F1 Wolff szerint kényelmetlen lesz a McLaren-Mercedes partnerség utolsó éve
A világbajnoki küzdelem mellett az idei év egyik legjelentősebb pozícióharca a Formula-1-ben, az új motorbeszállítói szerződések megkötése, ami már javában zajlik. A gyártók egyszerre nyernek és veszítenek piacot, hiszen az elmúlt évtized legjelentősebb szabályváltozása szinte minden istálló számára új esélyeket teremt. A legtöbb ilyen jellegű megállapodás már a jövő évtől valódi együttműködés formájában is jelen lesz a pályákon, ám a McLaren-Honda partnerség csak 2015-től ölt fizikailag is testet. A wokingi gárda az új motorformula első évét még a Mercedes erőforrásaival futja, ami már most is bizonyos fokú feszültséget generál az érintettek között. A Mercedes sportigazgatója Toto Wolff szerint a 2014-es szezonban kényelmetlen kapcsolat lehet a McLaren és a Mercedes között.
A jövőre életbelépő motorformula változás felülírt már eddig is számtalan együttműködést, hiszen két év után a Williams elhagyja a Renault-t és Mercedes motorokkal folytatja a versenyzést, a Toro Rosso (a nagytestvért követve) Ferrari motorok helyett Renault erőforrásokat használ majd, ám eddig a legfigyelemreméltóbb új partnerség a McLaren-Honda együttműködési megállapodás aláírása volt.
A japán gyártó visszatérése kissé megkavarta a motorpiacot, hiszen például a Renault-nál nemrég még úgy vélték, nem sok esély van arra, hogy a közeljövőben visszatérnek. (erről itt olvashattok)
A Renault motorsport igazgatója, Rob White áprilisban még így vélekedett: „Ha valóban vissza akarnak térni, akkor vajon miért nem vesznek részt a tervezési megbeszéléseken? Soha nem érkezett kérés ebben a tekintetben, és ezeken a találkozókon mindig csak a Ferrari, a Mercedes és mi voltunk ott.”
Azóta hivatalossá vált, az egy éve már a találgatások szintjén felmerült lehetőség - ismét összeáll a legendás McLaren-Honda páros. Ez a tény önmagában sem túl kedvező a Mercedes számára, hiszen egy stabil, 1995 óta tartó együttműködésnek vet véget, ám a dolgot tovább bonyolítja, hogy az első évben (amikor már új motorformulával futnak az F1-es autók) még a Mercedes szállítja wokingba a motorokat, mivel a Honda csak 2015-től biztosítja az erőforrásokat a McLaren számára.
Toto Wolff a Mercedes Williamstól idén átigazolt résztulajdonos-sportigazgatója úgy véli, az utolsó év a McLaren-Mercedes együttműködésben meglehetősen kényelmetlen lehet. A Mercedesnél attól tartanak, hogy a Hondának lesz egy éve arra, hogy az új motorformuláról esetleg technikai részletek, adatok szivárogjanak ki, melyeket a japán gyártó hasznosíthat a saját 1.6-os turbómotorjának tervezésénél és építésénél. Wolff azonban bízik a wokingi alakulat korrektségében.
„Még egy évig ellátni a McLarent (motorokkal) valóban nem egy kelleme helyzet” – nyilatkozta Wolff a Kleine Zeitungnak. „De biztos vagyok benne, hogy nem osztják meg az adatokat "(a Hondával).
Wolff is egyetért abban, hogy az új turbók jelentős költségnövekedést jelentenek a csapatok számára, ám úgy gondolja, a hosszabb élettartam és az alacsonyabb fogyasztás hosszútávon kifizetődő lesz.
„A hosszabb futási idő és az alacsonyabb fogyasztás miatt az idő múlásával olcsóbbá teszi majd" (az új motorokat) – vélekedett a Mercedes sportigazgatója.
A Honda visszatérése további kérdéseket is felvett, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy a japánok megelégszenek csupán a McLaren együttműködéssel. Jelenleg még vannak istállók, akik nem kötelezték el magukat a 2014-es évtől motorbeszállító vonatkozásában, sőt a Cosworth kivonulása is szinte borítékolható, így nem nem véletlen, hogy a japánok Angliában szeretnének technológiai bázist létesíteni.
A motorkeringő egyik újabb lépése volt, amikor a Red Bull kistestvére, az olasz székhelyű Toro Rosso a Ferrari együttműködés befejezése mellett döntött, és a Renault-val kötött motorbeszállítói megállapodást. Egyes vélemények szerint az új motorokat a franciák adják a legdrágábban, ám fontos tény, hogy a Red Bull-Renault együttműködés sokkal szorosabb, mint egyszerű partnerség a motorszállítással kapcsolatban. Így vélhetően az új szerződéssel a Toro Rosso is előrébb léphet majd a rajtrácson, miután a sebességváltó után az erőforrások is azonosak lesznek a Red Bull autókkal.
Erre célzott a kiscsapat csapatfőnöke Franz Tost is, amikor így nyilatkozott: „Ez a szinergia a Red Bullal fontos.”
FormaNet, Varga Viktória