F1 Vettelé a 2013-as szezon első pole pozíciója
Sebastian Vettellel az élen, a két Red Bull indulhat az első sorból a 2013-as szezon szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon. A második sorban Lewis Hamilton és Felipe Massa kapott helyet, mögöttük pedig a csapattársak, Fernando Alonso és Nico Rosberg sorakozhat fel. Az öt top csapat tíz pilótája közül mindössze Sergio Pérez nem került be a top10-be.
Magyar idő szerint éjjel egy órakor, nagy szélben, nedves pályán folytatódott a szombaton megszakított melbourne-i időmérő edzés. A tegnapi esőben Nico Rosberg Mercedese volt a Q1 leggyorsabbja, mögötte pedig Fernando Alonso és Romain Grosjean végzett a top3-ban. Az első hat kieső Pastor Maldonado, Esteban Gutiérrez, Jules Bianchi, Max Chilton, Giedo van der Garde és Charles Pic volt.
Az időmérő középső etapjának kezdetekor már nem esett az eső, és a pilóták folyamatosan száradó pályán a köztes esőgumikkal kezdték meg a körözést. Első nekifutásra Rosberg 1:40.423-as ideje volt a leggyorsabb, majd következő percekben elsőként ment be 1:40 alá, és 1:38. 647-es körével állította fel az új etalont,amire Sebastian Vettel 1:37-tel válaszolt is, de az aszfalt folyamatosan száradt, így további javulás volt várható.
A McLarennél húztak egy merészet, és mindkét versenyzőnek felrakták a piros jelzésű szuperlágy abroncsot, de a döntés kissé korainak bizonyult, amit Jenson Button nagy rutinjának köszönhetően gyorsan fel is ismert, és még időben visszaváltott, Pérez viszont csak a 15. lett, azaz a wokingiak új versenyzője nem jutott tovább a Q3-ba. A csapat elnézést kért a mexikói pilótától, amiért eltaktikázták első mclarenes kvalifikációját. Később kiderült, hogy Pérezt még egy bal hátsó defekt is hátráltatta, és emiatt sem volt már ideje taktikát váltani. A balszerencsés döntést követően a 23 esztendős tehetség már néhány ponttal is megelégedne első mclarenes nagydíján. A McLarenen kívül egyébként a Toro Rosso is belefutott a korai gumiváltás hibájába.
Pérez szenvedése közben Rosberg továbbra is intermediate gumikon visszavette elsőségét a Red Bulltól, sőt a gyorsan javuló feltételeknek köszönhetően a regnáló bajnok pillanatok alatt egészen a hetedik helyig csúszott vissza. Az első három helyen végül két Mercedes és egy Red Bull zárt Rosberg, Webber, Hamilton sorrendben, majd Button és a ferrarisok, Massa és Alonso triója következett. A hetedik helyen záró Vettel mellett még a force indiás Di Resta, valamint a két Lotus jutott tovább. Kiesők sorrendje Nico Hülkenberg, Adrian Sutil, Jean-Eric Vergne, Daniel Ricciardo, Sergio Pérez és Valtteri Bottas volt.
Az utolsó 10 perc az intermediate abroncsokon kezdődött, de hamarosan már valóban szükség volt száraz pályás gumikra. Elsőként ismét a McLaren váltott, de Button után szinte azonnal reagáltak a többiek is.
Addig hét versenyzőnek volt mért köre, a sorrend pedig Vettel, Hamilton, Rosberg, Webber, Alonso, Räikkönen és Massa volt. Vettel 1:32-es ideje természetesen gyorsan feledésbe merült a szuperlágy gumikon. Button először csak két tizeddel tudott jobb időt autózni a Red Bullnál, az ex csapattárs után érkező Hamilton viszont már bement 1:30 alá. De ez még közel sem a legjobb idő volt, hiszen rohamosan javultak a körülmények, ezáltal az utolsó másodpercekig tartott a nagy tűzijáték, aminek a végén a két Red Bull bérelte ki az első sort Melbourne-ben.
A regnáló bajnok F1-es pályafutásának 37. rajtelsőségét szerezte meg az szezonnyitó kvalifikációján, és saját csapattársának is majdnem fél másodpercet adott. Webber sosem állhatott még dobogóra hazai közönsége előtt, így egy második rajthely most jó esélyt ad számára, hogy ez a hiányosságot pótolja F1-es statisztikájában. A hajrában mindkét red bullos egy-egy gyorskört tett csak meg a szuperlágy gumikon, ezért még előnyösebb helyzetben várhatják a rajtot például a mögülük rajtoló Hamiltonhoz képest, aki eggyel több kört futott, vagyis az egyébként is extrém gyorsan elhasználódó szuperlágy gumik ennyivel használtabbak lesznek Mercedesén.
Nico Rosberg szombaton nem volt túl boldog, hogy elhalasztották a kvalifikációt, mert véleménye szerint a Mercedes remekül teljesített esős körülmények között, így jó esélyük lett volna a pole-ra is. Összességében azonban nem panaszkodhat a német gyári csapat, hiszen a slick gumikon is helytálltak pilótáik. Hamilton ugyan közel hét tizedet kapott Vetteltől, ugyanakkor sikerült maga mögé utasítania a két Ferrarit, és a harmadik rajtkockából várhatja a hamarosan kezdődő 58 körös futamot.
Az új csapatával első kvalifikációját teljesítő brit bajnok hihetetlennek nevezte harmadik helyét, és természetesen a Mercedest méltatta, mely nem csak az autóval végzett nagyszerű munkát, de mindig jó időben küldte ki versenyzőit a gyorskörök megkezdésére. Persze ex csapatáról is kérdezték Hamiltont, aki immár sokadjára is megerősítette, hogy továbbra sem bánta meg tavalyi döntését, mindemellett biztos benne, hogy a kezdeti gyengélkedés után a McLaren képes lesz összekapni magát.
A ferrarisok már egy másodpercet kaptak a Red Bulloktól, a maranellóiak két pilótája közül pedig kisebb meglepetésre Felipe Massa bizonyult gyorsabbnak, igaz csak három ezredmásodperccel. Massa és Alonso egyaránt elégedetten értékelte ezt az eredményt, hiszen a csapat egyik fő célja az volt, hogy a tavalyi egykörös tempót javítsák, azaz 2013-ban jobb helyzetből várhassák a vasárnapi rajtokat. Ez a cél egyelőre teljesülni látszik, így minkét versenyző reális eséllyel száll harcba a melbourne-i dobogós helyezésekért.
Az esőben mindvégig brillírozó Rosberg végül a hatodik helyet szerezte meg, mögüle pedig a két Lotus rajtolhat a negyedik sorból. A házon belüli csatát itt az a Räikkönen nyerte, aki tegnap nem titkolta, hogy sokkal szívesebben aludna ma reggel, de mivel muszáj kvalifikálni a futamra, így kénytelen lesz az autóban ébredezni. A Lotus versenyzőinek is egy-egy mért kör jutott a szuperlágy gumikon, és Räikkönen egy kisebb megcsúszás miatt nem volt teljesen elégedetlen ezzel a gyorskörével, az autó sebességét azonban jónak értékelte.
A top10 utolsó párosa Paul di Resta és Jenson Button lett, és ez utóbbi versenyző már három másodperccel maradt el a Red Bull sztárjától. Ehhez persze hozzátartozik, hogy az aszfalt minősége az utolsó pillanatokig rendkívül gyorsan változott, így az időzítésen is sok múlott. Ettől függetlenül tény, hogy a McLaren nagy bajban van, sőt mi több, már arról szólnak a pletykák a paddockban, hogy a csapat félredobja a 2012-es kocsihoz képest radikális változtatásokkal megszülető MP4-28-ast, és inkább visszatér a tavalyi konstrukcióhoz. Jenson Button mindössze a Q2-ben elért negyedik helyét tudta pozitívumként előhozni, miközben elismerte, hogy száraz pályán sehol sincsenek az élmenőkhöz képest. A tavalyi melbourne-i futamgyőztes jól tudja, hogy nagyon nehéz verseny vár rá, ráadásul gumikkal sem tudott spórolni, így ez sem segíthet rajta a versenyen.
Időmérő végeredménye:
Versenyző Csapat Köridő Hátrány
1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:27.407
2. Mark Webber Red Bull-Renault 1:27.827 + 0.420
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:28.087 + 0.680
4. Felipe Massa Ferrari 1:28.490 + 1.083
5. Fernando Alonso Ferrari 1:28.493 + 1.086
6. Nico Rosberg Mercedes 1:28.523 + 1.116
7. Kimi Räikkönen Lotus-Renault 1:28.738 + 1.331
8. Romain Grosjean Lotus Renault 1:29.013 + 1.606
9. Paul di Resta Force India-Mercedes 1:29.305 + 1.898
10. Jenson Button McLaren-Mercedes 1:30.357 + 2.950
11. Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 1:38.067 + 1.873
12. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:38.134 + 1.940
13. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:38.778 + 2.584
14. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:39.042 + 2.848
15. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1:39.900 + 3.706
16. Valtteri Bottas Williams-Renault 1:40.290 + 4.096
17. Pastor Maldonado Williams-Renault 1:47.614 + 4.234
18. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1:47.776 + 4.396
19. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1:48.147 + 4.767
20. Max Chilton Marussia-Cosworth 1:48.909 + 5.529
21. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1:49.519 + 6.139
22. Charles Pic Caterham-Renault 1:50.626 + 7.246
FormaNet, Varga Viktória