2013. aug 16.

F1 Minden bajnoknak van valamilyen erőssége - A szezon első felének mérlege

írta: FormaNet
F1 Minden bajnoknak van valamilyen erőssége - A szezon első felének mérlege

A 19 futamos bajnokságból 10 nagydíjat maguk mögött tudhatnak a száguldó cirkusz csapatai, és a szezon első fele meglehetősen vegyes eredményeket mutat, már ami a top csapatok és pilótáik teljesítményét illeti. Hogy milyen erős az idei mezőny, többek között az is bizonyítja, hogy minden élmenő kitűnik valamiben. Vettel természetesen a legerősebb, míg Hamilton az egykörös tempó királya, és nem mellesleg az egyik legkiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtja, bár ebben a kategóriában egyértelműen Kimi Räikkönen az ász. Fernando Alonso is örülhet valaminek, hiszen csapata, a Ferrari az egyetlen olyan csapat a mezőnyben, melyet idén még egyetlen műszaki meghibásodás sem hátráltatott. 

magyar gp - 2013.jpg

A listavezető Sebastian Vettel jelenleg 38 illetve 39 ponttal előzi meg közvetlen üldözőit, Kimi Räikkönent és Fernando Alonsót, és 48 pontos előnye van a negyedik helyen álló Lewis Hamiltonnal szemben. Mondhatjuk, hogy a szokásos esélyesek vannak most is a tabella élén, közülük maximum csak Jenson Button az idei hiányzó. A konstruktőri bajnokságban már történt némi meglepetés, hiszen a 277 pontos Red Bull Racing közvetlen kihívója nem a Ferrari vagy a Lotus, hanem az a Mercedes, mely a tavalyi idényben csak az ötödik helyen zárt. A szezon első felének mérlege azonban nem csak ezekből az egyszerű tényekből áll – az Auto Motor und Sport tovább boncolgatta a száraz statisztikai adatokat, melyekből számos kérdésre választ kaphatunk

Ki a leggyorsabb versenyző?

A leggyorsabb versenyző egyértelműen Lewis Hamilton. Idén eddig négyszer indult pole-ból, és átlagos indulási pozíciója 2.36, míg a három rajtelsőséggel rendelkező Vettel aránya 2.45. Hamilton csapattársa, Nico Rosberg szintén három pole-t szerzett a szezon első felében, ám az átlagolt rajtpozíciója mindössze 4.00.

Ki a legerősebb a versenyző?

Itt a Red Bull német bajnoka a nyertes, és nem csak négy győzelme és pontszámai miatt, de csapattársával holtversenyben a versenyek leggyorsabb körét is ő futottam meg a legtöbbször (Webber és Vettel: 3-3) A fennmaradó négy alkalommal Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Sergio Perez és Esteban Gutierrez futotta meg a verseny leggyorsabb körét. Mindemellett a mezőnyből Vettel messze a legtöbb kilométert töltötte az élen - ez összesen 1227,6 km, ami az eddigi 10 nagydíj 623 köréből pontosan 240 élen töltött kört jelent. A második helyezett Rosberg ehhez képest csak 104 élen töltött körrel-, míg a harmadik helyen álló Alonso 85-tel büszkélkedhet, azaz ketten együtt nem érik el Vettel eredményét ebben a kategóriában.

Vettel csapata, a Red Bull a boxkiállások gyorsaságát tekintve is a legjobb helyen áll (átlagos idő 2.83mp), míg a leglassabb kerékcsere és a legtöbb baki a Williamsnél volt – átlagos kerékcsere idő: 6.1 mp.

Ki a legmegbízhatóbb versenyző?

Ebben a statisztikában már Kimi Räikkönen áll az élen, mögötte pedig Lewis Hamilton sorakozik. Ők ketten eddig minden idei versenyen célba értek, a finn bajnok ráadásul mindannyiszor pontszerző helyen. A harmadik helyen Jenson Button áll, aki szintén minden futamon helyezést ért el, de Malajziában három körrel a leintés előtt beparkolt a McLaren garázsába.

A lista másik végén Adrian Sutil és Jean-Eric Vergen párosa szerepel, azaz ők ketten tették meg a legkevesebb kilométert a szezon első felében. A Force India német versenyzője mindössze 2.355.4 kilométert gyűjtött, míg Vergne 2435.1 kilométerrel áll az utolsó előtti helyen.  Ezzel szemben az első helyen álló Räikkönen neve mellett 3022.2 kilométer szerepel.

A legmegbízhatóbb versenyautó a Ferrari, hiszen a mezőnyben egyedüliként eddig semmiféle műszaki problémával nem kellett szembesülnie. Persze a balesetek nem kerülték el a maranellói gárdát sem, így a megtett kilométerek számát tekintve a csapat a mezőny utolsó harmadában foglal helyet 5283.4 kilométerrel. Érdekesség, hogy a csapatok közül a McLaren tette meg a legtöbb kilométert idén: Pérez és Button eddig összesen 5968 kilométert autózott, míg a Red Bull párosa 5764.8 kilométert-, a Lotus pilótái pedig 5717.4 kilométert gyűjtöttek. 

A legtöbb technikai probléma egyébként a Toro Rossót sújtotta - a "kisbikák" versenyzőinek összesen hat alkalommal kellett feladniuk a futamot valamilyen meghibásodás miatt.

Balesetek és büntetések

A legtöbb balesete (szabadedzéseket, kvalifikációt és a versenyt együttvéve) eddig a williamses Pastor Maldonadónak, és a Caterham újoncának, Giedo van der Garde-nak volt. A venezuelai összesen  17-szer pördült meg, és hatszor ütközött, Van der Garde pedig összesen 21-szer követett el valamilyen hibát. Az FIA kasszájába eddig Valtteri Bottas fizette be a legtöbb pénzt. Öt alkalommal is gyorshajtáson kapták a boxutcában, ami összesen 6700 euróba került a finn versenyzőnek. Ezen a listán Jules Bianchi (2800 euró) és Kimi Räikkönen (2100 euró) került be a top3-ba.

A csapatok közül Mark Webber autójáról elszabadult kerék miatt eddig a Red Bull fizetett a legtöbbet (35 000 euró), majd utánuk következik a Caterham 17 000 euróval.

000 facebook_banner.jpg

A pénzbírságokat  leszámítva a futamokon Romain Grosjean gyűjtött eddig a legtöbb büntetést, szám szerint hármat. Ebben egy rajtrács-büntetés, egy boxutca-áthajtásos büntetés és egy leintés utáni időbüntetés is volt.

 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

statisztika forma-1 formula-1