Briatorénak nem éri meg visszatérni az F1-be
A korábbi Formula-1-es csapatfőnök, Flavio Briatore kijelentette, semmi okot nem lát arra, hogy visszatérjen a száguldó cirkusz világába. Az olasz üzletember szerint semmi nem olyan már, mint régen, fölösleges pazarlások mennek, és nem éri meg anyagilag a szériában szerepelni. Az F1 Racingnek adott exkluzív interjúban Briatore többek között fizetős versenyzőkről, a felesleges motorformula-váltásról és a költségsapka fontosságáról is beszélt.
Az egykori benettonos és renault-s csapatfőnök, Flavio Briatore még a 2008-as „crash-gate" botrány miatt szállt ki a Formula-1 világából, ám azóta már sok víz lefolyt a Dunán, és például egykori munkatársa és szövetségese, Pat Symonds (akit öt évre eltiltottak az F1-től) például visszatért, és jelenleg a Marussia csapatot erősíti. Briatore azonban nem tervez ilyesmit, mert úgy véli, anyagilag semmi értelme nincs.
„Nem hiszem, hogy visszatérek” – mondta az F1Racingnek.
„Van egy hároméves fiam, napi 20 órát dolgozom a különféle vállalkozásaimban, különböző beruházásokon és különböző dolgokon, és nagyon boldog vagyok Monacóban és Amerikában is. A Cipriani éttermem például a legnépszerűbb Monte Carlóban.”
„A Formula-1-ben töltött 20 évem alatt összességében hét bajnoki trófeát nyertem két különböző csapattal, és két csillagot - a nagy Ayrton Senna után - fedeztem fel Schumi és Fernando személyében. Tudom, hogy jelenleg mi történik a sportban, és tudom, hogy anyagilag nem éri meg. Szóval nincs okom arra, hogy visszatérjek” – árulta el az olasz üzletember, aki Mark Webber menedzsereként azért továbbra is kötődik a cirkuszhoz, és az F1 nagyurával, Bernie Ecclestone-nal is rendszeresen tartja a kapcsolatot.
„Sokat beszélek Bernie-vel, sőt minden nap beszélek valakivel az F1-ből. Folyamatosan tartom a kapcsolatot, így sosem maradok le semmiről.”
A 63 esztendős olasz nem tagadja, a Formula-1 még most is nagyon izgalmas számára, ezzel együtt viszont egyre több problémát tapasztal ebben a sportban, természetesen elsősorban a piszkos anyagiak miatt. Ennek egyik hozamaként az elszaporodó fizetős pilóták problémájáról is kifejtette nem éppen pozitív véleményét.
„Az F1 izgalmas, de azt hiszem jelenleg az egyik probléma, hogy 3-4 csapat fizeti a versenyzőjét, a többieknél pedig a versenyző fizet.”
„Mivel a versenyző befizeti magát, így nem vagyok benne biztos, hogy végül a legjobb pilóták kerülnek fel a Formula-1-be. Még sosem láttam olyan fizetős versenyzőt, aki különösen gyors lett volna. A legtöbb helyen egy pilóta része a költségvetésnek. Korábban nem ez volt a helyzet. Mi még a Benettonnál is fizettünk a pilótáinknak. Talán nem olyan sokat, de fizettünk. Egy olyan csapat, mint a Jordan, legalább egy pilótát fizetett. Most egészen más a helyzet. A mi költségvetésünkben a pilóta mint költség szerepelt, most pedig – az első négy csapat kivételével – a bevételi forrás oldalon állnak.”
Természetesen az ex csapatvezető is a dolgok legfőbb problémájának a költséges csapatműködtetést tartja, és a költségsapka bevezetését támogatók táborát erősíti.
„Már nagyon sokat beszéltünk erről, és a probléma mindig ugyanaz: egy csapat működtetése csillagászati összegekbe kerül.”
„Van a Ferrari, a Red Bull, a McLaren és a Mercedes, akik nagyon jelentős költségvetéssel bírnak. Az előző évben pár alkalommal a Lotus megmutatta, hogy nagyon alacsony költségvetéssel is meg lehet verni a nagy csapatokat. És néha a Sauber és a Force India is bekerül a top4 csapat közé. Nem értem, hogy egy 200 millió dollárból (költségvetés) gazdálkodó csapat mérnökei mit éreznek, amikor egy 90 millió dollárral kisebb pénzzel gazdálkodó csapat gyorsabb náluk. Össze kellene omlaniuk. Ez volt a történet a Benettonnal is - világbajnokságot nyertünk sokkal kevesebb pénzből, mint a top csapatok.”
„Így miért is ne lenne lehetséges a költségsapka? A top csapatok hihetetlen mennyiségű pénzt költenek, csak meg kell nézni, hogy kb 170 ember dolgozik az aerodinamikán. Ez nem a pilóták világbajnoksága, ez a szélcsatornák világbajnoksága. Oké, hogy a csapatok számára a bevétel nagyon fontos, de bármennyi is legyen ez az összeg, úgy is elköltik, vagyis ebben a tekintetben nincs különbség. A legrosszabb szó, amit a Formula-1 ismer, az a költségvetés. Jelenleg, ha azt mondod itt az embereknek, hogy a ti költségvetésetek 10 egység, azt a következő napon már el is költötték.”
„Szóval a FOTA mondjuk kicsit odafigyelhetne a szélcsatorna használatára. Mondjuk nem 300 órát, hanem csak 50 órát tesztelhetnének benne a csapatok. Miben változna bármi is, ha mindenki számára ugyanaz lenne a helyzet? Csak abban, hogy egy csomó pénzt megtakarítanának.”
Briatore szerint a költségsapkából a nézőknek semmi hátrányuk nem származna, hiszen őket csakis a pályán zajló csaták érdeklik, és nem a szélcsatornában történő dolgok. Véleménye szerint ugyanez a helyzet a motorokkal is, és egyáltalán nem érti, hogy miért kell váltani új motorformulára.
„Évekig küzdöttem a motorok befagyasztásáért. Az én ötletem volt, én szorgalmaztam Max Mosley-nak, és végül keresztülvittük. Hihetetlen megtakarítást jelent mindenki számára. Nem értem mi a baj a jelenlegi motorokkal, hiszen a F1 hihetetlenül szoros és versenyképes. Miért kell a motorokon változtatni?”
A közúti autók elvéhez kapcsolódó magyarázatokat mindenesetre teljesen ésszerűtlennek tartja, mert úgy véli, az emberek egyáltalán nem kapcsolják össze a Formula-1-et a közúti autókkal.
„Ha DTM-et nézünk, akkor fel tudjuk ismerni az Audit, a Mercedest, stb. De ha minden F1-es kocsit feketére festenénk, nem tudnánk megmondani, hogy ez egy Ferrari, egy McLaren vagy egy Force India. A Formula-1 a versenyről szól. Marketing szempontból talán beszélni kell a motorokról is, és tenni is lehetne valamit, de hogy őszinte legyek, nem értem, hogy az F1-es motort miért kell kapcsolatba hozni a közúti kocsival? A nézőket nem az utcai autók érdeklik. Ők csak a pilóták közötti csatákkal foglalkoznak. Néhány veterán újságíró kivételével az emberek 99.9 százalékának teljesen mindegy, hogy milyen motorral versenyeznek.”
FormaNet, Varga Viktória