F1 McLaren: Mindkét versenyzőnek ártott volna a csapatutasítás
A Bahreini Nagydíj számtalan élvezetes csatát hozott a mezőny lekülönbözőbb részein, de amit sokáig emlegetni fog a szurkolók népes tábora, az minden bizonnyal a McLaren házi versenye lesz. Jenson Button, és Sergio Pérez kerék-kerék elleni harca igazi példája volt a McLaren filozófiájának, mely szerint hagyni kell a pilótákat versenyezni. Szinte természetes, hogy a futamon, és azt követően volt némi feszültség Button és Pérez között, sőt a pitwallon ülő csapatfőnök, Martin Whitmarsh arca is elkomorodott pár alkalommal, ám a nézők csak nyertek ezzel a csapaton belüli küzdelemmel. A McLaren sportigazgatója, Sam Michel az két pilóta rivalizálásáról, és az utóhangokról is nyilatkozott.
A Maláj Nagydíjon a Red Bull pilótáinak egymás elleni rivalizálását láthattunk, bár annak az esetnek egészen más volt a végkicsengése. Bahreinben a McLaren volt a soros, hogy bizonyítsa a Formula-1 egyik legnagyobb, ám igaz közhelyét, mely szerint a csapattárs mindig a legnagyobb ellenfél.
Button és Pérez ádáz küzdelmét látva a wokingiak jól tudták, hogy igen nehéz helyzetbe kerültek, sőt a harc hevében még a két kocsi is összeért, de szerencsére nem történ különösebb baj. A csapatrádió azonban izzott, mert az F1 legtapasztaltabb pilótája, Button úgy gondolta az autók összeérését követően, hogy fiatal csapattársa átlépte az a határt, melyet egészséges csapaton belüli küzdelemnek lehet nevezni. A McLaren tehát bajban volt, mégpedig abban a tekintetben, hogy szükséges lehet-e a bokszból történő beavatkozás.
A heves érzelmek talán lenyugodni látszanak, és bár a futamot követően a két pilóta még egymásra mutogatott, azzal vádolva a másikat, hogy túl agresszív volt, hétfőn Sam Michael már arról beszélt, hogy sikerült kettőjük között tisztázni a helyzetet.
Milyen volt Jenson Button és Sergio Pérez hangulata közvetlenül a Bahreini Nagydíj után?
Sam Michael: Rögtön azután, hogy befejezte a versenyt, Jenason interjút adott a nagy tv társaságok riportereinek, mint mindig, amikor véget ér egy nagydíj. Kissé frusztrált volt, a Checóval (Pérez) vívott hosszú csatát követően, ami valamelyest visszafogta a futamon, és úgy vélte, hogy Checo alkalmanként túlzottan is erőszakos volt. Ennek következtében, a tévék élő műsorában erős megjegyzéseket is tett csapattársára.
Ám Jenson, mint egy igazi profi, pár perccel később (azt követően, hogy Martin (Whitmarsh) is csatlakozott hozzá, egy hosszabb, verseny-utáni elemző interjúban, melyet a SkySports-nak adtak) már sokkal diplomatikusabban fogalmazott.
Elismerte, hogy Checo nagy versenyt futott, és fontos pontokat gyűjtött a csapatnak, de az interjúban megismételte aggályait Pérez pályán történt viselkedésével kapcsolatban, bár akkor már sokkal nyugodtabb hangulatban, mint amilyenben közvetlenül a verseny után volt.
Checo, akinek nehéz hétvégéje volt Sanghajban, érthető módon nagy lendülettel futott erős versenyt Bahreinben, sikeresen véghezvitt remek előzési manővereket, megelőzte a ferraris Fernandót és a verseny végén Red Bullban ülő Markot is, és látható volt a tv interjúk során is, hogy ezzel az eredménnyel nagyon elégedett.
Te, vagy Martin Whitmars beszéltetek már Jensonnal, vagy Checóval a versenyen történt eseményekről?
SM: Igen, természetesen, annak érdekében, hogy mindenki világosan megértse a továbbiakban a dolgot. Jensonnak, és Checónak is lehetősége volt, hogy elmondja a véleményét nekünk, és mi is elmondtuk a csapat álláspontját. A helyzet teljesen világos: A McLaren lehetővé teszi mindkét pilóta számára, hogy keményen, és fair módon harcoljon, ezért a versenyzőknek tiszteletben kell tartani ezt a bizalmat, amiért a csapat engedi ezt számukra. Ez egy jó beszélgetés volt, és Jenson illetve Checo nem indulatosan beszélte meg a felmerült kérdéseket, és részben a viszony is rendeződött közöttük.
Emlékezzünk arra, hogy Checo nagymértékben elismeri Jenson képességeit, hozzáértését, és tapasztalatát, és lelkesen tanul tőle, miközben Jenson valóban kedveli új csapattársát, és tisztában van a tehetségével. Kapcsolatuk még csak négy futamra tekint vissza, de az már most világos, hogy jól összeillenek, és ezzel komoly erőt képviselnek.
Sóval mindkét pilóta úgy véli, hogy a verseny egy kicsit szoros volt csapaton belül?
SM: Igen, így gondolják. Checo érthetően elégedett volt a teljesítményével, de elismeri, hogy voltak pillanatok, amikor túlzottan is közel került csapattársához. Hasonlóképpen Jenson is elismeri, hogy verseny közben kissé durván reagált az eseményekre. Közösen visszanéztük az összes részletet, pontosabban a vitatott részeket, hogy elkerüljük a további vitát. A csapatnak is el kell fogadnia, hogy a csapatutasításnak egyik pilóta számára sem lett volna jó hatása, annak ellenére, hogy a bokszutca falán jól láttuk az egyre intenzívebben kibontakozó csatát kettőjük között, bár az elfogadhatatlan, hogy ennyire veszélyes volt ez a stratégia.
De ez mindig is ilyen volt a McLaren autóversenyein, és ilyen is lesz. Volt néhány izgalmas pillanat a modern nagydíjak időszakában, melyről a McLaren versenyzői gondoskodtak, például Ayrton (Senna) és Alain (Prost) nagyokat harcoltak egymással a pályákon a 80-as évek vége felé, és Ron (Dennis) abban az időben sem adott ki csapatutasítást.
Jensonnak, és Lewisnek is volt néhány szép csatája az elmúlt három évben, és bár okoztak néhány körömrágós pillanatot a bokszban, akkor sem avatkoztunk bele. És ez így helyes.
Ilyen módon, mindent figyelembe véve káros hatása lett volna a pilótáink számára, ha vasárnap olyan utasítást adunk, hogy ne versenyezzenek egymással. Hogy egyértelmű legyen, én nem azt mondom, hogy soha sem lesz olyan forgatókönyv a jövőben, hogy nem alkalmazunk csapatutasítást, bizonyos körülmények között, mint például a megbízhatóság, hogy egy példát mondjak. Egy ilyen esetben azonban valószínű, hogy mindkét pilótánk tisztában lenne az adott helyzettel, és megértenék, vagy ha ez nem tudatosodna bennük a verseny alatt, akkor a csapat ezt határozottabban magyarázná el számukra a versenyt követően. De vasárnap nem ez volt a helyzet, így a csapat érdekében nem volt szükség erre.
A Formula-1 a motorsport versenyről, és a versenyzésről szól, és ez a legfontosabb kifejezés ebben az összefüggésben. Ez az, amiért 100 milliók hangolódnak rá, és megnézik az összes nagydíjat a tévében. Ez az, amiért ennyire népszerű a Formula-1, ezért szerettünk bele már gyerekként, és ez az, amiért a McLaren még mindig versenycsapatként működik.
Egyértelmű, hogy Checo és Jenson is így akarja. Mindketten úgy jöttek a McLarenhez, hogy megértették, versenyezni tudnak, és ebben a tekintetben csapattól minden támogatást meg is kapnak.
Sajnálom, de vissza kell kanyarodnom egy dologhoz. Checo az nyilatkozta, hogy az a mozdulat mindkettőjük versenyének véget vethetett volna, így ez talán annak az elismerése, hogy kissé túlzásba vitték a kettőjük közötti versenyt.
SM: Nem kell Checo megjegyzését teljesen komolyan venni, és figyelembe kell venni, hogy ezt közvetlenül a verseny után mondta. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ő egy fiatal forrófejű srác. Még csak 23 éves. Eddig 41 nagydíjon indult, és még nem sikerült győznie. Eddig mindössze három versenyen állt fel a dobogóra.
Ezzel szemben Jenson 33 éves. 232 nagydíjon indult, és 15 alkalommal győzött. 49 alkalommal állhatott dobogóra. Ja, és persze, ő egy világbajnok. Kor és a tapasztalat tekintetében óriási közöttük a távolság. De Checo gyors és tehetséges, és Jenson jó példa számára, hogy folytassa a megkezdett tanulási folyamatot.
Mi – Martin, és mindenki a McLarennél – elégedettek vagyunk velük. Azért szerződtettük Jensont és Checót, mert Jensont és Checót akartuk. Ők versenyzők, és mi azt akarjuk, hogy versenyzők is legyenek, így ebből az álláspontból logikusan következik, hogy azt várjuk tőlük, hogy versenyezzenek. És azt akarjuk, hogy ezt tudják is.
Hogyan foglalnád össze Checo teljesítményét a McLarennél töltött négy nagydíj után?
SM: Melbourne volt Checo első versenyhétvégéje a McLarennel, amikor szombaton, és vasárnap is vegyes időjárási körülmények voltak. Jensonnal összehasonlítva tiszteletreméltó volt a sebessége, de az Albert Parkban nem voltunk különösebben versenyképesek. Sepangban az autójával technikai probléma volt, ennek ellenére is pontot szerzett. Sanghajban gyors volt, de nem sikerült a pontokért versenyeznie, az abroncsok kezelése miatt. Így érkeztünk Bahreinbe, ekkora már sok időt töltött velünk, és ekkora már elemeztük az adatait a mérnökeivel. Arra utasítottuk, hogy keményen összpontosítson a versenyteljesítményre, különösen az időmérő alapján. Az egész hétvégét figyelembe véve ő pontosan azt tette, amit tanácsoltunk neki, és magához képest nagyszerű eredményt ért él, és szerzett nyolc értékes pontot a csapatnak.
FormaNet, Varga Viktória