2013. aug 29.

F1 Domenicali: Talán nem is olyan sokan cserélnének velem

írta: FormaNet
F1 Domenicali: Talán nem is olyan sokan cserélnének velem

Kevés olyan munkahely van, ahol nagyobb lenne a nyomás, mint a Ferrari csapatfőnöki székében. Stefano Domenicali a Formula-1 hivatalos weboldalán megjelent exkluzív interjúban többek között a rá nehezedő nyomásról is beszélt. Véleménye szerint meglehet, hogy rengetegen ülnének az ő helyére, de valójában talán nem is olyan sokan vállalnák a pozícióval együtt járó felelősséget és terheket. A csapatvezető mindemellett a Fernando Alonso körüli pletykákról, és Felipe Massa helyzetéről is beszélt, a Kimi Räikkönen esetleges érkezésével kapcsolatos felvetést azonban nem kommentálta. 

stefano domenicali_1.JPG

 

Stefano, kielemezné a Ferrari idei szezonját?

Stefano Domenicali: Először is hadd mondjak valamit - és ezt meg lehet írni: az emberek azt hiszik, hogy a Formula-1 a világ csúcsa, de azt kell mondjam, hogy nem. Az élet ennél sokkal több. Szóval jöjjön a versenyzés, és ezen a téren nagyon egyszerű a helyzet: volt egy elég jó szezonkezdet. Még ha az időmérőn nem is a miénk volt a leggyorsabb autó, de a versenyeken nagyon jó volt. Nagyjából Kanadáig jó volt az autó, aztán szembe kellett néznünk két kérdéssel: az egyik, hogy lelassultunk azokkal a fejlesztésekkel, amikkel az autó teljesítményének javítása volt a cél, így tettünk egy lépést hátrafelé. A másik pedig az abroncsok összetételének megváltoztatása volt, és ez tény, de nem kívánom bővebben kommentálni. Ezek a tények. Azt kell mondjuk, hogy ezután nem tudtuk visszahozni azt a teljesítményt, különösen a versenyeken. Nyugodnak kell maradnunk, de igen, ezek nehéz pillanatok. Vegyük például az időmérőt Spában. Négy perc volt az, amikor megfelelő időben a megfelelő helyen kellett lenni. Ezt hívják szerencsének? Nem tudom, de az biztos, hogy így történt. Hosszú még a szezon, és valóban nehéz helyzetben vagyunk a bajnokság szempontjából, de még minden lehetséges. Vagyis elég egyszerű most a helyzetünk. (Nevet)

Mit csinál olyankor az elnök, Luca di Montezemolo mikor a csapat rosszul teljesít? Mostanában nem izzadt meg egy kicsit?

SD: Ő az elnökünk, és nagyon szenvedélyes a munkájában is. Teljesen normális, hogy letolt minket, hiszen nagyon nehéz júliusunk volt. Mindez egy figyelmeztetés volt tőle, hogy jobban kell összpontosítanunk, és emlékeztetett minket arra, hogy össze kell tartanunk a  nehéz pillanatokban. 

Van esetleg hatalmi harc Ön és Fernando Alonso között, mint ahogy azt sokan sugallják?

SD: Nem, ezt abszolút elutasítom. Együtt szeretnénk nyerni…

... de talán az a probléma, hogy veszíteni nem lehet együtt…

SD: De ez egy csapatsport. Ha egyedül viszel egy üzletet, akkor egyedül nyersz vagy veszítesz, de a Formula-1-ben nem létezik ez a fogalom. Ez egy olyan versenyképes környezet, ahol ha nyersz akkor hős vagy, és nulla vagy, ha veszítesz. A kettő között nincs semmi. Biztosra vehetik, hogy egységesek vagyunk és nyerni akarunk, hiszen ezért vagyunk itt.

Sokan úgy látják, hogy a Ferrarinál túl sok a "bársonykesztyű", és nincs elég "vasököl"…

SD: Harminc éve hallom már ezt, és nem érdekelnek ezek a dolgok. Ez mind a játék része.

Hogy a Ferrari valóban kihívást jelentsen a konstruktőri bajnoki küzdelemben, ahhoz két magas színvonalú versenyzőre van szükség. Mi a helyzet a 2014-es pilótafelállással?

SD: Nem kapkodjuk el a döntést. Rengeteg lehetőségünk van.

De a hosszadalmas kivárás nem csökkenti a lehetőségeket?

SD: Meglehet, de ne felejtsük el, hogy mindenki a Ferrarit akarja vezetni. Türelmesnek kell lennünk. Nyilván legszívesebben Felipét (Massa) választanám, mert ő egy nagyon jó srác, nagyon elkötelezett a csapat iránt, és ha körülnézünk nincs túl sok olyan versenyző, akire ha lecserélnénk, akkor egyből hozná az eredményeket. De persze Felipének is jó eredményeket kell produkálnia, szóval azért sem rohanunk, hogy a helyes döntést tudjuk meghozni. Amint döntünk, hivatalosan is be fogjuk jelenteni, hogy egyszer és mindenkorra véget vessünk a pletykáknak. Amikor majd készen állunk erre…

Ezen szempontok alapján mi a helyzet Kimi Räikkönennel? Ha ő érkezne, valószínűleg azonnal hozná az elvárt eredményeket…

SD: Kimi egy nagyon gyors versenyző, ezt mindenki tudja, és én is nagyra tartom. De ha ezt a kérdést most kommentálnám, akkor azt egyenes válasznak vennék, tehát amint már említettem, nem kapkodunk, a megfelelő pillanatban megfogjuk hozni a helyes döntést.

Egy top pilótának lehet, hogy természetes az, ha mindig a csapattárs előtt végez, de nem túl demotiváló ez a kettesszámú pilótának?

SD: Nehéz ezt megmondani. Amikor a pályán vannak, végrehajtják a feladatukat és csak nyomják, a csapatnak pedig meg kell találnia két versenyzője között a megfelelő egyensúlyt, hogy jól működjenek együtt. Nem hinném, hogy ez egy valód probléma lenne.

A sajtóban elég nagy felhajtás kerekedett abból, hogy Alonso menedzsmentje Magyarországon a Red Bull motohome-jában vendégeskedett…

SD: Ha valaki nyomon követi ezeket a dolgokat, akkor tudja, hogy ez is csak része a pszichológiai játéknak, és őszintén szólva nem igazán érdekel. A tény az, hogy abszolút egységesek vagyunk, és hosszú ideig szerződésünk van egymással, így ezek a sztorik egyszerűen nem relevánsak. Abban a kiváltságos helyzetben vagyok, hogy függetleníteni tudom magam ezektől a dolgoktól, és tudok rajtuk mosolyogni, miközben azokra a szegény emberekre gondolok, akik olvassák ezeket. Ha ismernék az igazságot, akkor soha többé nem olvasnának el ilyen abszurd dolgokat.

Arctica sportnapszemüveg

Elég sok a problémás terület az autón. Ezek közül mi van a megoldásra váró lista élén a szezon további részére?

SD: Azon dolgozunk, hogy Fernando és Felipe egy jobb autót kapjon. Ez az első számú feladat. Majd ezt követően javítanunk kell a szervezeten is, hogy sikeresebben működjünk. A következő héten James Allison ( a Lotus korábbi technikai igazgatója) csatlakozik hozzánk, együtt dolgozik majd Pat Fry-jal, így teljes lesz a szervezetünk, és a jövőbe tekintünk.

Monzában muszáj lenne győznie a Ferrarinak...

SD: Nos, igen, Monza minden szempontból igazán különleges, és egyértelmű, hogy jól szeretnénk teljesíteni, hiszen jól tudjuk, milyen különleges dolog Monzában nyerni. Utoljára 2010-ben sikerült, és valóban nagyon különleges érzés. De mi nem egyetlen eredményért lelkesedünk, csak akkor, ha ez közelebb hoz minket a bajnoki címhez. Akkor valóban fantasztikus lenne. A Spában elért eredményünk ebbe az irányba mutatott, és addig nem adjuk fel a küzdelmet, amíg matematikailag van esélyünk. Máskülönben csak magunkat okolhatnánk, ha nem végül nem sikerül.

Mi a helyzet a 2014-es autóval?

SD: Szeptember lesz az a hónap, ahol alapvetően át kell majd váltani 2014-re, hiszen egy nagyon összetett projektről van szó. Általában mindenki szeptember végén kapcsol majd át, persze attól függően, hogy milyen helyzetben van a bajnokságban.

Rengeteg nehézséggel kell megküzdenie. Van még jó oldala a Ferrari csapatfőnöki posztjának?

SD: Ez jó kérdés. Igen. Összességében van egy dolog, ami elképesztő: annak ellenére, amiket olykor olvasni lehet a sajtóban, az a szenvedély – az a pozitív szenvedély – ami a Ferrarit jellemzi, egészen hihetetlen. Ez egy olyan dolog, amiért büszke vagyok, hogy itt harcolhatok. Ez egyedülálló. Biztosíthatok mindenkit arról, hogy nagyjából egymillió ember szeretne ülni ebben a székben – és jelenleg én ülök itt. Megpróbálom a maximumot kihozni ezekből az előnyökből, ebben a fantasztikus csapatban.

Azt mondja, hogy egymillió ember szeretne ebben a székben ülni, de vajon hányan akarnák ezt valójában csinálni?

SD: Nem is olyan sokan.

Milyen egy arra alkalmas Ferrari csapatfőnök?

SD: Nos, hétfőn reggel, egy nappal a meccs után nagyon sokan pontosan tudják, mit hogyan kellett volna csinálni, de ez nem elég. Szóval ahogy mondtam, talán nem is sokan vállalnák a felelősség súlyát. Akármi is történik, mindennek a súlya hihetetlenül megsokszorozódik, szóval nem könnyű kezelni ezt a fajta nyomást.

000 facebook_banner.jpg

Mi tehát a legnagyobb erő, ami lehetővé teszi, hogy ebben a helyzetben is „életben” maradjon?

SD: Először is teljes mértékben elkötelezett vagyok a cég iránt, másodszor pedig megpróbálok nagyon nyitott és közvetlen maradni. Semmit nem titkolok el, és semmi személyes dolog nem befolyásol – csak profi módon, a csapat érdekeit tartom szem előtt. 

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

ferrari forma-1 formula-1 stefano domenicali