ők tudják, mennyire vagyok jó, és ismerik a képességeimet. Szóval én nem olyan vagyok, aki csak úgy oda megy ehhez az alakulathoz, és azt kérem, hogy had vezethessek. Azt hiszem, akár ők is oda jöhetnek hozzám, és azt mondhatják:’ Igen, mi téged akarunk’ – és ez egy jó alap. Szóval szeretnék ennél a csapatnál versenyezni, és ők is szeretnének engem, mint pilótát, éppen ezért nyugodt vagyok. Tudom, hogy hogyan kell kezelni egy ilyen helyzetet. Ezt a legtöbb amit jelenleg tehetek, hogy várok a döntésre, hogy az enyém lesz-e az ülés, vagy sem” – nyilatkozta Adrian Sutil.

000 facebook_banner.jpg

A kérdés tehát továbbra is nyitott: kié lesz a mezőny utolsó, egyelőre még szabad pilótaülése? Talán az sem lényegtelen, hogy milyen döntési mechanizmus alapján töltik be a Force Indiánál ezt az ülést, hiszen a jelenlegi helyzetben már azon sem lepődnénk meg, ha Karthikeyan lenne a befutó, mert ahogy az utóbbi hetekben, hónapokban egyértelműen megtapasztalhattuk: van az a pénz...

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma1 force india adrian sutil vijay mallya jules bianchi formula-1 Narain Karthikeyan