2013. sze 04.

F1 Laudát is sokkolta balesetének látványa - Hatalmas sikert aratott a Rush

írta: FormaNet
F1 Laudát is sokkolta balesetének látványa - Hatalmas sikert aratott a Rush

Nekünk, magyar szurkolóknak még várnunk kell néhány napot a Hajsza a győzelemért (Rush) című mozifilm bemutatójáig, melynek világpremierje hétfő este volt Londonban. A Niki Lauda és James Hunt 1976-os párharcát feldolgozó film rengeteg pozitív kritikát kapott, és elsősorban a Laudát megszemélyesítő Daniel Brühl csodálatos színészi munkáját magasztalták. A háromszoros világbajnok, osztrák legenda már több alkalommal is látta a filmet, de a hétfői premieren elárulta, hogy kívülállóként végignézni a nürburgringi balesetét, igazán sokkoló volt számára.

rush.JPG

 

A hétfői londoni világpremier után most minden brit F1-es hírportál a Rush című filmről cikkez, ami persze nem meglepő, hiszen egyrészt az utolsó hollywoodi kasszasiker John Frankenheimer Grand Prix című filmje volt 1966-ból, másrészt Ron Howard eddigi munkái (pl: Apolló13 és az Egy csodálatos elme) is garanciák voltak arra, hogy nem került rossz kézbe a rendezés.

Természetesen a kritikák hangsúlyozzák, hogy nem dokumentumfilmkén kell tekinteni a Rush-ra, azaz a valódi eseményeket olykor pontatlanul ábrázolja, és a hatás fokozása érdekében nem hiányzik belőle a fikció sem. A rendező, Ron Howard nem is tagadja, hogy ebből a szempontból az volt a cél, hogy egy olyan ember is élvezni tudja a filmet, aki nem jártas a száguldó cirkusz világában, és nem mellesleg másfél-két órába nyilván nem lehet besűríteni egy egész F1-es idényt.

„Minden egyes alkalommal, amikor egy történetet mutatunk be, azt le kell tömöríteni két órába. Ezért vannak olyan dolgok, hogy mondjuk ami a valóságban 3-4 verseny alatt történt meg, addig a filmben egy futamon történik. Egy egész szezont kell 90 percben bemutatni a filmben. Ez olyasmi, mint a való életben is – egy történet mesélése közben az apró részletek nem fontosak, így a filmbe is kellenek kisebb kompromisszumok” – magyarázta a rendező.

Niki Lauda nürburgringi balesetét viszont - a mai technikának köszönhetően - hihetetlenül valóságosan ábrázolja, olyannyira, hogy magát, az osztrák legendát is sokkolta a látvány.

„Abban az időben, amikor keresztülmentem mindezen, akkor őszintén szólva nem igazán érdekelt. Összeégtem, aztán talpra álltam és vezettem tovább. Ez volt a küldetésem, amit teljesítenem kellett – mint a háborúban az embereknek. Szóval soha nem érzetem semmilyen mellékhatását a balesetnek”- mesélte Lauda a hétfői premieren.

„De amikor a forgatáson megláttam Daniel Brühl-t, ahogy vérző füllel, kötéssel a fején szaladgál, akkor megdöbbentem, hogy vajon én is így néztem ki abban az időben? Szóval akkor gondoltam arra, hogy vajon milyen benyomást keltettem mások szemében? Akkoriban egy csomó embert sokkolt, hogy újra autóba ültem. Azt kérdezték ’hogyan lehet újra versenyezni, miután félig halott volt?’ És most én is ugyanazt éreztem, mint akkor mások. Elég érdekes élmény volt, és nagy hatással volt rám.”

A rendező, Ron Howard azt is elmondta, hogy bár az ehhez hasonló filmekben általában van egy hős és egy gazember, ám ebben az esetben csupán két hőst láthatunk. A baleset és az elvesztett vb cím miatt azonban talán mégis inkább a Laudát megszemélyesítő Daniel Brühl az, akivel együttérzünk, ráadásul a fiatal színész fantasztikusan alakítja szerepét.

James Hunt karaktere már több negatív kritikát kapott, ami nem feltétlen a brit bajnokot alakító Chris Hemsworth számlájára írandó, sokkal inkább Hunt egészen különleges és utánozhatatlan személyiségének köszönhető. 

Arctica sportnapszemüveg

„A srác, aki Nikit játssza, nagyon nagyon jó, de Jamest senki nem tudja eljátszani. Ő kissé különleges volt”- nyilatkozta Bernie Ecclestone, és ezzel egyetértett Hunt 27 éves fia Tom is.

„Amikor néztem a filmet, számomra teljesen egyértelmű volt, hogy az ott nem az édesapám. Hiányzott belőle az a karizma és az a fajta szenvtelenség, ami édesapámban volt, és amit nyilvánvalóan nehéz eljátszani. A jelenleg élő színészek közül nem tudok olyat mondani, aki hitelesen tudta volna őt eljátszani, de ez azért van, mert apám annyira egyedi volt. Talán a legmegfelelőbb személy Heath Ledger lett volna, de sajnálatos módon ő már nincs köztünk"– mondta a hétfői premieren szintén résztvevő Tom Hunt.

Az összességében hatalmas sikert arató (sőt egyes szakírók szerint a valaha volt legjobb F1-es mozifilm) Rush hazánkban szeptember 12-től lesz látható a mozikban, Hajsza a győzelemért címmel. 

 000 facebook_banner.jpg

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 james hunt rush niki lauda formula-1