F1 Blöfföl a Red Bull? - Továbbra is homály fedi az erőviszonyokat
Az utolsó négynapos kollektív teszthéten a legfőbb témát a Mercedes és a Red Bull csapata szolgáltatta. Az előbbi igen jól, és nem mellesleg következetesen jól teljesített a katalán pályán, míg a regnáló bajnok alakulat szemmel láthatóan problémákkal küzdött. Sokak szerint azonban semmi gond nincs a Red Bullnál, mindössze a riválisok megtévesztése miatt rejtegették az RB9-ben lévő lehetőségeket.
A Mercedes versenyzői, Lewis Hamilton és Nico Rosberg az utolsó két tesztnapon magasan a mezőny előtt végeztek, így a szezon előtti várakozás közepette most bőven szolgáltatnak majd témát, és valószínűleg a mezőny sötét lovaként fogják emlegetni az Ezüst Nyilakat. A Mercedes dominanciája mindenkit meglepett.
„Mindenki azt mondja, hogy a Mercedes gyors, sőt következetesen gyors”- vélekedett az Auto Motor und Sport tudósítója Michael Schmidt.
A Red Bull főtanácsadója, Dr. Helmut Marko hozzá tette: „Elég gyorsak, legalábbis egy körön. Azt már elérték, hogy igazán komolyan vegyük őket.”
McLaren sport igazgatója Sam Michael szintén úgy véli, hogy a két versenyőre oda kell figyelni ebben az évben: „Hamilton és Rosberg minden körülmények között gyors volt.”
A Lotus csapatfőnöke, Eric Boullier azért még jól emlékszik arra, hogy tavaly ilyenkor is elég jól szerepelt a csapat Barcelonában: „Egyértelműen fejlődtek a többiekhez képest, de tavaly az elején szintén gyorsak voltak. Nem aggódom igazán a köridejük miatt. Bár magabiztosabbá sem tett, de nem is nyugtalanít.”
A Mercedes versenyzői a remek hét után sincsenek elszállva az autó teljesítményétől, és egyelőre még óvatosan foglamaznak az esélyekről.
„Nem mondanám, hogy maximálisan elégedett vagyok. Ha úgy érezném, hogy egy rakéta van alattam, akkor talán az lennék. De úgy gondolom, hogy van egy jó alapunk, és azt hiszem, hogy a frissítésekkel előreléptünk. De ez még csak egy kis lépés előre, és ennél több kell” – értékelt Hamilton, aki persze nem tartja kizártnak, hogy ebben az évben futamgyőzelmet ünnepeljen, de úgy gondolja, hogy ez még nem a szezon első szakaszában lesz.
Rosberg szintén óvatosságra int: „Biztos vagyok benne, hogy csapatként egyértelműen fejlődtünk az elmúlt évhez képest, és azt hiszem, minden téren sokkal jobb helyzetben vagyunk. Ennek ellenére nagyon óvatosan kell kezelni a most mutatott tempót, mert egyértelmű tény, hogy egyes vetélytársak közel sem mutatták meg, hogy mire képesek. Ezt csak Melbourne-ben fogjuk megtudni. Többek között a Red Bullt is nagy bizonytalanság övezi” – világított rá a német arra a folyamatos titokzatoskodásra, ami az energiaitalosokat jellemezte a kollektív tesztek alatt.
A Mercedes idei esélyei mellett természetesen a legnagyobb kérdés az, hogy a három éve legyőzhetetlen Vörös Bikák valóban nehéz héten vannak túl, vagy csak altatják az ellenfeleket? Az tény, hogy a csapat - köztük Sebastian Vettel – nem tűnt túl elégedetnek.
„Elég nehéz volt felmérni bizonyos változtatásokat, és megtalálni a helyes irányt az autónál. Egyszerűen azért, mert a gumik nem működtek megfelelően” – panaszkodott Vettel, majd hozzátette: „Az új alkatrészek nem úgy működnek, ahogy azt reméltük.”
A csapattárs, Mark Webber nem aggódik túlságosan, de elismeri, hogy nem ülhetnek ölbe tett kézzel.
"Szükségünk lenne még egy pár hét tesztelésre, de ez nem lehetséges.”
„Adódtak kisebb problémák az autóval, amik többször is akadályoztak minket. Ez nem ideális, ugyanakkor azt hiszem, jól állunk, és történtek előrelépések. Persze néhány dolgot még meg kell oldani, és el kell végezni, de ezzel mindenki más is így van. Úgy vélem, hogy az első verseny nagyon szoros lesz. Sok gyors autó van, és remélhetőleg, mi is köztük vagyunk”- mondta utolsó tesztnapja után az ausztrál veterán.
A csapat tulajdonosa, Dietrich Mateschitz a Pirellivel nincs kibékülve: „Azt hiszem, hogy a gumik miatt mindenki aggódik egy kicsit” – mondta a milliárdos üzletember.
Még Dr.Helmut Marko is (érdekes módon) elismerte, hogy nincs teljes elégedettség a csapatnál: „Nem minden alakult a terv szerint, így most van itt az ideje annak, hogy elemezzük az adatokat.”
Ez utóbbi nyilatkozat talán kissé gyanús is lehet félrevezetés szempontjából, sőt a riválisok, és néhány bennfentes a paddockból úgy gondolja, hogy a Red Bull csak blöfföl.
Nico Rosberghez hasonlóan, többek között Felipe Massa is úgy látja, hogy a Milton Keynes-i gárda nem mutatta meg az RB9-ben rejlő potenciált.
„Ők egész idő alatt titkolózós játékot játszottak” – vélekedett a Ferrari brazilja.
Speed Week technikai szakértője, Gary Anderson szerint továbbra is a Red Bull a legjobb csapat.
„Továbbra is az hiszem, hogy a legjobb autó a Red Bullé, de a Mercedes is mély benyomást tett. Mindemellett azt látni, hogy a Lotus is ott van az élmezőnyben, annak ellenére is, hogy voltak megbízhatósági gondjaik. A McLaren helyzetét nem látni pontosan” – értékelt a szakember.
És vajon mi a helyzet a Ferrarival?
Fernando Alonso szerint 200 százalékkal jobb a helyzet, mint az egy évvel ezelőtti kollektív teszten, és a csapat tesztpilótája, Marc Gené is megerősítette, hogy a kétszeres világbajnok elégedett az autóval.
"Számos csapat nyerhet versenyt, de tudom, hogy Fernando elégedett az autóval. Több tapadásunk van, és ott vagyunk ahol elképzeltük, de nem tudjuk, hogy a többiek hol állnak.”
Ahogy az lenni szokott, a kollektív tesztekből továbbra sem lehet messzemenő következtetéseket levonni, és erőviszonyokról legelőször Melbourne-ben kaphatunk majd tiszta képet. Abban azonban minden csapat egyetért, hogy a mezőny hihetetlenül szoros lesz a szezon első néhány nagydíján, és nem csak a top csapatok között, mert a középmezőny is remekül felzárkózott.
FormaNet, Varga Viktória