2013. jún 20.

F1 Ítéletre várva - Érvek és ellenérvek a Pirelli tesztbotrány kapcsán

írta: FormaNet
F1 Ítéletre várva - Érvek és ellenérvek a Pirelli tesztbotrány kapcsán

A Mercedes és a Pirelli vitatott barcelonai tesztjének ügyét a mai napon tárgyalta a Nemzetközi Bíróság Párizsban. A négytagú testület az FIA-t, a Mercedest és a Pirellit is meghallgatta a hétórás ülésen, az ítélet pedig pénteken várható.

mercedes - tárgyalás.JPG

A csütörtöki tárgyaláson minden érintett fél előadta álláspontját, először az FIA képviseletében Mark Howard, a szövetség jogi tanácsosa mondta el, hogy az FIA nem adott ki hivatalos engedélyt a 2013-as versenyautóval történő barcelonai tesztre sem a Mercedesnek, sem pedig a Pirellinek. Mindemellett az ügy fontos momentuma volt a versenyigazgató, Charlie Whiting és a Mercedes közötti párbeszéd, amely telefonon zajlott, és aminek alapján a brackley-i gárda úgy vélte, nem szegnek szabályt. Howard azonban azt is egyértelművé tette, hogy Whiting nem engedélyezhette a tesztet, ő bizonyos jogi kérdésekre válaszolt a Mercedesnek. Nem mellesleg ehhez nem is lett volna hatásköre, hiszen szabályok felülírásához csakis a Motorsport Világtanácsának van joga, tehát a Mercedes egyértelműen szabályt szegett.

"Whiting általánosságban válaszolt kérdésekre, és nem volt szó konkrétumokról. A kérdés az volt, hogy lehet-e tesztelni 2013-as kocsival. Ő azt válaszolta, hogy a 22-es cikkely szerint úgy lehetséges, ha a Pirelli akarja a tesztet, és ő ellenőrizni tudja ennek menetét” - mondta az FIA képviselője, és hozzátette, hogy Whiting e-mailben érdeklődött az FIA ügyvédjétől, Sebastian Bernardtól  a kérdésről, és azt a tájékoztatást kapta, hogy abban az esetben lehetséges egy ilyen forgatókönyv, ha a Pirelli a mezőny összes csapatát meghívja a tesztre. Ezt követően Whiting informálta Ross Brawn csapatfőnököt, de hozzátette, hogy ez nem egy hivatalos álláspont.

„Ez a kommunikáció nem az FIA-val történő megegyezés volt, ez mindössze Whiting és Bernard értelmezése a 22-es cikkelyről.”

Ezt követően a Mercedes következett. A csapat továbbra is kitart amellett, hogy nem vétettek a szabályok ellen. Az indokok közé tartozott többek között az, hogy a tesztet teljes egészében a Pirelli szervezte és bonyolította le, és ebből semmiféle előnye nem származott az F1-es istállónak.

„A Pirelli tesztje az nem a Mercedes tesztje volt” - tette egyértelművé a Mercedes ügyvédje, Paul Harris, és ezt Ross Brawn csapatfőnök is megerősítette.

„Nem tudtuk milyen gumikat használunk, és nem tudtunk részleteket a Pirelli céljairól. Alapelvünk mindig is az volt, hogy ha nincs információ, az még mindig jobb, mint a rossz információ. Nem igazán látom, hogyan tudtunk volna bármiféle adatot felhasználni ebből a tesztből” – mondta Ross Brawn csapatfőnök, és azt is világossá tette, hogy az autó telemetriája ugyan aktiválva volt, de csak biztonsági okok miatt. Az itt lévő adatokat később archiválták egy biztonsági szerverre a csapat brackley-i főhadiszállásán, és ez biztosíték arra, hogy ezeket az adatokat nem használták fel.

Arctica sportnapszemüveg

A Mercedesnél úgy gondolják, hogy ha a Nemzetközi Bíróság elmarasztalja őket a történtek miatt, akkor a Ferrari is büntetést érdemel, hiszen a szabályok szerint bármilyen évközi teszt csak olyan autóval történhet, amely lényeges kérdésekben nem hasonlít az érvényben lévő technikai előírásokhoz, illetve a kocsi nem lehet tavalyi, vagy a következő évi modell.

„A Ferrarinál nem jelent gondot, hogy a Pirelli szóbeli megerősítésére támaszkodtak az engedélyezéssel kapcsolatban, de úgy tűnik, minket ezért elítélnek. A Ferrari sem szólt senkinek, és nem jelentette be a dátumot, a teszt helyét, vagy a vezetők nevét, és ezért mégsem kritizálták őket, csak minket. A Ferrari nálunk sokkal érintettebb volt a tesztben, hiszen ők bérelték és fizették ki a pályát."

„Az állásfoglalásunk az, hogy ha mi rosszul értelmeztük a 22-es cikkelyt, akkor a Ferrari is hasonlóan szabályt sértett. Egy olyan autóval teszteltek, ami lényegesen hasonlít a mostaniakhoz" - vélekedett a csapat ügyvédje, mindemellett  úgy gondolja, hogy ha bűnösnek találják a Mercedest, akkor is egy enyhe büntetést érdemelnek. Maximum egy megrovást, vagy a fiatal pilóták tesztjétől való eltiltást tart reálisnak. 

"Mi valóban óvatosan jártunk el, hogy megbizonyosodjunk róla, hogy nem sértjük meg a 22-es cikkelyt. Megkerestük Charlie Whitingot, hiszen úgy gondoltuk, hogy ő az elsőszámú ember a pályán. Kétszer is megkerestük őt a csapatfőnökkel. Elfogadhatónak tartottuk, hogy a kérdésnek ő nézzen utána az FIA jogi osztályán, és ő megerősítette, amit előzőleg reméltünk. Az engedélye nélkül nem folytattuk volna. Amennyiben rosszat tettünk, akkor elnézést kérünk minden csapattól és az FIA-tól is. nem volt szándékunkban szabályt sérteni, mi jóhiszeműen jártunk el" - mondta Harris. 

000 facebook_banner.jpg

A harmadik fél, a Pirelli konkrétan nem is értette, hogy miért kellett neki ezen a meghallgatáson részt venni, ugyanis az FIA-nak nincs hatásköre arra, hogy szankcionálja őket. Az olasz márka ügyvédje Dominique Dumas továbbá azt is észrevételezte, hogy a Red Bull és a Ferrari szerint sem szegett szabályt a Pirelli.

„A Pirelli képtelen megérteni ezt a fegyelmi eljárást. A Pirelli csak azt tette, amire az FIA-tól jogosítványt kapott. Egyszerűen nem értjük ezt a bírósági procedúrát. A Ferrari és a Red Bull is megerősítette, hogy véleményük szerint a Pirelli nem sértett szabályokat. Bármilyen követelés alaptalan, mert elismerték, hogy a Pirelli nem sértett meg semmilyen szabályt.”

Az FIA képviseletében Mark Howard korábban azzal érvelt, hogy a Pirelli is köteles betartani a széria szabályait:  „Javaslatunk szerint világossá kell tenni, hogy a Pirelli is köteles betartani a szabályokat. Egyrészt az F1 Sportszabályzatát, és a Nemzetközi Sportkódex előírásait is.”

Hogy mi lesz a pénteki ítélet, még kérdéses, de ha a nemzetközi bíróság elmarasztalja a teszt résztvevőit, annak további következményei lehetnek.

A Pirelli ugyanis már jelezte, fontolóra veszi, hogy beperli az irányítótestületet, míg a Mercedesnél olyan pletykák keltek szárnyra, hogy egy ilyen botrány miatt a kisebbségi részvényesek a szériából való kivonulást szorgalmaznák. 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

mercedes forma-1 pirelli fia autosport formula-1