2013. máj 24.

F1 Vettel: Vissza kéne térni a jó öreg autóversenyzéshez

írta: FormaNet
F1 Vettel: Vissza kéne térni a jó öreg autóversenyzéshez

A bajnokság éllovasa, Sebastian Vettel a monacói hétvége első napját egy szerény kilencedik hellyel zárta, és nem is tagadja, közel sem indult tökéletesen a Red Bull versenyhétvégéje. A német bajnok ettől függetlenül teljes nyugalommal folytatja a munkát, és biztos benne, hogy a szombat délelőtti szabadedzés elegendő lesz számukra ahhoz, hogy felzárkózzanak és a rendkívül fontos kvalifikáción a pole pozícióért harcoljanak. A Formula-1 hivatalos oldalán megjelent interjúban természetesen újra szóbakerültek a Pirelli abroncsok is, és a német versenyző egyetért főnökével abban, hogy ilyen feltételekkel már nem a versenyzésről szólnak a hétvégék, és eltűnnek a sportból az olyan alapfogalmak, mint gyorsaság, vagy éppen bátorság. 

sebastian vettel - monaco.jpg

Sebastian, volt azért egy kis mosoly az arcodon csütörtökön?

Sebastian Vettel : Mindig van – nem csak most. De ha a kérdés a csütörtöki teljesítményünkre irányul, azt mondanám, hogy nehéz lenne megmondani, hol is vagyunk jelenleg. A délelőtti szabadedzés után kicsit változtattunk az autón, ezért is futottunk csak egy órát a délután folyamán, és a lágyabb abroncsokra már nem sok időnk jutott. Szóval mindent összevetve nem éppen ideális a helyzetünk, de a jó hír az, hogy az autónk gyors, amint minden összeáll. Ez most már csak rajtunk múlik.

Volt valami konkrét probléma ami hátráltatott?

SV: Nem használtam a KERS rendszert, de csak biztonsági okokból.

Miben reménykedsz az időmérőn?

SV: Hogy őszinte legyek, egyenlőre fogalmunk sincs, hogyan alakul majd a szombati időmérő. De a szombat délelőtti edzésen remélhetőleg elég időnk lesz arra, hogy megfelelően beállítsuk az autót. Valóban kicsit szerencsétlenül jött ki, hogy csütörtök délután nem tudtunk többet futni, amiben a piros zászló sem segített, de ez a Red Bull csapat, és mi mindig megtaláljuk a választ a legkeményebb kihívásokra is. Lesz egy teljes napunk arra, hogy kielemezzük az adatokat, és kitaláljuk, hogyan közelítsük meg a szombati időmérőt és a vasárnapi versenyt.

2011-ben futamgyőzelmet arattál, vagyis tudod milyen érzés nyerni ezen a különleges pályán…

SV: Az igazság az, hogy ez csak egy verseny a 19 közül, de persze ezzel együtt van benne valami különleges. Hol máshol fordul elő az, hogy a társaság szeme mindig a minket körülvevő falakon van?

Melyik az a rész a pályán, ahol kicsit összerándul a gyomrod?

SV: Amikor megérkezünk a Casinóhoz - és az egész Casino rész. Megérkezünk hetedik sebességi fokozatban egy bal-jobbos fordulóhoz, majd szinte vakon repülünk át rajta. Természetesen tudjuk, hogy mi következik, mégis küzdelmes dolog. Ez nem az a rész, ahol időt nyerhetsz vagy veszíthetsz a kvalifikáció tekintetében. Erre van más rész, ami technikailag sokkal igényesebb, és nagy különbségeket lehet elérni a gyorskörben. Ilyen például az alagút előtti kanyar, vagy az Uszoda sikánja. Ezek a legfontosabb részei a pályának, ahol időt nyerhetsz, vagy veszíthetsz. Izgalom tekintetében azonban semmi sem ütősebb, mint a Casino rész.

Hogyan látod teljes egészében a monacói pályát? Ez egy hagyományos pálya egy másik korból, és a helyhiány miatt lehet, hogy már nem annyira biztonságos, mint manapság az új pályák. Ti versenyzők szoktatok ezekről a kérdésekről beszélgetni?

SV: Valamennyi kockázat számos sportban jelen van – sosem lehet ezt teljesen kikerülni. A Formula-1 valószínűleg kicsit veszélyesebb mint a többi sport - és ez mindig is tény marad -, de sok minden történt már a pályák biztonságáért, például itt Monacóban is. Ennek ellenére a versenyzésben mindig is benne lesz a kockázat, és ez jó, mert ha csak körbe-körbe autóznánk a végtelenségig, akkor a látvány eltűnne.

Szóval akkor milyen érzés beülni a kocsiba, és megtenni egy kört?

SV: Először is ez egy utcai pálya, ami azt jelenti, hogy nincs hely a hibákra, és nem csak azért, mert nincsenek bukóterek, hanem mert csak egy ív van, és ha ezt elvéted – túl gyorsan mész, vagy túl későn fékezel -, akkor csak egy alternatíva marad, a korlát. Ez az amit mindenki próbál bármi áron elkerülni. (Nevet)

Relax napszemüveg

Mindenki azt mondja, hogy ez az a pálya, ahol igazán kijönnek a pilóták közötti különbségek. Szerinted hány százalékban számít  itt az emberi tényező?

SV: Százalékban ezt nem lehet meghatározni, de azért van néhány tényező: az egyik, hogy mekkora rizikót vállalsz, mennyire tudsz minden egyes körben leküzdeni olyan pályarészt, mint például a Casino, és, hogy mindent ki tudsz-e préselni a lehetőségekből egy körön az időmérőn. Ezek után könnyű megérteni, hogy milyen különbségeket jelentenek itt a versenyzői képességek.

Monacóban van a legtöbb mentális kihívás egy pilóta számára?

SV: Nos, az utcai pályákon általában mindig ez van, de ha a mentális igénybevételről beszélünk, inkább Szingapúrt hoznám ki egyértelmű győztesként. A jó dolog az, hogy az utcai pályákon kisebb a sebesség, így a G erők is kevésbé vészesek a kanyarokban.

Látod már, hogy ki lehet ennek a versenynek a favoritja? Sokan azt jósolják, hogy a Mercedes pilótái előnyben lehetnek itt, és ezt bizonyítottak már azzal, hogy idén egyértelműen övék a legjobb időmérős tempó…

SV: Megértem az embereket, hogy a Mercedest gondolják a legesélyesebbnek, hiszen az elmúlt néhány versenyhétvégén a kvalifikáción megmutatták teljesítményüket, és mindannyian tudjuk, hogy itt mennyire fontos a rajtpozíció. De a csütörtöki nap után még túlságosan korai lenne jóslatokba bocsátkozni. Ismét nagy kérdés lesz, hogy a gumik meddig tartanak, mert egy kiállás is sokat számít, hiszen itt szinte lehetetlen előzni. Persze a pole-t célozzák meg - csakúgy mint mi.

Újra a gumikérdés. A tulajdonos, Dietrich Mateschitz nemrégiben azt mondta, hogy mindez nem verseny többé, mert csak az abroncsokra kell figyelni…

SV: Már a szezon kezdete óta sok szó esik a gumikról. Amikor a legtöbb versenyző ezzel küzd, az azt jelenti, hogy nem lehet úgy vezetni, ahogy kellene, így ezen el kellene gondolkozni. Ha csak a gumikon van a hangsúly, akkor ez többé nem a versenyzésről szól, és ezt tudjuk jól. Talán kicsit vissza kellene térni azokhoz a jó öreg autóversenyekhez, ahol az számított, hogy mennyire vagy gyors,  felkészült és bátor.

 

000 facebook_banner.jpg
Öt verseny telt el eddig. Milyen pozitív és milyen negatív tapasztalataid vannak?

SV: Azt hiszem, sok pozitív dolog van. Az eredmények magukért beszélnek, hiszen öt versenyből két győzelmet szereztünk, ami elég jól hangzik nem? És még azokon a versenyeken sem voltak negatívumok, ahol nem az élen végeztünk – még a harmadik és negyedik hely is sikeresnek mondható, és azt mondanám, hogy a lehetőségekből kihoztuk a maximumot. A gumik továbbra is fontos tényezők, különösen, hogy nem mindenhol viselkednek ugyanúgy. Mindig egy próbatétel, hogy megtudjuk, hogyan működnek, és még akkor sem lehetsz biztos a dolgodban, ha úgy gondolod, hogy minden adat a rendelkezésedre áll. Ez egy nagyon nehéz elme játék, de többek között ezért is ennyire egyedi a Formula-1, és ezért is szeretik a rajongók, akik a világ minden tájáról nyomon követik ezt a sportot.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 red bull sebastian vettel monacói nagydíj formula-1