F1 Tudtad ezt a Kínai Nagydíjról?
Ki nyerte az első Kínai Nagydíjat? Kiknek marad örökre emlékezetes egy-egy sanghaji versenyhétvége? Kik jubilálhattak a kínai létesítményben, vagy milyen furcsa balesetről maradt emlékezetes a 2005-ös Kínai GP? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapunk a Formula-1 hivatalos oldalának sorozatából.
- Az első Kínai Nagydíjat 2004-ben Rubens Barrichello nyerte a Ferrarival.
- Az eddigi kilenc versenyen nyolc különböző győztes született, egyedül Lewis Hamilton az, aki duplázni tudott a sanghaji versenypályán. A jelenlegi pilóták közül Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Jenson Button, Kimi Räikkönen és Nico Rosberg is nyert már futamot ezen a helyszínen.
- Konstruktőrök közül a Ferrari és a McLaren 3-3 győzelmi strigulát húzott be eddig, míg Renault, a Red Bull és a Mercedes egy-egy versenyt nyert Kínában.
- Jenson Button a kilencből öt Kínai Nagydíjon is vezette a versenyt, de Fernando Alonso az, aki eddig a legtöbb kört (összesen 480 kilométert) töltötte az élen.
- Néhány „elsőt” is elkönyvelt már a kínai létesítmény: Sebastian Vettel itt szerezte meg első red bullos rajtelsőségét és futamgyőzelmét 2009-ben. Tavaly Nico Rosberg F1-es pályafutásának első pole-ját, majd első futamgyőzelmét ünnepelhette a Mercedes színeiben. Kobajasi Kamui neve mellett egyetlen egy versenyen megfutott leggyorsabb kör szerepel, ami 2012-ben éppen ezen a pályán jegyzett a japán pilóta.
- A 2005-ös Kínai Nagydíjon Jenson Button 100. nagydíját kezdte meg. A brit végül az egy pontot érő nyolcadik helyet szerezte meg a BAR-Hondával.
- Kimi Räikkönen a Ferrari 200. Formula-1-es győzelemét szerezte meg 2007-ben Sanghajban.
- Sebastian Vettel 2009 és 2011 között zsinórban háromszor indulhatott az első rajtkockából ezen a helyszínen.
- A kínai F1-es versenyek történelmében a McLaren eddig csak két alkalommal csúszott le a dobogóról – 2006-ban és 2009-ben.
- A wokingiak szerezték eddig a legtöbb pontot itt, szám szerint 156-ot. A második helyen a Red Bull csapata áll 90 egységgel.
- Michael Schumacher itt szerezte 91. és egyben utolsó futamgyőzelmét a szériában, 2006-ban.
- Az elmúlt évek egyik legfurcsább esete is ezen a pályán történt – 2005-ben Christijan Albers (Minardi) és Michael Schumacher (Ferrari) is a bokszutcából kezdte meg versenyét, miután a felvezető körben összeütköztek.
- Az F1-es versenynaptárban öt olyan ország van, ahol a közönség még sosem szurkolhatott hazai versenyzőnek a futamon. Közülük az egyik éppen Kína, a további négy: Bahrein, Szingapúr, Korea és Abu Dzabi.
- Az egyetlen kínai versenyző, aki részt vehetett egy F1-es hétvégén, az Ma Qing Hua volt, aki tavaly összesen négy szabadedzésen vezethette a HRT autóját, most pedig a Caterham tartalékpilótája.
- A sanghaji versenypályán, a 13 és 14-es kanyar között található a versenynaptár egyik leghosszabb egyenese, ami pontosan 1300 méter hosszú. A Renault számításai szerint a pilóták a kör 49 százalékában nyomhatják tövig a gázpedált.
- A legutóbbi öt Kínai Nagydíjból négyet Mercedes motorral hajtott versenyautó nyert.
- Tavaly és tavalyelőtt is 23 versenyző ért célba a sanghaji futamon. A rekordot a 2011-es Európa nagydíj tartja, ahol 24 versenyző látta meg a kockás zászlót. Idén ez a rekord nem lesz veszélyben, hiszen jelenleg 22 versenyautó sorakozik fel a rajtrácsra.
- A Kínai Nagydíjak történelmében a legnagyobb időkülönbséggel megszerzett rajtelsőséget Sebastian Vettelt jegyezte 2011-ben. A Red Bull klasszisa több, mint hét tizedmásodperccel előzte meg a második leggyorsabb kört futó Jenson Button McLarenjét.
FormaNet, Varga Viktória