Az F1-es istállók bevétele 400 százalékkal nőtt az elmúlt öt évben
Ha valaki ismeri az F1 teljhatalmú urát, Bernie Ecclestone-t, az tudja róla, hogy igen sajátos, néha szinte gonoszkodó humorával nem egyszer hívta már fel a figyelmet magára. Néha nehéz megítélni, mikor beszél komolyan és mikor ironizál, egy dolog azonban bizonyos, szavaira érdemes odafigyelni. Ecclestone nemrégiben Christian Sylt-nek, az F1 pénzügyeit mélységében is jól ismerő gazdasági szerkesztőnek kijelentette: „Az F1-es csapatok több pénzt kapnak, mint az Isten.” A fehér lovag stílusát, és szigorú pénzügy politikáját figyelembe véve ez akár arcátlan kijelentésnek is tűnhet, ám a részletek ismeretében talán nem is volt vicc.
Az elmúlt hétvégén, az Ausztrál Nagydíj sajtótájékoztatóján elhangzott olyan kérdés, hogy a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben a csapatok számára mennyire nehéz szponzorokat találni a versenyzés és általában az istállók működtetéséhez.
Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke erre így válaszolt: „Nem kétséges, a világgazdaság ezt nem tette könnyebbé. Azt gondolom azonban, hogy jelenleg is van néhány pozitív jel, mert az emberek láthatják a Formula-1 stabilitását, és az elmúlt pár évben volt néhány remek világbajnokságunk. Úgy érzem, talán mi voltunk az utolsók, akiket megérintett ez a jelenlegi recesszió, de meglehet, hogy utolsókként is kerülhetünk ki belőle."
Nem kétséges, hogy a száguldó cirkusz egy drága üzlet.
"Elmondható, hogy két autóval állunk fel a rajtrácsra, idén tizenkilenc alkalommal, és ha ehhez megnézzük a költségvetést, akkor a legtöbb ember számára - összevetve az otthoni költségvetéssel - igencsak túlzó lehet. Azonban az is kétségtelen, hogy a csapatokat ezért gazdagon megjutalmazzák, de ez egy olyan téma, melyet egy sajtótájékoztatón nem szokás érinteni”- tette hozzá Whitmarsh.
Tavaly, amikor az F1-et be akarták vezetni a Szingapúri Tőzsdére, akkor a bankok elemezték a sport gazdasági helyzetét, és ezekből a jelentésekből kitűnt, hogy előző évben (2011) a csapatok az F1 bevételeiből 498,6 millió fontot (750 millió dollár) realizáltak. Ez az összeg az akkor érvényes Concorde Egyezmény alapján az F1-es bevételek 47 százalékát jelentette. Ez a részesedés az idei évtől az új, de még teljesen el nem fogadott Concorde alapján 63 százalékra nő.
A 2012-es kifizetésekről még nincs adat, mivel azt még nem hozták nyilvánosságra az F1 pénzügyi vezetői, de nem lenne meglepő, ha az előző évnél magasabb összeg lenne a csapatok bevétele, miután a Bahreini Nagydíj is visszatért a naptárba, így húsz futam biztosított bevételt a szériának.
A hétköznapi ember számára nehéz azonosulni, vagy akár beleérezni az F1-es csapatok gazdasági vonatkozásaiba, hiszen egyedül osztalék formájában 450-500 millió fontnál is nagyobb bevételt könyvelhetnek el évente. Ez az összeg az utca embere számára felfoghatatlan. Az azonban talán még figyelemreméltóbb (az F1 Group által rendelkezésre bocsájtott adatok alapján), hogy a csapatok bevétele az F1-ből öt évvel ezelőtt, még csupán 124,9 millió font (248 millió dollár) volt. Ez azt jelenti, hogy a csapatok bevétele öt év alatt 400 százalékkal nőtt az elmúlt évtizedek legnagyobb világgazdasági válsága idején.
Ezt figyelembe véve talán nem véletlen Ecclestone kijelentése.
Mielőtt az F1-es csapatok éves összköltségét megpróbálná valaki szembeállítani a bevételekkel, fontos tudni, hogy minden egyes istálló olyan gazdasági modell szerint működik, mely nullszaldóra hozza ki (néhány esetet kivéve) az istálló üzemeltetését. A gazdasági modell csapatonként ugyan eltérő lehet, ám a végeredmény a legtöbb esetben deficitmentes működést biztosít.
A szponzori támogatás természetesen nem minden. A Red Bull azzal, hogy nem hirdet az F1-ben, hanem csapatot üzemeltet, komoly nyereséget könyvelhet el, mert egy ilyen platformon, ekkora felületű és hatásfokú hirdetés éves költsége meghaladná az istálló működési költségét, a realizált bevételt figyelembe véve. (Talán nem véletlen, hogy egyre több energiaital gyártó jelenik meg a szériában, hiszen csak így tudnak a Red Bull italokkal valamelyest lépést tartani)
A Ferrari az innováció, a motorok, és természetesen a reklám alapján teszi gazdaságossá a működést, és hasonlóan az előző két csapathoz, a legtöbb istálló megtalálja a módját annak, hogy gazdaságosan, illetve veszteség nélkül tudjon működni.
FormaNet, Varga Viktória