F1 Életben maradni - Érdekes hírek a Marussia háza tájáról
Az utca embere számára a Formula-1 pénzügyei szinte beláthatatlan összegekről szólnak, és bár azt sokan nem tudják, de a mezőny csapatainak jelentős része egész évben borotvaélen táncolva igyekszik kézben tartani a költségvetés bevételi és kiadási oldalát egyaránt. Természetesen a legnehezebb helyzetben a kis csapatok vannak, főleg a mezőny végén, hiszen az utolsó istálló a bevételek elosztásánál egyetlen pennyben sem részesül. A Marussia azonban keményen küzd a fennmaradásért.
Érdekes hírek érkeztek (és érkeznek) az elmúlt időszakban az orosz licensszel induló, ám brit székhelyű istállóról. A híradások arról szóltak, hogy a donningtoni székhelyű istálló tárgyalásokat folytatott legfőbb riválisával, a Caterhammel egy esetleges egyesülésről, ezzel elkerülve azt a gyilkos harcot, melyet a tizedik helyért folytatnak, és amely helyezés még dollár milliókat jelent a csatából győztesen kikerülő istálló számára, míg a vesztes, az F1 bevételeiből egyetlen fillér nélkül marad, ezzel együtt anyagilag igen nehéz helyzetben kezdheti meg a következő szezont. Az érintettek a megbeszélések tényét nem tagadták, ám azok végül zátonyra futottak, így Ausztráliában - még ha ezt a nézők nem is érzékelik - ismét gyilkos küzdelem kezdődött a két kis csapat között.
Tavaly a HRT elvérzett, az akkor még három istálló közötti versengésben, aminek egyenes következmény volt a spanyol csapat pénzügyi okok miatti kivonulása a száguldó cirkuszból. Az idei év is rejthet hasonló kockázatot a sereghajtó alakulat számára.
A Marussiával kapcsolatosan további érdekesség, hogy jelenleg a 11 istálló közül egyedüliként, még nem írták alá az új Concorde megállapodás rájuk vonatkozó részét. (A teljes egyezmény jelenleg még nem került aláírásra, de Ecclestone a csapatokkal már megegyezett a külön alkuk során) Ennek egyik oka nem más, mint a televíziós közvetítések csapatokra vonatkozó időtartama. A hírek szerint a Marussia úgy véli, hogy a rajtrács hátsó traktusa jóval kevesebb ideig kerül a képernyőre, ami további hátrányt jelent az egyébként is nehézségekkel küszködő istállók számára, hiszen így az esetleges szponzorok is nehezebben csatlakoznak az alakulathoz, vagy kisebb a támogatás összege, a kevesebb televíziós jelenlét miatt.
A legújabb hírek szerint az alakulat nem csak a pályán, a Caterhammel vívott harcban, de pályán kívül is komoly lépéseket tesz, hogy stabilizálja anyagi helyzetét. Az alakulatnál bíznak abban, hogy a közelgő, 2014-es Orosz Nagydíj valamennyire felélénkíti majd Oroszországban az eddig meglehetősen lanyha érdeklődés az F1 iránt. Erről azt követően beszélt a csapat ügyvezető igazgatója, Andy Webb, hogy szponzori megállapodást kötöttek az egyik legnagyobb orosz fogadóirodával, a Liga Stavokkal.
„Mindenki tudja, hogy az összes F1-es csapat közül a mienk a legkisebb költségvetés, és őszintén megmondom, én erre büszke vagyok” – nyilatkozta Webb a Reutersnek, amikor formálisan aláírták az egy évre szóló támogatói megállapodást egy Moszkva központjában lévő luxushotelben.
„Csupán annak, hogy a Formula-1-ben maradjunk és fenntartsuk ezt a szintet, az ára hetente 1,25 millió font (1,89 millió dollár). Nyilvánvaló, hogy ha feljebb szeretnénk jutni, ahhoz sokkal nagyobb költségvetésre van szükség.”
A héten aláírt üzleti megállapodást már az Ausztrál Nagydíj előtt bejelentették, a támogatásért a Marussia a Liga Stavok logóit nem csak az autóin, de a csapat ruházatán, és felszerelésein is elhelyezi.
"Válságos időszak ez a Marussia számára, és minden szponzor érkezése jó hír, hozzátéve, hogy egy orosz cég érkezésének ténye ha lehet még jelentősebb tényező a számunkra, mint az a pénz, amit hoz. Az első (orosz szponzor) mindig a legfontosabb, és örülök, hogy a Liga Stavok tette meg ezt a történelmi jelentőségű lépést, mert mindig is nehéz beszállni a Formula-1-be.”
Oroszország 2014 októberében rendezi meg első F1-es nagydíját, mindössze néhány hónappal a Téli Olimpiát követően, melyet szintén a Fekete-tenger melletti Szocsiban tartanak, és egyre többen úgy vélik, hogy a verseny közeledtével egyre több orosz vállalat akar majd részt venni a világ egyik legnépszerűbb sportjában.
A Marussia korábban már azt is bejelentette, hogy egy másik támogatói megállapodást is tető alá hozott, egy szintén orosz pénzügyi bróker céggel, az InstaForexel, aki hivatalos támogatóként vett részt az istállóval, a Maláj Nagydíj hétvégéjén.
„Jelenleg Oroszországban a Formula-1 iránti érdeklődés még nagyon alacsony,de minden bizonnyal ez egyre nőni fog” – vélekedett az ügyvezető igazgató.
A Marussia 2007-ben alapított sportkocsi gyártó cégként csatlakozott az egykori Virgin Racinghez, majd 2010-ben már nem támogatóként, hanem (Richard Branson cégétől megvásárolva a csapat részvényeinek jelentős részét) tulajdonosként próbál szerencsét a szériában. A Marussia tulajdonképpen az első orosz licensszel induló csapat, aki teljes szezont tudhat maga mögött.
Az első orosz F1-es pilóta, Vitalij Petrov az idei évben veszítette el F1-es ülését, éppen a Marussia legfőbb riválisánál, a Caterhamnél, ahová az elmúlt évben néhány orosz támogatót vitt magával.
„Próbálunk minél több oroszt behozni a Formula-1-be, és minél több Formula-1-et vinni Oroszországba” – nyilatkozta Webb, akinek optimizmusra adhat okot az a tény, hogy idén a csapat az előző évekhez képest mindenképpen sokkal versenyképesebben kezdett neki a szezonnak.
„Nyilvánvalóan nem tudok Formula-1-es versenyekre fogadni, de ha olyan ember lennék, aki fogad, magunkra tennék, hogy ebben a szezonban megverjük a Caterhamet" -nyilatkozta Webb fanyar mosollyal.
"És szintén javasolnám hogy fogadni lehessen arra, a Marussia idén megszerzi első pontját"
FormaNet, Varga Viktória