2013. máj 11.

F1 Spanyolországban is központi kérdésé váltak a Pirelli abroncsai

írta: FormaNet
F1 Spanyolországban is központi kérdésé váltak a Pirelli abroncsai

A Pirelli abroncsai ismét központi kérdéssé váltak a Spanyol Nagydíjon, azt követően, hogy az olasz cég engedve bizonyos nyomásnak, négy nagydíjat követően megváltoztatta a kemény keverékű abroncsok összetételét. Az első két szabadedzés alapján ugyan még nem egyértelmű, hogy kinek jelenthet előnyt a változtatás, az azonban Barcelonában kiderült, hogy az idei fehér jelzésű közepes gumik gyorsabbak, mint a tavaly használt sárga jelzésű lágy keverékek.

pirelli közepes 2.jpg

A pénteki első szabadedzésen a nedves időjárási körülmények miatt nyitva marad az egyik nagy kérdés, mégpedig, hogy mennyit változott az új kemény keverékű abroncs az előzőhöz képest. Igazi választ végül a második edzés sem adott, sőt sokan úgy vélik, csak a versenyen dől majd el, mely csapatok, pilóták számára jelenthet előnyt a változtatás.

A Pirelli állítja, hogy a változtatás minimális, ám a kétkedők szerint az mindenképpen a Red Bull számára hozhat előnyt, nem mellesleg az energiaitalosok lobbiztak leghevesebben a gumibeszállítónál.

Csütörtökön Sebastian Vettel így próbálta megvédeni csapatát a gumikérdés kapcsán felmerülő kritikáktól.

„Biztos, hogy nagy odafigyelést igényel, és vannak emberek, akik sztorit próbálnak meg ebből csinálni, de azt gondolom, ha végignézzük, a teljes mezőny szenved a gumikkal. Ez nem titok, hogy nem csak mi.”

Felipe Massa is elismerte, hogy számára is fontos volt, hogy változtassanak az idei abroncsokon. (erről itt olvashattok)

Mark Webber is hasonlóan gondolja, mint csapattára: „Mindenki számára előnyös, ha (az abroncsoknak) jobb a működési tartománya, és azt könnyebb elérni.”

Arctica sportnapszemüveg

Nem minden istálló gondolja azonban ezt így, a Lotus és a Force India azért próbált lobbizni, hogy ne változtassanak a tavalyi abroncshoz képes valamivel lágyabb keveréken.

„Általában ha a gumik lágyabbak, mi jobban tudunk velük dolgozni” – vélekedett az ügyről Kimi Räikkönen.

Adrian Sutil szerint számukra is megfelelő volt a régi abroncs: „Biztos, hogy néhány csapat jobban akarta az új keveréket, de mi jól megvoltunk a régivel is. De ez egy új kihívás, és majd meglátjuk, ki tudja gyorsabban használni ezeket.”

A tegnapi második szabadedzésen ugyan nem derült ki, hogy kinek jelent majd egyértelmű előnyt az új keverék, azonban érdekes tény látott napvilágot. Az idei közepes keverékű abroncsokon gyorsabb köridőt lehet futni, mint a 2012-es lágy gumikon.

Vettel most a leggyorsabb körét a fehér jelzésű közepes gumikon futotta meg, ideje 1: 22.808 másodperc volt, míg a tavalyi második szabadedzésen, a lágy keveréken 1:23.399 másodperccel futották a legjobb időt.

A Pirelli motorsport igazgatója, Paul Hembery az első nap tesztjei után így nyilatkozott:

„Az európai szezon első versenye mindig a legjelentősebb, mert a legtöbb csapat ide hozza az első jelentős fejlesztéseket. Ez alól a Pirelli sem kivétel, a kemény keverékű abroncsok legújabb verzióját hoztuk Spanyolországba, csapatonként két próbakészlettel együtt.”

„Az eső miatt nem rendelkezünk még teljes körű adatokkal, de a pilóták első visszajelzései az új kemény gumikról, rendkívül pozitívak.”

000 facebook_banner.jpg

„A pálya jelentősen javulni fog még, eddig a két keverék (közepes és kemény) között  egy másodpercnél is kisebb különbséget láthattunk, és nagyobb kopást, ami várható is egy olyan agresszív pályán, mint a barcelonai, de arra számítunk, hogy ez csökken a hét további részében, mert (a pálya javulása) hatással lesz a gumikopásra is.”

"A szombati szabadedzést és időmérőt követően pontosabb előrejelzést is tudunk majd adni. A második edzés végén valami hiba történt a Force Indiánál, Paul di Resta autóján, az említett közepes abronccsal, amit teljes mértékben ki fogunk majd vizsgálni” – utalt Hembery a tegnap történt esetre, amikor is a skót pilótának meg kellett állnia, mert  bal hátsó abroncsának levált a futófelülete, amikor magas üzemanyag terheléssel tesztelte autóját.  

„Bármi is volt az ok, ilyet nem szeretnénk látni, és ha már birtokába leszünk minden adatnak és ténynek, akkor majd eldöntjük, hogy kell-e további változtatás az abroncsoknál, hogy elkerüljük az ilyen problémákat” – nyilatkozta a Pirelli szakembere.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

pirelli forma1 autósport motorsport formula-1 gumikeverékek spanyol nagydíj 2013