2013. ápr 20.

F1 Boullier: A Red Bullt ismerve, Kimi nem lenne ott boldog

írta: FormaNet
F1 Boullier: A Red Bullt ismerve, Kimi nem lenne ott boldog

Kimi Räikkönen tavalyi visszatérése és a világbajnoki pontversenyben megszerzett harmadik helye annak ellenére is meglepetés volt, hogy a finn klasszis felé megfogalmazott elvárások igen nagyok voltak. Ennek következtében nem véletlen, hogy sokan úgy gondolják, a jégember idén komoly kihívója lehet a világbajnoki címnek. Eddig mindenesetre beváltotta a hozzáfűzött reményeket, hiszen jelenleg mindössze három pontos lemaradással Sebastian Vettel mögött, a második helyen áll a bajnoki tabellán, és a Lotus csapatfőnöke, Eric Boullier reális  esélyt lát arra, hogy a 2007-es világbajnok az egész szezonban harcban lehet a vb trófeáért. Ami Red Bull és Kimi esetleges közös jövőjét illeti, a csapatfőnök úgy látja, Vettel és Räikkönen nem lenne túl jó párosítás, ugyanakkor azt is tudja, hogy ha egy versenyző egyszer menni akar, akkor nincs értelme visszatartani. 

boullier - kimi.jpg

Eric, Kimi ismét bizonyítja, hogy minden pénzt megér. Hogyan akarjátok a jövőben megtartani, ha igazak a pletykák, hogy a Red Bull kivetette rá a hálóját?

Eric Boullier: Nem az a kérdés, hogy hogyan tartsuk meg őt, mintsem inkább az, hogy akar-e maradni. Ez a valódi kérdés. Biztos vagyok benne, hogy számtalan csapat figyeli őt. Egy dolog világos: Kimi nem azért tért vissza a Formula-1-be, mert pénzre volt szüksége, azért van itt, mert versenyeket akar nyerni. Ráadásul olyan körülmények között akar nyerni, ahol jól érzi magát. Lehet, hogy Mr. Mateschitz arról álmodik, hogy a csapatában tudhassa, sőt lehet, hogy egyszer majd meg is szerzi, de végülis Kimi az, aki el fogja dönteni, mit akar tenni. A Lotusnál a csapat úgy épül köré, ahogy ő azt szeretné, és olyan autót kapott, amivel győzni tud. Éppen ezért miért kellene neki Vettellel szemben versenyeznie a Red Bull Racingnél?

Mi történne, ha Kimi Sebastiannal egy csapatban versenyezne? Milyen kép van erről Ön előtt?

EB: Azt hiszem, egyikük nem lenne boldog.

És van tippje arra, hogy ki nem lenne az?

EB: Amennyire ismerem a Red Bullt, valószínű, hogy Kimi.

Voltak olyan találgatások, hogy Mark Webber a szezon közepén esetleg csapatot vált. El tud képzelni egy ilyen pilótacserét?

EB: Nem, ilyen terv nincs. Teljes egészében arra összpontosítunk, hogy mindent megadjunk a pilótáinknak, - különösen Kiminek - hogy biztosítsuk azt, hogy harcolni tudjunk a világbajnoki címért. Kimi már nem egyszer bizonyította, hogy mennyire képes húzni a csapatot. Tavaly a harmadik helyen végzett, annak ellenére, hogy két évig távol volt, és az idei szezon is fantasztikusan alakul a számára. Remek versenyző, kiváló pilóta, és kitűnő hajrázó is egyben.

A média címoldalakon nyitott össztüzet Sebastian Vettelre, miután nem követte csapata utasítását. De Kimi is egy olyan ember, aki szeret a saját elképzelései szerint cselekedni az autóban is. Hogyan kezelik ezt együtt?

EB: Ne higgyetek el mindent, amit olvastok (Nevet) Beszéljünk nyíltan: bizonyos ponton Kimi igenis követi a csapat utasításait. Meglehetősen nehéz megválaszolni ezt a kérdést, és valójában kicsit ugrattam is Kimit Vettel dolgai miatt...De nézzük kissé más nézőpontból: Malajziában Sebastian részéről ez egy szándékos cselekedet volt.  ami Kimit illeti, neki egy sajátos személyisége van, ám belőle sohasem hiányzik a tisztelet. Lehet, hogy néha azt csinál, amit akar, de a tiszteletet mindig megadja a csapat felé.

Hogy magyaráznád, hogy Kiminek 49 pontja van, míg Romain Grosjeannak csak 11? Ez elvárható különbség lenne kettőjük között?

EB: A dolog jelentős részben abból a tényből ered, hogy Kimi tavalyhoz képest is javított a sebességén, már most, a szezon elején. Romain kissé még küzd a 2013-as gumikkal, hogy a legtöbbet tudja kihozni belőlük mind egy körön, mind pedig hosszútávon.

Sok csapat panaszkodott a Pirelli 2013-as abroncsaira, ám a Lotus nem hallatta hangját. Van a Lotusnak valami titka, hogyan kell használni ezeket a gumikat?

EB: Nincs semmi titok. A különbség a panaszkodó csapatoknál – főleg egy csapatnál – hogy nem vették figyelembe, hogy az abroncsok is részei annak a csomagnak, ami a hétvégeken a teljesítményt biztosítja. Ez minden.

Akkor tehát mi lehet a különbség a Lotus, és mondjuk a Red Bull, vagy a Mercedes koncepciója között?

EB: Meg lehet tervezni az autót teljes mechanikájával, és nem csak az aerodinamikára összpontosítva, vagy meg lehet úgy is építeni egy autót, hogy bizonyos pontig figyelmen kívül hagyod a mechanikát, és főleg az aerodinamikára fókuszálsz. A Red Bullnál valóban extrém erős az aerodinamikai oldal.

A múltban a Lotusra jellemzőek voltak az igencsak extrém kialakítások. Tanultak az eddigi tapasztalatokból, és azért döntöttek a kicsit konzervatívabb megoldások mellett?

EB: 2011-ben egy innovatív módot próbáltunk alkalmazni, de azért ez még távol áll attól, hogy extrém.

A Pirelli azt ígérte, hogy Barcelonától lesznek bizonyos apróbb változások. Amennyiben a körülmények nem sokat változnak, ez automatikusan jelentheti azt, hogy Kimi továbbra is harcban lesz a világbajnoki címért?

EB: Nem tudom. Erről még túl korai beszélni. Azt gondolom, ahhoz, hogy mindent megértsünk ami történik, ahhoz meg kell várni, hogy Európába megérkezzünk. Azt már tudjuk, hogy versenyképesek vagyunk, elég gyorsak vagyunk ahhoz, hogy dobogón fejezzük be a versenyt, sőt nyerjünk is, de nem mernék ennél többet előre megjósolni. Természetesen sok ambíció van bennünk. (Nevet)

A címért való harc mennyire befolyásolja majd a 2014-es autó fejlesztésére való összpontosítást? Más csapatoknál több forrást bocsájtanak rendelkezésre. A Lotus is képes lesz erre?

EB: Ez egy póker játszma. Csak meg kell nézni a 2013-as autókat. Blöffölni kell.(Nevet) Nagyobb nyomást tudunk helyezni az olyan nagy csapatokra mint a Ferrari és a Mercedes, mert mindketten motor és karosszériagyártók is egyben, ezért majd dönteniük kell, hogy mikortól fókuszálnak a 2014-es autóra. Ahogy mondtam ez egy játszma.

Mikor láthatunk majd valamennyi teljesítmény csökkenést amiatt, hogy elkezdődik a 2014-es kocsi fejlesztése?

EB: Nem gondolom, hogy ez látható lesz. Előbb utóbb mindenki váltani fog a 2014-es autóra, éppen ezért mindenkinél hasonlóan fog csökkenni, így minden ugyanúgy marad.

Mikorra várja ezt a váltást?

EB: Azt gondolom, hogy a nyár végére.

Az az álma, hogy nyomás helyez a közvetlen riválisokra mit jelent az Ön számára? Kimi bajnokságban elfoglalt harmadik helye tavaly meglepetés volt, idén jobbat vár tőle?

000 facebook_banner.jpg

EB: Azt gondolom, igen. Három versenyt követően ilyen jó eredményekkel úgy vélem, képes rá. Ahogy ő is mondta - és én is így gondolom - képes lesz a tavalyinál jobb helyen zárni.

Kiderült már, hogy mivel lehet motiválni Kimit?

EB: Igen.

Megosztaná velünk ezt a titkot?

EB: Egy autóval, amivel képes harcolni a győzelemért. Ez elég világos és egyszerű.

De a szerződése szezon végén lejár…

EB: Igen, ez így van.

Mikor kezdődnek majd meg a tárgyalások az új szerződésről?

EB: Már beszélgetünk róla. Tökéletesen illeszkedik a csapatba, és boldog lennék, ha hosszútávon megtarthatnánk, ha ő is így akarja. Ki kell javítanom magam: amit most csinál, azzal hosszútávon illeszkedik a csapatunkhoz.

És baj lenne, ha elmenne? Hiszen nincs egy második Kimi Räikkönen…

EB: Nem, nem lenne baj, mert ha el akarna menni, akkor semmi értelme nem lenne visszatartani.  Ne felejtsük el, a Formula-1-ben dolgozó emberek nagyon nehezen kezelhetők, mert rendkívül szenvedélyesek. A versenyzőket ha lehet még bonyolultabb kezelni, és Kimi ezeknek is a csúcsán van. Félre ne értsenek, nem azt mondom, hogy nehéz, de ha el akarna menni, akkor értelmetlen lenne maradásra bírni, hiszen fejben akkor már teljesen máshol járna. Mi ebben annyit tehetünk, hogy egy olyan környezetet biztosítunk számára, ahol maradni akar.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

lotus forma-1 kimi raikkonen eric boullier formula-1